כולם רוצים לארח את האולימפיאדה. האם זה בכלל משתלם?

ארטיום דולגופיאט זוכה מדליית הזהב באולימפיאדת טוקיו נחת נתב"ג | ראובן קסטרו

בתי המלון מלאים עד אפס מקום והעיר באקסטזה, אבל האם זה באמת משתלם? לקראת תערוכת התיירות IMTM שתיערך ביומיים הקרובים, אספנו כמה מומחים שיסבירו

(גודל טקסט)
אולימפיאדת אתונה, 2004
אותנו היא שימחה, את היוונים פחות. גל פרידמן חוגג באתונה 2004 | אימג'בנק GettyImages

האולימפיאדה נחשבת לאחד מאירוע הספורט הגדולים בעולם. מדי ארבע שנים שולחות 120 מדינות או יותר את הספורטאים המצטיינים שלהן להתחרות במשחקים האולימפיים – תחרות שנוגעת בכל אחד ואחת בעולם. לצד האווירה הנוצצת והמרגשת, האם בכלל המדינות המארחות מרוויחות או מפסידות כסף מכל קרנבל האולימפיאדה?

ד"ר עוזי פרוינד פיינשטיין, מומחה לכלכלת תעופה ומרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת מרחיב: "אולימפיאדה היא אירוע ספורט בינלאומי הנחשב למשמעותי ביותר בעולם, המושך אליו ואל המדינה המארחת תשומת לב ועניין בינלאומיים רבים. מדינות רבות מתחרות על הזכות לארח את המשחקים האולימפיים בתחומן מסיבות רבות, וביניהם מתוך תפיסה כי אולימפיאדה מאפשרת המרצת ופיתוח הכלכלה ותעשיית התיירות המקומית.

"התומכים באירוח אולימפיאדה טוענים לרווחיות כלכלית ומציינים כי האולימפיאדות של לוס אנג'לס (1984) וסיאול בדרום קוריאה (1988) רשמו רווח של 250 מיליון ו-300 מיליון דולר, בהתאמה. עם זאת, לאורך השנים מקרים רווחיים אלו התבררו כיוצאי דופן. במקרים רבים אירוח המשחקים הניב רווחים צנועים יותר או אף הפסדיים. למשל, אולימפיאדת אתונה 2004 הפסידה כ-14 וחצי מיליון דולר, ואולימפיאדת החורף בפיונגצ'אנג (Pyeongchang) שבדרום קוריאה הראתה רווח של 55 מיליון דולר, אך התקציב המאושר של אירועים אלו נאמד במיליארדי דולרים וההוצאות גבוהות מאוד אף הן. לכן, נטען כי הרווח מאירוח אירועים אלו איננו ישיר, כגון שיפור תדמית המדינה, איכות הסביבה, התשתיות וקידום תעשיות ומגזרים שונים כגון תיירות. מחקרים שונים בדקו את השפעת האולימפיאדות על תעשיית התיירות המקומית במונחים של תרומה כלכלית. מחקרים אלו מצאו כי הכלכלה כולה הרוויחה מאירוח האולימפיאדה, ותיירות היא אחת התעשיות שאכן גזרו תועלת חיובית מאירוח המשחקים. עם זאת, תועלות אלו היו צנועות ביחס לגודל הכלכלה המקומית כולה. דבר נוסף שנמצא הוא שמשחקים אולימפיים, ( כמו-גם ארועי ספורט גדולים אחרים) מובילים לשיפור הנגישות התחבורתית ובכלל זה הקשר האווירי והיצע הטיסות ומספרן. למשל, בתקופת משחקי המונדיאל בקטאר התאפשר קיום טיסות ישירות צ'רטר בין המדינות אך ורק לתקופת המשחקים".

נבחרת ישראל בג'ודו חוגגת עם המדליות
רק תביאו מדליות, הקהל שלנו כבר יגיע | אימג'בנק GettyImages, Harry How

ישראלים אוהבים לטוס לאירועים בינלאומיים, אנחנו ידועים בתור אלה שנמצאים בכל מקום, ההוכחה לכך היא שתמיד ניתן לראות את דגל ישראל מבצבץ ביציע, אם זה במשחקי המונדיאל, היורו, תחרות האירוויזיון וגם כמובן האולימפיאדה. למרות יוקר המחייה , לנו כישראלים יש רצון לנפוש, להנות ולקחת חלק באירועים גדולים ובינלאומיים. נכון שהמצב במשק לא מסביר פנים מבחינה כלכלית, אבל לאלו שלא מוותרים וחייבים להיות במשחקים האולימפיים הקרובים בפריז, חשוב לדעת שיש אפשרות לעשות זאת גם בצורה מחושבת וזולה יותר. אז מה אנחנו הישראלים צריכים לעשות על מנת להשיג את חופשת האולימפיאדה הזולה והאידיאלית ביותר בפריז?

אייל שמואלי מיזמי תערוכת התיירות IMTM 2023 שתתקיים בין ה-14-15.2 באקספו תל אביב מסביר: "האולימפיאדה מביאה איתה הרבה תיירים למדינה המארחת. פריז באופן כללי הינה עיר יקרה מאוד גם ללא אירועים מיוחדים שמתקיימים בה. לגבי מחירי הטיסות היום בעידן הלואו קוסט תמיד אפשר למצוא דילים טובים, ישנן הרבה חברות שמציעות טיסות קבועות במחירים נוחים וטיסות צ'רטר. אך חשוב לציין שלקראת האירוע מחירי המלונות והטיסות צפויים לעלות עד אחוז 50. הבעייתיות לנופשים היא מציאת המלונות הטובים ביותר, בתקופת האולימפיאדה המחירים יוכפלו אם לא ישולשו וצריך לשים לב לכך.

"למרות זאת, אם תחפשו למשל דירות AIRBNB במרחק של חצי שעה ממרכז העיר תוכלו להוזיל את מחיר החופשה בצורה משמעותית. המלצה נוספת שתוכל להוזיל את חופשת האולימפיאדה בצורה משמעותית הינה לקנות מוצרים מהסופרים האיכותיים בפריז ולא לבזבז את הכסף במסעדות שיהיו מלאות בתקופה זו. האידיאל הוא גם לקנות כרטיסים כמה שיותר מוקדם גם לאטרקציות בסביבת פריז, אם תרצו להנות מעוד אפשרויות לבילוי חוץ מהמשחקים האולימפיים. מבחינת הגעה לעיר האורות, ניתן לקחת רכבת ממדינות שכנות, אופציה מעולה יכולה להיות גם התחבורה הציבורית במדינות אירופה, תחבורה מאוד נוחה שיכולה להיות מאוד אידיאלית להוזלת מחיר החופשה. בנוסף, ישנה את האפשרות של השכרת רכב, אם תעשו זאת עדיף לשהות בבית מלון מחוץ לעיר שיוכל לספק חניה. כמו כן, גם טיסות פנימיות הן זולות מאוד למשל טיסה לבולוניה ומשם טיסה פנימית לפריז שעולה בערך 20 יורו – שיכולה להוות פתרון לבעיית ההתניידות. לבסוף ההמלצה הכי טובה באמת היא לסגור את הכול מעכשיו ולהיות באמת מורווחים מכל הצדדים".

גילי לוסטיג
מצפים להרבה הישגים. גילי לוסטיג | יותם רונן

גילי לוסטיג, מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל מסביר על נושא מכירת הכרטיסים: "אחרי השנה האולימפית המוצלחת ביותר אי פעם בתולדות המדינה, אנו מצפים לתוצאות יפות ולמדליות לקראת פריז 2024. לשם כך, אנו זקוקים לקהל הישראלי וכבר מצפים לגב הישראלי בתחרויות שמתבטא בחום ובאהבה שהקהל שלנו יודע לנפק. עבור הספורטאית או הספורטאי שנכנסים לאולם ורואים את מאות ולעיתים אלפי האוהדים הישראלים, שומעים את הרעש וקריאות העידוד לקהל הזה אין תחליף ואני גאה לומר, על סמך תחרויות ואולימפיאדות קודמות, שהקהל הישראלי הוא באמת.

"ב-2021 התקיימה האולימפיאדה בטוקיו ללא קהל ביציעים. השנה החליטו לשנות את כל תהליך רכישת הכרטיסים למשחקים וזה התבצע רק במקום אחד שהוא האתר הרשמי של האולימפיאדה, לא עוד ספסרות ומשרדי כרטיסים וזו הפעם הראשונה בהיסטוריה. בנוסף, לראשונה כל הכרטיסים יהיו עם ברקוד דיגיטליים על מנת לשמור על הסביבה. על מנת לשמור על הגינות הייתה הגרלה למשך חודשיים ומי שזכה בהגרלה יוכל ב-15.2 להרכיב לעצמו חבילה לפי המשחקים שמעניינים אותו. הזכות לרכישת הכרטיסים תעמוד לרשות הזוכה בהגרלה עד ה-15.3, וביום זה תהיה ההזדמנות האחרונה להצטרף לאולימפיאדה וייפתח רישום להגרלה לרכישה כרטיסים בודדים. מכירת הכרטיסים לזוכי ההגרלה המאוחרת תחל בחודש מאי על פי הוועד האולימפי העולמי תהיה העדפה לחברי המועדון החינמי 'פריז 2024'".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי