תחקיר "המקור" חשף "תרבות של שוחד לשופטים בעולם ההתעמלות האמנותית"

נבחרת ההתעמלות האומנותית של ישראל, אולימפיאדה לונדון 2012 | קובי אליהו

על פי התחקיר בערוץ 13, הורים של מתעמלות בנבחרת האמנותית טוענים שהובהר להם שצריך לשחד שופטים בתחרויות כדי להצליח. איגוד ההתעמלות מכחיש: "שקר"

(גודל טקסט)

תחקיר של התוכנית "המקור" בערוץ 13 חשף הערב (שני) טענות קשות לשוחד, שלפיהן לכאורה הורי המתעמלות התבקשו במשך שנים לשלם לשופטים בתחרויות בינלאומיות. על פי הטענות המועלות בתחקיר, הדבר מקובל וידוע בעולם ההתעמלות, ושופטים באופן קבוע מקבלים שוחד ומתנות כדי שבתמורה יעניקו ציונים טובים בתחרויות.

איצ'ה קרמר, לשעבר חבר בהנהלה של איגוד ההתעמלות, נשמע אומר בתחקיר: "בהתעמלות אומנותית לא מספיק להיות רק הכי טוב, אתה צריך הרבה כסף והרבה קשרים".

"אנחנו לוקחים ילדה בת 4, 5, 6, תוקעות אותה באולם ומשדרות לה את החלום האולימפי", אמרה בריאיון איילת דיין-לויט, אמא של המתעמלת אופיר דיין, "אבל בעולם ההתעמלות האומנותית קיים עולם שלם של שופטים, מאמנים ועסקנים שפשוט קובעים מה קורה בעולם למטה".

לטענת דיין-לויט, שופטת בכירה הודתה בפניה שמה שהבטיח את ההשתתפות של נבחרת ישראל בגמר באולימפיאדת בייג'ינג ב-2008 היה שוחד: תכשיטים בשווי 60 אלף שקל.

רענן ורשביאק, לשעבר יושב ראש איגוד ההתעמלות, סיפר לדיין-לויט דברים דומים: "קניתי לה שרשרת ב-1,200 שקל מכספי. ציפיתי למדליה באותה תחרות בקבוצתי, והייתה לי תוכנית שכל תוצאה שנקבל, נגיש ערעור, והערעור תלוי בה".

כל התוכנית לוותה בעדויות עד כמה התופעה נפוצה בעולם ההתעמלות. לדברי דיין לויט, בעבר נאמר לה על ידי המאמנת ש"אם אנחנו לא מחלקים מתנות בתחרויות לשופטים, אין לנו מה לבוא לתחרות".

בתחקיר מושמעות הקלטות של שיחות בין דיין-לויט לבין אנשי האיגוד, שביחד עם המאמנות והשופטות דנים אילו מתנות לקנות, ולמי – כולל כסף מזומן במעטפות. בין השאר אירה ויגדורצ'יק, לכאורה, מוזכרת בתחקיר, כשהנחתה אילו מתנות לקנות.

באיגוד ההתעמלות הכחישו את הדברים, ומסרו בתגובה לפרסום התחקיר: "השקרנים שקיבלו במה הערב לא יצליחו במזימתם השחורה לפגוע במדליות הזהב האולימפיות ובעשרות מדליות נוספות שישראל זכתה בהן אך ורק בזכות הישגים ספורטיביים מעולים, כפי שכל העולם ראה בשידורים חיים בטלוויזיה ולא במחשכים. גברת לויט שיקרה לכם, כפי שגם שיקרה לארגון ההתעמלות העולמי, ולכן היא עומדת לדין בגין תביעת לשון הרע על סכום של למעלה מ-800 אלף שקלים. לצערנו, גברת ממורמרת אחת מוציאה דיבה על איגוד ההתעמלות שמתנהל למופת וכאמור מביא כבוד ויוקרה, בצדק, לספורט הישראלי. היא תישאר עם המרמור והשקרים – ואנחנו, יחד עם כל עם ישראל – נישאר עם מדליות הזהב".

משרד התרבות והספורט מסר ש"יחדד לכלל איגודי הספורט את הקוד האתי לכללי התנהגות בספורט לו נדרשו האיגודים באופן רשמי בתקנוניהם. לפיכך, סוגיית קבלה/ הענקת מתנות או טובות הנאה מעוגנת בכללי האתיקה ויש להימנע מקבלה ונתינה שלהם לבעלי עניין, בוודאי כאשר יש בכך כדי לפגום בהתנהלות או בשיקול הדעת המקצועי".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי