הכי הרבה זהב מאז 1988: המספרים של ישראל במשחקים הפראלימפיים

איאד שלבי שחיין ישראלי פראלימפי | GettyImages, Lintao Zhang

ארבעה שיאי עולם. המקום ה-14 בעולם בכל הזמנים. שעתה הגדולה של בריכת השחייה. ואישה אחת שחתרה כל הדרך להצלחה. המשלחת הפראלימפית נפרדת מטוקיו בגאווה

(גודל טקסט)

* 6 פעמים התנגנה "התקווה" במשחקים הפראלימפיים בטוקיו. זהו יבול מדליות הזהב הגבוה ביותר של המשלחת הישראלית ב-33 השנים האחרונות, מאז ה-15 שבהן זכו ספורטאינו בסיאול 1988.

* 9 המדליות שבהן זכו הספורטאים בכחול-לבן (6 זהב, 2 כסף ו-1 ארד) הן זינוק משמעותי לעומת המשחקים הקודמים בריו 2016, שהפכו לדלים ביותר בהיסטוריה והניבו 3 מדליות (כולן ארד). מדובר במספר הזכיות הגבוה ביותר של ישראל מאז אתונה 2004 (אז היו לה 13).

* 22 הוא מקומה של ישראל בדירוג המדליות בטוקיו. המנצחת הגדולה של המשחקים הייתה סין, עם 96 מדליות זהב (בריטניה, במקום השני, עם 41 בלבד) ו-207 בסך הכול (לבריטים 124).

השחיין הפראלימפי הישראלי מארק מליאר
השחיין הפראלימפי הישראלי מארק מליאר | רויטרס
איאד שלבי שחיין ישראלי פראלימפי
חוגג מדליית זהב שנייה בטוקיו. איאד שלבי | אימג'בנק GettyImages, Lintao Zhang

* 4 ספורטאים אחראים ל-9 המדליות הישראליות: עמי דדאון זכה ב-3 מהן (2 מזהב ו-1 מכסף), גם למארק מליאר היו 3 (בהן 2 מזהב ו-1 מארד), איאד שלבי גרף 2 מדליות זהב ומורן סמואל הוסיפה מדליית כסף אחת.

* 384 מדליות יש לישראל בתולדות המשחקים הפראלימפיים: 129 מזהב, 125 מכסף ו-130 מארד. היא מדורגת במקום ה-14 בהיסטוריה במספר מדליות הזהב, ו-15 במספר המדליות הכולל.

* 8 מ-9 המדליות בטוקיו הושגו בבריכה, וזה לא אמור להפתיע. ענף השחייה הוא המצליח ביותר של ישראל במשחקים הפראלימפיים בכל הזמנים, עם 175 מדליות (45% מהסך הכולל). הענף השני בטבלה, אתלטיקה, נמצא הרחק מאחור עם 114 זכיות.

עמי דדאון, שחיין פראלימפי
עמי דדאון, שחיין פראלימפי | GettyImages, Buda Mendes

* 4 שיאי עולם נקבעו על ידי ספורטאים ישראלים במשחקי טוקיו, וכולם בשחייה: ב-3 מקרים שיפרו שלבי, מליאר ודדאון את השיאים שהם עצמם קבעו קודם לכן, ובמקרה אחד שבר מליאר שיא שהיה שייך לשחיין האוקראיני יבגני בודייקו.

* 1 המדליה היחידה שהושגה מחוץ לבריכה, והיחידה שבה זכתה אישה, הייתה גם היא במים – כשסמואל סיימה במקום השני וחתרה לכסף.