הימין הקיצוני והזמרת המהגרת: פריז מבעבעת לקראת האולימפיאדה

play
הזמרת איה נקמורה | GettyImages, Arnold Jerocki
הקמע של משחקי פריז 2024 01:37

איה נקמורה קיבלה הצעה לשיר בטקס הפתיחה של האולימפיאדה ונתקלה בסערה עם ניחוח גזעני. בימין חובטים ("זו פריז, לא אפריקה"), בשמאל מפגינים והזמרת המצליחה עומדת במוקד הדיון

(גודל טקסט)

כארבעה חודשים נותרו עד תחילת המשחקים האולימפיים בפריז ובצרפת מבעבעת כבר שבועיים סערה שסוחפת אחריה פוליטיקאים מהשוליים הקיצוניים – אבל לא רק. במוקד עומדת איה נקמורה, אחת הזמרות המצליחות במדינה, שאחראית ללהיטי ענק דוגמת Djadja.

ב-29 בפברואר השבועון ל'אקספרס פרסם שנקמורה נפגשה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ושבשיחה ביניהם סוכם שהיא תופיע בטקס הפתיחה של האולימפיאדה ותשיר שיר של אדית פיאף. אז זו עדיין הייתה שמועה ועד היום היא לא אושרה או הוכחשה – אבל בצד הימני של המפה הפוליטית רתחו.

כמה ימים לאחר מכן נערכה צעדה ברשותו של אריק זמור שרץ לנשיאות ב-2022 (ומתכוון לרוץ שוב ב-2027) ובה נשמעו קריאות חוזרות ונשנות נגד השתתפות של הזמרת בטקס הפתיחה בבירה. לצד אחת מגדות נהר הסן, המשתתפים בצעדה תלו שלט: "אין שום סיכוי נקמורה, כאן זו פריז – לא שוק במאקו (בירת מאלי ועיר הולדתה של נקמורה)".

הזמרת איה נקמורה
| אימג'בנק GettyImages, Kristy Sparow

בשבועיים האחרונים הזמרת בת ה-28, שנולדה במאלי וקיבלה אזרחות צרפתית רק בגיל 26, הפכה לכלי בידי הפוליטיקאים. אלה מימין חובטים בה ואלה משמאל תומכים בה – כדי לחבוט באלה מימין. "אתם יכולים להיות גזענים, אבל לא חירשים", כתבה ברשתות החברתיות, "הפכתי לנושא הכי חם בדיונים הפוליטיים, אבל מה אני חייבת לכם? כלום".

אתמול (ראשון) משרדי מפלגת "האיחוד הלאומי" ברשותה של מריון לה פן, הפכו למוקד עלייה לרגל עבור פעילים מארגון מקומי שפועל נגד גזענות. הם הניפו שלטים, השמיעו את השיר DJADJA, רקדו וקראו נגד לה פן וחבריה. את ההתרחשויות הם הקדישו לנקמורה.

ב"גרדיאן" האנגלי פרסמו כתבה ובה ניסו להסביר מדוע הכוונה להעלות את נקמורה על הבמה בטקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז גורמת לאי נחת – ולא רק בחוגים הקיצוניים. לפי העיתון האנגלי, בצרפת נערך סקר ובו 73 אחוזים מהמשיבים טענו ש"המוזיקה של נקמורה היא לא צרפתית". 63 אחוזים מהעונים, מתנגדים שהיא תופיע בטקס הפתיחה.

נקמורה אמנם נחשבת לאחת הזמרות הכי מצליחות בצרפת, אבל היא לא ממש מקובלת על המיינסטרים הוותיק של המוזיקה במדינה. היא פרצה כבר ב-2018, אבל עד 2021 לא קיבלה אף פרס NRJ שנחשב להכי יוקרתי בצרפת. לכן ה"גרדיאן" האשימו את צרפת בגזענות ישנה וממסדית, גם של כאלו שלא יוצאים לרחוב וקוראים נגד הזמרת.

בצרפת לא מדובר בעניין חדש. לפני יורו 2020 (שהתקיים ב-2021 בגלל הקורונה), משימת כתיבת "שיר הטורניר" של הנבחרת הוטלה על הראפר יוסופה. מאחר שמדובר בזמר ממוצא קונגולזי, שמרבה לשיר על המקורות וקרא למרין לה פן כלבה ב-2006, בימין הפוליטי קמה קריאה רחבה שקוראת להחליף אותו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי