רונאלדו הרחק מאחור: ההון המטורף של הספורטאי המרוויח בהיסטוריה

טרגדיה. רונאלדו | אימג'בנק GettyImages, Clive Brunskill

הפורטוגלי מוערך בהון של 900 מיליון דולר, אך ההון של השיאן גדול פי 3. ההסכם עם חברת נעליים, הקבוצה אותה קנה, המשקאות החריפים והרכבים - כך הגיע הספורטאי האגדי לפסגת הדירוג

(גודל טקסט)

בעזרת מחקר מקיף שערכו ב- "ספורטיקו" בסוף שנת 2021, ניסו להבין מי הם הספורטאים עם הרווחים הגבוהים ביותר בהיסטוריה תוך התחשבות בשורה של משתנים שכללו משכורות, בונוסים וחסויות, בנוסף לשאר המשתנים כמו השקעות ועוד. אותו מחקר קבע באופן חד משמעי: מייקל ג'ורדן הוא הספורטאי שמביט בכולם מלמעלה. בזמן שכריסטיאנו רונאלדו מוערך בהון הקרוב ל-900 מיליון יורו ונחשב לספורטאי המפורסם בעולם ול"מלך האינסטגרם" עם הכי הרבה עוקבים על הפלאנטה, אגדת ה- NBA משאיר לו אבק בפן הכלכלי.

לאמריקאי בן ה- 59 יש הון המוערך ב- 2.62 מיליארד דולר (!), מתוכם רק 6% מנכסיו מגיעים מהחוזים שלו עם שיקגו בולס ו-וושינגטון וויזארדס. כלומר, הרווחים המיוחסים לשכרו ב-NBA מסתכמים ב-94 מיליון דולר ב-16 עונות. רבים בטוחים שהוא הכדורסלן הטוב ביותר בהיסטוריה, וכעת גם הטייטל "הספורטאי המרוויח ביותר בכל הזמנים" שייך לו. יש כיום יותר מ-150 שחקני בליגה הטובה ביותר בעולם שהרוויחו סכומים גדולים יותר מג'ורדן במהלך הקריירה, דוגמאת סקוטי פיפן, שהרוויח 17 מיליון דולר יותר ממנו למרות ששיחק שנתיים פחות.

אז איך ייתכן שג'ורדן הצליח לבנות אימפריה כזו? פשוט מאוד. בזכות שני ההסכמים המסחריים ששינו את חייו: האידיליה שלו עם נייקי והרכישה בזמן המדויק של קבוצת שארלוט הורנטס. לדברי ג'ו פומפליאנו, מומחה לעולם הספורט בהיבט העסקי, כשג'ורדן סיים את הקריירה שלו באוניברסיטת צפון קרוליינה הוא חלם לחתום באדידס, אבל ההצעה לא הגיעה משם אלא מקונברס, שהחזיקה בפרזנטורים ענקיים בזמנו דוגמאת מג'יק ג'ונסון, לארי בירד וג'וליוס ארווינג, בין היתר, ונייקי. לבסוף, הוא הסתפק בהצעה השנייה שקיבל מנייקי שהציעה לו 500,000 דולר בשנה במזומן למשך חמש שנים.

העסקה כללה גם את ההזדמנות לבנות מותג משלו, החל מנעלי ספורט והתרחבות לביגוד ואביזרים אחרים לאורך זמן וכך נולד המותג "אייר ג'ורדן", שהפך בן רגע להצלחה עולמית עד היום. הסכום הכולל הסתכם בכ-2.5 מיליון דולר, וייצג התחייבות כספית גדולה פי 4 או 5 מזו של שחקנים אחרים. נייקי חישבה שדגם הסניקרס הראשון שלה, Air Jordan 1, יכניס כ- 3 מיליון דולר במהלך שלוש השנים הראשונות, אבל במקום זאת הוא הרוויח יותר מ-125 מיליון דולר, מה שחיזק את מערכת היחסים עם ג'ורדן שנמשכה כמעט ארבעה עשורים והובילה לנתוני רווחים מגוחכים בזכותו של אגדת ה-NBA. לא בכדי, בכל פרק הזמן הזה נייקי שילמה למייקל ג'ורדן כ-1,500 מיליון דולר!!

נכון לעכשיו, ג'ורדן מקבל תמלוגים של כ-5% מכלל המכירות של מותג ג'ורדן, וכשהמותג הרוויח 4.7 מיליארד דולר בהכנסות בשנה שעברה, שחקן העבר לקח הביתה יותר מ-150 מיליון דולר. זה פי 5 מהסכום של כוכבי NBA כמו לברון ג'יימס וקווין דוראנט ומההסכמים שהם חתומים עליהם מול נייקי.

ואם נדמה לכם שהעסקה שלו עם נייקי הייתה משתלמת, ההשקעה שלו בשארלוט הורנטס הייתה רווחית לא פחות. ג'ורדן החזיק במניות בזיכיון עד שבשנת 2010 הוא שילם לבוב ג'ונסון 180 מיליון דולר כדי לקבל 97% בעלות.

כיום, מייקל ג'ורדן נשאר בשליטה של הרוב בזיכיון, אבל בשנה שעברה הוא מכר מיעוט של 20% לקבוצת משקיעים. ההסכם הזה העריך את הקבוצה ב-1,500 מיליון דולר, כלומר כמעט פי 6 ממה ששילם עשר שנים קודם לכן והיום שארלוט הורנטס עלתה אפילו יותר בערכה. ואם לא די בכך, שתי הפעולות שעשה המהוות את עיקר הצלחתו, אינן ההשקעות היחידות שלו. ג'ורדן, איש עסקים ממולח, הימר על תחומים שונים כמו טכנולוגיה, משקאות חריפים, רכבים – הוא בעלים משותף של קבוצת NASCAR (23XI Racing Team)  שלא לדבר על החלק שלו במיאמי מרלינס ומועדון הגולף האקסקלוסיבי שלו הממוקם בדרום פלורידה. ווינר על המגרש ומחוצה לו, ויותר מהכל- מכונה של כסף גדול.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי