טניסאית מזן אחר: סיפור הזכייה הסנסציוני של בארטי

אשלי בארטי
אשלי בארטי | Clive Brunskill/Getty Images

למרות שזכתה בטורניר ווימבלדון לנוער כשהייתה בת 15, החליטה לקחת הפסקה של שנתיים כי לא עמדה בלחץ. אבל האוסטרלית חזרה בגדול, טיפסה למקום ה-2 ועשתה היסטוריה. אילנה ברגר הרפז על השחקנית הכי מיוחדת בסבב

(גודל טקסט)

אי שם בשנת 2014, אשלי בארטי נצפתה משחקת קריקט חצי מקצועני, הספורט הפופולארי ביותר ביבשת הולדתה – אוסטרליה. אחרי זכייה בטורניר ווימבלדון לנוער בגיל חמש עשרה בשנת 2011, המשיכה אשלי בארטי לשחק עד שנת 2014, אך בשלב מסוים החליטה שהענף הזה קשה ומלחיץ מדי עבורה, וביקשה להתרחק ממנו.

לולא בארטי בת ה- 23 כיום, הייתה מתגעגעת לטניס וחוזרת למגרשים אחרי שנתיים של הפסקה, לא היינו זוכים להכתיר לאלופת צרפת את האוסטרלית הנהדרת הזו, שהפכה היום לטניסאית השנייה בלבד מאוסטרליה בהיסטוריה שזוכה בתואר גראנד סלאם ביחידים, בצרפת מאז מרגרט קורט האגדית בשנת 1973.

הדבר האחרון שניתן היה לראות על בארטי במשחק הגמר מול הצ'כית בת ה-19 מרקטה ואנדרוסובה, הוא את אותו הלחץ שהרחיק אותה מהמגרשים במשך שנתיים. בארטי שיחקה גמר מושלם וללא שום סימני התרגשות עבור מישהי בגמר גראנד סלאם ראשון בקריירה ביחידים.


האוסטרלית השנייה בכל הזמנים זכתה ברולאן גארוס. אשלי בארטי (Clive Brunskill/Getty Images)

במשחק חד צדדי בו שלטה האוסטרלית לחלוטין מהנקודה הראשונה, היא גברה בשתי מערכות חלקות ובשבעים דקות בלבד בתוצאה 1:6 3:6 על הצ'כית המפתיעה, שנראה היה בבירור שהמעמד קצת גדול עליה.

למרות הישגים יפים מאד השנה של הצ'כית כמו רבע גמר במיאמי, באינדיאן וולס וברומא השנה ורבע גמר אליפות ארה"ב כבר לפני שנה, היא נראתה אבודה במשחק הראשון שלה באצטדיון המרכזי, "פיליפ שארטייה" בפריז ולא הצליחה להביא את הטניס הטוב שלה לידי ביטוי.

בארטי חזרה כאמור לשחק טניס מקצועני לפני כשלוש שנים והחלה את הדרך למעלה בדירוג במקום 623 בעולם. היום פורסם הדירוג המעודכן לנשים, כעת נמצאת במקום לא יאמן כאשר תעלה למקום השני בעולם, דירוג שיא שלה בקריירה.

טניס הנשים השנה עובר תהפוכות רבות. כמעט בכל שבוע מאז תחילת העונה הנוכחית, זכתה טניסאית אחרת בתואר אחר. אין 'שליטה' של טניסאית בודדת אחת בסבב, ואין גם יריבויות בולטות כמו בין הארבע או חמש טניסאים הראשונים בגברים. בטניס הנשי בכל שבוע הכול פתוח, וכל תואר יכול להגיע לידיה של טניסאית אחרת – וזה כבר לא ייחשב להפתעה אלא לנורמה.


לקחה הפסקה של שנתיים כי לא עמדה בלחץ (SAMSON/AFP/Getty Images)

עם זכייתה של בארטי בתואר על החימר בצרפת, מגיעות מחשבות 'מפחידות' קצת עבור יריבותיה. החימר הוא המשטח האחרון עליו בארטי עצמה או מומחי הענף היו מהמרים שהיא תזכה בו בתואר גראנד סלאם.

משחקה של בארטי מבוסס על הגשה ראשונה מצוינת ובאחוזים גבוהים, על משחק עם מגוון חבטות כולל חבטות חיתוך (סלייס) שלא בשימוש כלל אצל טניסאיות אחרות, ועל משחק רשת מצוין (שהביא לה גם תואר גראנד סלאם בזוגות בארה"ב בשנה שעברה).

כל אלה הפכו אותה למועמדת פוטנציאלית, אם בכלל, לזכייה בתואר דווקא בווימבלדון למשל על הדשא המהיר, או בביתה באוסטרליה או בארה"ב על מגרשים קשים ומהירים – אבל בטח לא על החימר האיטי בצרפת.


המומעדת הראויה ביותר לזכות גם בווימבלדון (CHRISTOPHE ARCHAMBAULT / AFP)

ווימבלדון מעבר לפינה, ואין ספק שהזכייה בפריז מחזקת את מעמדה של בארטי לקראת עונת הדשא הקצרה אמנם, אבל הכול כך מתאימה לסגנון המשחק שלה.  ישנם לפחות שישה או שבעה שמות של טניסאיות שאפשר היה להמר עליהן כפייבוריטיות לזכייה בתואר השנה בפריז לפני ששמה של האוסטרלית היה עולה כמועמדת. אבל בטוח שאין זוכה ראויה ומבשרת טובות לענף ממנה.

ברטי היא טניסאית מזן אחר בנוף הטניס המודרני של היום. היא אולי לא מוציאה מהקהל קריאות התפעלות אחרי חבטה אימתנית של יותר ממאה קילומטרים לשעה כמו סרינה ויליאמס למשל, אבל היא בהחלט גורמת למביני הטניס להתפעל מטניס טוב וקלאסי כמו פעם, טניס שמאחוריו לא רק כוח ופיזיות, אלא גם הרבה יצירתיות, גיוון ומחשבה, שעושים את העבודה באותה יעילות, לעיתים בצורה גם יפה יותר לעין.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי