דינה אברינה חזרה והודתה: הייתי בטראומה מההפסד ללינוי אשרם, חוששת מהשופטים

דינה אברינה מתעמלת אומנותית רוסיה | אימג'בנק GettyImages, Jamie Squire

כוכבת ההתעמלות האמנותית הרוסייה זכתה בזהב בתחרות במוסקבה: "כבר רציתי לפרוש כי פחדתי להתמודד שוב מול אותם שופטים". המאמנת תוקפת: "ישראל לא נתנה לנו להשתתף בתחרות בתל אביב, השופטים לא רצו אותנו שם"

(גודל טקסט)

כוכבת ההתעמלות האמנותית הרוסייה דינה אברינה חזרה אתמול (שני) לתחרויות וזכתה בטורניר "אולימפיקו קאפ" במוסקבה, ולאחר מכן הודתה: שקלתי לפרוש לחלוטין בעקבות הטראומה במשחקים האולימפיים בטוקיו.

כזכור, אברינה הגיעה לטוקיו כפייבוריטית לזכייה במדליית זהב, וסיימה רק במקום השני אחרי לינוי אשרם הישראלית, בתחרות שעוררה סערה גדולה ברוסיה. הרוסים טענו שהשיפוט היה מוטה לטובת הישראלית, כינו את השופטים "מושחתים", והטענה הזו הוצגה על ידי פרשנים מקומיים וספורטאי עבר בתקשורת, כשגם הנשיא פוטין עצמו קיבל את אברינה במשכנו והציג אותה כמנצחת.

אתמול אברינה זכתה במקום הראשון בתחרות הקרב רב לעיני הקהל התומך במוסקבה, והודתה שעברה ימים לא קלים. "דינה כבר אמרה לי שהיא עוזבת ותלך ללמוד כלכלה", סיפרה המאמנת של הנבחרת, אירינה וינר אוסמנובה, "ואז גיליתי ששתי האחיות פחדו שהשופטים ימשיכו להיות לא אמינים בעתיד, אבל אמרתי להן שימשיכו לדבר איתי בגלוי כדי שאוכל לבטל את כל הספקות והחששות שיש להן בלב… אחר כך הכל נפרק, והן חזרו להתאמן בחדווה".

אברינה עצמה אמרה: "המחשבות לסיים את הקריירה שלי היו פשוט מאוד בגלל שחששנו שנצטרך להתמודד בעתיד בדיוק מול אותם שופטים. אירינה שכנעה אותנו להמשיך, ועכשיו אנחנו שוב כאן, מופיעות בהצלחה. ברגע שנכנסנו שוב בחזרה למשטר אימונים, הכול נשכח. היום אני מאושרת להופיע – עבור האוהדים, מול השופטים, עבור המאמנים. אני מודה לקהל. במשחקים האולימפיים לא היו צופים, אבל כאן היו והם תמכו בי".

כזכור, וינר אוסמנובה אמרה אחרי התחרויות בטוקיו: "זו טעות שיפוט חמורה, שתוכננה מראש. טעות שלא קשורה לספורט – זה חמור כמו חומרים אסורים או שוחד לשופטים".

הרוסים, כאמור, התייחסו לאברינה כאל מנצחת והתעלמו מאשרם, והאחיות קיבלו מענקים כאילו סיימו במקום הראשון והשלישי, על אף שסיימו במקומות השני והרביעי: דינה קיבלה רכב BMW X5 ואילו ארינה קיבלה BMW X3. ארתור דאלאלויאן, מתעמל רוסי שזכה בזהב בטוקיו, ביקר את ההחלטה: "מצד אחד, לבנות הגיע לקבל את מה שהן קיבלו. מצד שני, זה לא הוגן מבחינת המון ספורטאים שמסיבה כלשהי פספסו גם הם זכייה במדליה, כמו בגלל חוסר מזל, פציעות או שיפוט, ומהם התעלמו". וינר אוסמנובה הגיבה לדברים האלה ואמר: "יש יותר מדי אידיוטים ברוסיה. אם הנשיא פוטין חושב שזה הוגן לתת מכונית לדינה, למה שמישהו יתווכח על זה?".

לינוי אשרם מתעמלת ישראלית עם דינה אברינה מתעמלת רוסיה
הסדר הנכון על הפודיום. אשרם לצד דינה אברינה | רויטרס

וכך חודשיים אחרי הזכייה של אשרם, ברוסיה לא מרפים מהפרשה, והיום אלינה קבייבה, מתעלמת עבר רוסייה, פנתה במכתב לאיגוד ההתעמלות העולמי וביקשה לבדוק שוב את התוצאות של השופטים בגמר. לטענתה, "נעשתה טעות" בחישוב הממוצע של הציונים, ולדבריה "האפשרות הנכונה היחידה היא לחשוף את כל המידע על קבלת ההחלטות של השופטים".

בנוסף, וינר אוסמנובה התלוננה על העובדה שישראל לא נתנה למתעמלות הרוסיות להשתתף בגראנד פרי תל אביב, תחרות שנערכה לפני המשחקים האולימפיים ושימשה כהכנה לטוקיו. "החמצנו את התחרות בישראל כי לא הרשו לנו להכינס", אמרה, "הם אמרו שאנחנו מדינה 'אדומה'. כתבנו מכתבים כל יום, ואמרו לנו ששר הבריאות לא מרשה לרוסים להיכנס. משום מה, יפן כן נתנה לנו להיכנס למשחקים, אבל ישראל לא. היו שם שמונה שופטים שהיו באולימפיאדה. והם לא רצו לראות אותנו שם, כמו שאני מבינה את זה".

אברינה, כזכור, ניסתה להגן על אשרם אחרי המשחקים האולימפיים, אחרי שהישראלית ספגה תגובות קשות ברשתות החברתיות. "אני מרגישה רע עבור לינוי", אמרה דינה, "היא לא אשמה ולא עשתה שום דבר לא בסדר, תפסיקו להציק לה, אנחנו לא אשמים בשום דבר, זה פשוט השופטים".