חילי טרופר באזכרה לי"א חללי מינכן: "בטוקיו הסתיימו שנים של חרפה"

חילי טרופר (כחול לבן) שר התרבות והספורט | אודי ציטיאט

שר התרבות והספורט נאם בטקס באנדרטה לזכר הספורטאים בתל אביב: "הספורט הפך לחלק ממעגל הדמים. לא שכחנו את היקירים"

(גודל טקסט)

כמדי שנה גם הערב (שלישי) קיים הוועד האולימפי בישראל את טקס האזכרה לי"א חללי מינכן באנדרטה בתל אביב בהשתתפות עשרות אורחים, בני משפחה וספורטאים.

כזכור, בטקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו לפני יותר מחודש הזכיר נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך את רצח הספורטאים ובאיצטדיון האולימפי בבירת יפן עמדו דקת דומייה לזכר הספורטאים 49 שנים אחרי הטבח במינכן.

לינוי אשרם מתעמלת אומנותית ישראלית עם איילת זוסמן
לינוי אשרם ואיילת זוסמן | אודי ציטיאט
עורך הדין שמעון מזרחי יושב ראש מכבי תל אביב
עורך הדין שמעון מזרחי, יו"ר מכבי תל אביב | אודי ציטיאט
אבישג סמברג מתאגרפת טקוואנדו
אבישג סמברג | אודי ציטיאט

שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן) הגיע לאזכרה ואמר במהלך הערב: "לפני 49 שנים התחולל שבר וגם השנים שעברו לא איחו אותו. למדתי להכיר מקרוב בתקופה האחרונה את אנקי שפיצר ואילנה רומנו וראיתי כמה השבר האישי קשה מאוד. אבל היה כאן גם שבר לאומי. שבר שכלל מוות ושכול שנתקל בדעת קהל אדישה בעולם. הספורט הפך לחלק ממעגל הדמים. הניסיון העלוב לדחוק את האירוע כדי לא לפגוע במשחקים האולימפיים אז ב-1972 הוסיפו חטא על פשע. לראשונה בטוקיו הסתיימו שנים ארוכות של חרפה. לא שכחנו ולא נשכח את היקירים. הם היו שליחים שלנו על אדמת גרמניה וישראל לא שוכחת את בניה. האירוע הזה כאן אומר הרבה על החברה הישראלית שיודעת לזכור והזמנו את תומאס באך להיות אורח בשנה הבאה באזכרת היובל לזכר הנרצחים".

יושב ראש הוועד האולימפי בישראל יגאל כרמי דיבר אחרי השר טרופר ואמר: "49 שנים עברו אבל תחושת העצב והאובדן לא מרפה. הרצח הפך לבעל מימדים היסטוריים. לא הבנתי עד היום מדוע סירב הוועד האולימפי העולמי להפוך את הרצח לחלק מהמורשת שלו. שמנו לעצמו כמטרה למנוע מאבק הזמן להשכיח את האירוע. האלמנות אנקי שפיצר ואילנה רומנו שמו להן למטרה לשבור את כל הקירות. הן כבר לא האמינו שזה יקרה אבל נקודת המפנה היתה באולימפיאדת לונדון 2012 שם הטיחו אנקי ואילנה דברים קשים בפני השומעים. תומאס באך שם לעצמו כמטרה לשנות את הדברים. זה התחיל בטקס מרגש בכפר האולימפי בריו ונמשך בטוקיו עם ההפתעה שחיכתה לנו שם. נכנסנו רק שלושה ישראלים ליציע בטוקיו לטקס הפתיחה וכאשר הכרוז ביקש לעמוד דקת דומייה לזכר הספורטאים, לא האמנו שזה קורה. אנחנו מודים לתומאס באך. מדינת ישראל תביע את תודתה והוקרתה לאיש היקר הזה. היום ליד האנדרטה אני אומר לאנקי ולאילנה שהמסע הארוך שלכן תם".