לינוי אשרם: "המירוץ שינה את ההסתכלות שלי לצדדים"

פורשת בשיא. לינוי אשרם | ניב אהרונסון

מיטב הספורטאיות בישראל ישתתפו השבוע במירוץ הנשים הגדול בישראל, הלייף ראן, שיעמוד בסימן "אלימות במשפחה זה לא נורמלי". רגע לפני הן מספרות על המסר החשוב שהן גאות לקדם

(גודל טקסט)
סילבי ז'אן ולינוי אשרם
סילבי ז'אן ולינוי אשרם | יח"צ – חד פעמי, אביב חופי

דיאנה ויסמן עצרה מקרה אלימות במו ידיה, לינוי אשרם בטוחה שסביבה אלימה היתה מונעת ממנה להגיע לגדולות, סילבי ז'אן נשברת אחרי כל אירוע של אלימות במשפחה ואסתר רוט שחמורוב שמחה על ההתקדמות אבל אומרת שהדרך עוד ארוכה הספורטאיות הגדולות בישראל בעבר ובהווה התגייסו לקדם את מירוץ הנשים הלייף ראן של סופר-פארם ועיריית תל אביב אשר יהיה השנה בסימן אלימות במשפחה.

"זה היה לפני שנה", משחזרת דיאנה ויסמן, שיאנית ישראל בריצת 100 מטר. "הייתי באמצע אימון כשפתאום התחלתי לשמוע צעקות לעזרה. רצתי לכיוון וראיתי גבר תוקף אישה במגרש החנייה. אנשים סביבם המשיכו ללכת כאילו כלום לא קרה ואני לא האמנתי שדבר כזה קורה ככה לאור יום ואף אחד לא מתערב".

ויסמן מספרת שמיד קראה למתאמנים שהיו עמה אשר הגיעו איתה למקום והפרידו בין התוקף למותקפת. " שומעים על אלימות במשפחה כל הזמן אבל מעולם לא נתקלתי בזה ככה, בטח לא בכאלה רמות. מאז כל צעקה, כל ריב גורם לי לעצור, להאזין רגע. לבדוק אם זה משהו שמתפתח לאלימות. כל הראייה שלי על הסביבה השתנתה. הבנתי עד כמה יש על כולנו אחריות על אחרים בחברה שלנו. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם לא הייתי מגיעה לשם, אם לא היינו עוצרים את התקיפה. במיוחד כשאחר כך ראיתי שבכל זמן התקיפה הילד הקטן שלהם ישב מאחורה וראה את הכל".

דיאנה ויסמן אצנית ישראלית
מתקרבת לשיא חדש. דיאנה ויסמן | אתר רשמי, איגוד האתלטיקה

עבור המדליסטית האולימפית מטוקיו 2020, לינוי אשרם, נושא הילדים רגיש במיוחד. "כל נושא של תתקיפה בתוך המשפחה קשה ורגישה, אבל אלו שהילדים מעורבים בהם מערערים אותי מאוד. אני, שגדלתי עם אבא ואמא מאוד נוכחים שתמיד שמרו עלי ודאגו לי ונתנו לי גיבוי מלא ואהבו אותי ללא תנאי, מאוד קשה לי המחשבה על הורה אחד שתוקף הורה אחר מול הילד שלו. זה אובדן כפול ומכופל. גם פגיעה בהורה אחד ועוד על ידי ההורה השני? זה בלתי נתפס. מה אני לולא ההורים שלי? לא הייתי מגיעה לאן שהגעתי בלעדיהם. הלב שלי נשבר מלחשוב מה עם הילדים האלה".

עבור סילבי ז'אן, מדובר בנושא אישי. "בכל פעם שמתפרסם עוד מקרה ועוד אירוע של אלימות במשפחה אני ממש בוכה. זה מחזיר אותי 30 שנים אחורה לבית שלי". ז'אן מספרת כי בעצמה התמודדה עם אלימות בתוך המשפחה. "לצערי אני יודעת מה זה לפחד בבית ויודעת מה זה החיים ממהלומה למהלומה. מצד אחד אני שמחה שהיום יש מודעות לנושא הזה ומצד שני אני לא יכולה שלא לחשוב איך חיי היו שונים לו היתה יותר מודעות ומישהו היה רואה אותי ונותן יד. אין ספק שעבורי להשתתף באירוע ששם על דגלו את נושא האלימות במשפחה זזה לא רק כבוד גדול וזכות גדולה אלא גם סגירת מעגל חשובה".

מרוץ לייף ראן
ככה זה נראה בשנה שעברה. מרוץ לייף ראן | יח"צ – חד פעמי, KPM ACTIVE

כאמור, ביום חמישי הקרוב יגיעו כעשרת אלפים נשים מכל הארץ להשתתף בהמירוץ הנשים הגדול בישראל, הלייף ראן, של סופר-פארם ועיריית תל אביב. גם השנה, כמו שנה שעברה, יתנהל המירוץ תחת הכותרת המחייבת "אלימות במשפחה זה לא נורמלי".

"המטרה של המשימה החברתית של המירוץ היא קודם כל לעודד שיח", מסבירה רוט שחמורוב. "לעודד נשים שחוות אלימות מכל סוג שהוא, להיפתח בפני חברות, משפחה או קולגות, וגם לעודד שיח בקרב נשים שאינן חוות אלימות לדבר על הנושא ולהיות מודעות אליו יותר על מנת שיהיו פתוחות לזהות אלימות כשהן פוגשות אותה. ברחוב, בבית, בפגישה עם חברה. זו מטרה מאוד חשובה וזו זכות לרוץ עבורה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי