אוליביה דאן היא מתעמלת בנבחרת הנשים של אוניברסיטת לואיזיאנה סטייט. היא לא רשמה הישגים מרשימים במיוחד, לא זכתה באליפויות יוקרתיות בינלאומיות, ובכל זאת היא אחת הספורטאיות הכי מדוברות בארה"ב בתקופה האחרונה: דאן, רק בת 20, כבר הפכה למיליונרית, ועוררה דיון על ספורט הנשים, כולל כתבה ב"ניו יורק טיימס" שכותרתה היא "חוזי הפרסום החדשים לספורטאים מהקולג' מציפים דאגות ישנים – הסקס מוכר".
דאן, בלונדינית דקיקה ויפהפייה, מצליחה להרוויח את הסכומים הגדולים בזכות חוקים חדשים שיצאו לדרך ב-2021 שמאפשרים לספורטאים מהמכללות לחתום על עסקאות חסות ולהרוויח כסף. דאן לא מסרה פרטים מדויקים על הרווחים שלה, אבל ההערכה היא שרק בשנה הבאה היא תרוויח 2 מיליון דולר. "שבע ספרות," היא אמרה, כשנשאלה על ההכנסות שלה. "זה משהו שאני גאה בו. במיוחד שאני אישה בספורט בקולג'".
הסכומים האדירים שהמתעמלת הדקיקה מכניסה הם בזכות פרסום ל-8 מיליון העוקבים שלה ברשתות החברתיות – באינסטגרם וב-TikTok, פלטפורמות שבהן היא משלבת תוכן ממומן כשהיא מדגמנת ג'ינס של American Eagle Outfitters וביגוד של Vuori עם סרטונים שלה שרה שירים פופולריים או מבצעת ריקודים טרנדיים.
מבחינת דאן, וספורטאים רבים אחרים בני דורה, השימוש בסרטונים עם קונוטציה מינית הוא לא רק דרך לגיטימית לקידום עצמי – אלא אף מעצים. "זה פשוט להראות מעצמך כמה שאתה רוצה, הרבה או מעט", אמרה דאן על הפרסונה המקוונת שלה.
הכללים שמאפשרים לספורטאים בקולג' להרוויח שינו משמעותית את גורלן של נשים בקולג'ים, במיוחד אלו שמתחרות בענפי ספורט ללא הכנסה, כגון התעמלות. ספורטאים גברים בענף פופולרי כמו פוטבול מצליחים להרוויח סכומים משמעותיים בזכות הההצלחה הגדולה של המשחק. נשים מרוויחות בעיקר בזכות ההצלחה האישית שלהן ברשתות החברתיות. המציאות מראה שרבות מצליחות להשיג את ההכנסות בזכות פופולריות שנובעת ממיניות – ולא מהצלחה ספורטיבית או הישגיות.
ב"ניו יורק טיימס" מצטטים את אנדריאה גוארין, חוקרת עסקי ספורט באוניברסיטת לובורו באנגליה, שחקרה ספורטאיות שניסו להגיע לאולימפיאדת ריו ב-2016, רבות מהן מהמכללות. "אחד הנושאים הגדולים שיצאו הוא הלחץ שהם חשו לפרסם תמונות מיניות של עצמן ברשתות החברתיות", אמרה גיאורין.
היא ציינה שחלק מהספורטאיות החליטו שלא כדאי לפרסם תמונות כאלה לציבור בעוד שאחרות מצאו שזו אחת הדרכים העיקריות להגדיל את הפופולריות המקוונת שלהם ואת כוח ההשתכרות שלהן.
"מי שיבחן את הפוסטים ברשת החברתית של ספורטאיות מכללות ברחבי ארצות הברית יגלה מגמה ברורה: סקס מוכר", נכתב ב"ניו יורק טיימס", "השוק מגבה את זה". טארה ואנדרוויר, המאמנת המפורסמת של סטנפורד, טוענת שהטכנולוגיה והקידמה מנציחות תפיסות סקסיסטיות ישנות: "אנחנו נלחמות על כל ההזדמנויות להתחרות, לשחק, לקבל תקציבים, להחזיק מתקנים, את כל הדברים שמתלווים לספורטאים בכירים… אבל זה צעד אחורה".
באופן לא מפתיע, מי שהגנה על זכותה של דאן לקדם את עצמה עם תכנים עם קונוטציה מינית היא פייג' ספירנאק, הגולפאית לשעבר שעשתה קריירה מצליחה מתמונות פרובוקטיביות והפכה לעסק משגשג. "נמאס לי מנשים שמזלזלות בהישגים של נשים אחרות רק כי זה נעשה בצורה שונה ממה שהן היו עושות", כתבה הגולפאית, "שונאים את דאן כי היא מרוויחה 2 מיליון דולר בשנה. היא בנתה עסק מצליח בגיל 20 בזמן שהיא עדיין סטודנטית. זה אדיר".
מה דעתך על הכתבה?