דווקא עכשיו, באנגליה תוקפים: תאוות בצע מכסה על האכזריות בערב הסעודית

play
| GettyImages, RUNGROJ YONGRIT/POOL/AFP
תיקתקנו, סיכום אירועי הספורט 27.10 07:10

בזמן שחובבי האיגרוף מתכוננים לקרב הגדול שייערך בסעודיה, באנגליה מזכירים: המדינה המוסלמית מפרה באופן קבוע זכויות אדם, ושל נשים במיוחד. אז למה טייסון פיורי בוחר לשתוק?

(גודל טקסט)

ערב הסעודית מתכוננת לקרב המוזר שייערך בליל שבת בין טייסון פיורי ופרנסיס אנגאנו, ובאנגליה שוב מצליחים להבין: זה עוד אירוע שנועד להלבין את המדינה המוסלמית, שמפרה באופן קבוע זכויות אדם. פיורי, אלוף העולם באגרוף במשקל כבד, יילחם מול נגאנו, שמחזיק בתואר במשקל כבד ב-UFC – בקרב קרוסאובר שנועד גם להציג את המיטב משני הענפים אבל בעיקר את ה"שינוי" שעברה סעודיה – למדינה "חדשה ונוצצת" שבה כוכבים ספורטיביים מככבים באופן קבוע.

במאמר ב"גרדיאן" מצוין איך מדובר בעוד אירוע שמתטרתו להמשיך את תופעת ה"ספורט-וושינג" (ניסיון לנקות תדמית לאומית רעה בעזרת אירועי ספורט), ומביא כדוגמה את הפגיעה הקבועה בזכויות נשים בסעודיה. כידוע, ערב הסעודית משקיעה בשנים האחרונות מיליארדי דולרים בספורט, ומארחת לא רק משחקי כדורגל מאירופה ומביאה עשרות כדוגלנים בכירים לליגה המקומית – אלא גם משקיעה בגולף, פורמולה 1 וקריקט.

טייסון פיורו נגד פרנסיס אנגאנו מתכוננים לקרב בערב הסעודית
העיקר שכולם מרוויחים מספיק כסף. פיורי בערב הסעודית | אימג'בנק GettyImages, Justin Setterfield

במאמר נכתב: "קשה לכעוס רק על חמדנות ספורטיבית, או אפילו על הקרב הרע בין פיורי לאנגאנו, כשמשהו נורא מתחולל בלב החברה הסעודית. ולכן העובדה שכריסטיאנו רונאלדו נתן לאנגאנו שעון בשווי 87 אלף ליש"ט כשנפגשו לאחרונה בריאד לא משנה הרבה בתוך המציאות האפלה יותר של סעודיה.

"ביום שני דיברתי עם לינה אל-חת'לול, אישה ערבייה סעודית שנמצאת בגלות בבלגיה. אחותה לוג'יין אל-חת'לול היא הפעילה הנשית המפורסמת ביותר בסעודיה. לוג'יין, 34, הובילה את ההפגנות נגד האיסור הממלכתי שמנע מנשים לנהוג ברכבים. היא נעצרה מספר רב של פעמים, ומשפחתה טוענת שהיא נחטפה באיחוד האמירויות והובאה חזרה לסעודיה, שם נכלאה ל-1,001 ימים עד לשחרורה בפברואר 2021.

"לוג'יין פתחה בשביתת רעב כדי למחות נגד מניעת הקשר עם משפחתה. לאחר שהוריה הורשו לבסוף לבקר אותה בכלא, הם טענו כי לוג'יין ספגה מכות ומכות חשמל תוך כדי איומים באונס וברצח. היא הייתה מועמדת לפרס נובל לשלום בשנים 2019 ו-2020, אך מצבה האישי של לוג'יין נותר מדאיג.

"זה מאוד קשה", אמרה לינה אל-ח'תלול, שעל אחותה נאסר לעזוב את המדינה לחמש שנים או לדבר בפומבי, "זה מאוד מלחיץ כי כשאת תחת פיקוח שלהם, תמיד יש את הפוטנציאל להיעצר ללא משפט". לינה ממשיכה בקמפיין נגד המדיניות שיצרה מערכת שבה אישה אינה חופשית. היא נחשבת לקטינה וכפופה לרצונו של גבר עד סוף ימיה.

לוג'יין אל-חת'לול, פעילת זכויות האדם הנשית המפורסמת ביותר בערב הסעודית
| רויטרס, באדיבות המשפחה

במרץ 2022 העבירה ערב הסעודית את חוק המעמד האישי, המנציח את שיטת האפוטרופסות הגברית: הציפייה והדרישה שנשים יצייתו לבעליהן. פליקס ג'קנס, מאמנסטי בריטניה: "זה מתנה את התמיכה הכספית של הגברים בכך שנשים ייכנעו לבעלים שלהן. נשים גם זקוקות להסכמה של אפוטרופוס גבר כדי להתחתן…. חופש הביטוי, והביקורת על המשטר, במצב הגרוע אי פעם. המשטרה מקפידה והעונשים חמורים… אולי סעודיה נפתחת וההשקעות בספורט ובתיירות הן אמיתיות. אנשים יכולים עכשיו לצפות באגרוף וכן הלאה. אבל זכויות האדם נמצאות בשפל. אנחנו רואים שימוש כבד יותר בעונש המוות. בשנת 2022 הם ביצעו 196 הוצאות להורג, כולל 81 אנשים שהוצאו להורג ביום אחד. זה דיכוי קיצוני".

מה אומרת ג'קנס לפיורי? "ראשית, אנחנו מבינים את הרצון של מתאגרף, להרוויח כסף. אנחנו לא אומרים לאף אחד שהם לא צריכים לעשות עסקים בסעודיה. זו לגמרי החלטה שלו. מה שאנחנו אומרים זה: 'אנא תקשיבו למה שהרשויות שם אומרות לכם, ערכו מחקר עצמאי, הסתכלו בדו"חות אמנסטי או ארגון Human Rights Watch ולמדו על לוג'אין אל-ח'תלול, סלמה אל-שהאב ומוחמד בן נאסר אל-ג'אמדי. אם הייתם מוכנים לדבר על אותם אנשים, זה יהיה חשוב להפליא. קולו של טייסון פיורי בנוגע ל'ספורט-וושינג' יהיה חזק להפליא". זה כמובן לא קרה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי