שלא תגמור כמו קלדרון: הספורטאים שנעלמו ולא נמצאו מעולם

play רוני קלדרון
רוני קלדרון | ראובן קסטרו
חמשת שערי השבוע, 17.11 02:41

בארגנטינה השלטונות העלימו קבוצת ראגבי שלמה, באוגנדה אבדו עקבותיו של שחקן NBA ואיך אפשר בלי רוני קלדרון? בצל ההיעלמות של פנג שוואי, 10 מקרים של ספורטאים אחרים שבלעה אותם האדמה

(גודל טקסט)

מעטים מאמינים שהמכתב שפורסם אתמול (רביעי) בשמה של טניסאית העבר פנג שוואי, אכן נכתב על ידיה. בעולם הטניס מאוד מודאגים מהיעלמותה של פנג בשבועיים האחרונים, אחרי שבתחילת נובמבר היא פרסמה פוסט ובו האשימה בכיר במפלגה הקומוניסטית של סין שהוא כפה עליה קיום יחסי מין.

לאורך ההיסטוריה נעלמו לא מעט ספורטאים שלא נמצאו עד היום. כולנו תקווה שגורלה של פנג בת ה-35 יהיה שונה, אבל בינתיים הנה 10 סיפורים מהעבר.

פנג שוואי, טניסאית סינית
כולנו תקווה שהגורל שלה לא יהיה דומה לזה של האחרים. פנג | GettyImages, Zhong Zhi

מועדון הראגבי לה פלאטה – הסיפור של קבוצת הראגבי של לה פלאטה כבר הפך לספר וקשה לתמצת אותו בכמה משפטים. זו הייתה קבוצת ספורט שמזוהה עם השמאל, בשנים בהן השלטון בארגנטינה היה ימני ורודף קומוניסטים. לה פלאטה הייתה קבוצה מצליחה והשחקנים שלה היו נערצים. חלק מהם היו חברים במפלגה הקומוניסטית ובצמרת המדינית חששו מההשפעה שלהם על הרחוב. במשך כמה חודשים בשנות ה-70, 15 מ-20 השחקנים נעלמו בזה אחר זה, לפעמים 2-3 מהם ביום אחד. רק אחד, ראול ביאנדראן שמו, שרד את הטיהור כשאלו שלא "נעלמו", נרצחו וגופתיהם נמצאו.

רוני קלדרון – נחשב עד היום לאחד מהכישרונות הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי, אבל את הגאונות על כר הדשא, ליווה כישרון זהה להסתבכויות בפלילים. קלדרון זרח על הדשא במדי הפועל תל אביב בשנות ה-70 ובמקביל הסתבך בעוד ועוד פרשות. בשנות ה-80 נעצר בארצות הברית בחשדות שונים, הוסגר לישראל ונכלא. ב-1985, כשהיה בחופשה מבית הסוהר, ברח לדרום אמריקה וגם שם המשיך בקריירה פלילית. ב-1994 ברח ממעצר בית בברזיל ומאז נעלמו עקבותיו.

ג'ון בריסקר שחקן סיאטל סופרסוניקס בתחילת שנות ה-70, שזרח ב-ABA ובלט גם ב-NBA, היה בן 30 בלבד בפעם האחרונה שקולו נשמע. בסוף מרץ 1978 הקומבו גארד המריא לאוגנדהך לדבריו בשביל "להקים עסק לייצוא וייבוא". ב-11 באפריל התקשר לבת זוגו שהייתה בסיאטל וזו הייתה הפעם האחרונה בה יצר קשר. התיאוריות מרובות, מרצח בידי מורדים, דרך מוות כחלק מהכת של ג'ים ג'ונס בגיאנה ועד היותו אחד ממאות אלפי הקורבנות של שלטון אידי אמין. בריסקר לא נראה עוד מעולם וכך גם גופתו. שחקנים שחלקו איתו חדר הלבשה סיפרו על כדורסלן מצטיין, אבל אדם עם פתיל מאוד קצר – ואולי זה הסיפור. "הייתה תחושה שמספיק שתגיד לו משהו לא נכון, והוא ישלוף עלייך אקדח", אמר פעם צ'רלי וויליאמס, ששיחק איתו בפיטסבורג ב-ABA.

נשיא ארגנטינה בסוף שנות ה-70, חורחה רפאל וידלה
המשטרה החשאית של ארגטינה העלימה לא מעט ספורטאים בשנות ה-70. גנרל חורחה רפאל וידלה | אימג'בנק GettyImages, Keystone

מיגל בנאנסיו סאנצ'ס – עוד קורבן של החונטה הצבאית בארגנטינה בשנות ה-70. סאנצ'ס היה כדורגלן לא מספיק מוצלח בליגות הנמוכות, שבגיל 22 עשה הסבה לריצות מרתון והיה חלק ממועדון האתלטיקה של אינדפנדיינטה. הוא היה תומך נלהב של משפחת פרון ושל האידיאולוגיה הפרוניסטית והיה אחד מאלפים שסומנו על ידי השלטונות. בינואר 1978, כשהיה בן 25, נאסף בכוח לרכבם של חוקרים מהמשטרה החשאית ומאז לא נראה שוב.

פייר ביאנקוני – 11 שנות קריירה נאה עברו על המגן הקורסיקאי לפני שנעלם. הוא שיחק בבאסטיה, בעיר בה נולד, המשיך לכמה תחנות ביניהן קאן ונים, התגלגל עד פריז סן ז'רמן ולבסוף חזר הביתה. ב-29 בדצמבר רכבו נמצא בנמל בבאסטיה, אבל לכדורגלן לא היה זכר. הימים עברו, השבועות חלפו וביאנקוני נעלם כלא היה. דיברו אז על קשר אפשרי לתנועה הלאומנית של קורסיקה, אבל בסופו של יום התעלומה לא הייתה קרובה לפיתרון מעולם. הוא היה בן 31.

אנג'לו קרוס – הכדורסלן יליד ניו יורק לא הצליח לבנות קריירה קבוצתית מזהירה, אבל היה חלק בלתי נפרד מנבחרת פורטו ריקו בטורנירים בינלאומיים. הוא קלע סל ניצחון נגד יוגוסלביה באולימפיאדת 1988 ושימש בורג חשוב בנבחרת הסנסציונית של אליפות העולם ב-1990. פורטו ריקו ניצחה אז יריבות כמו יוגוסלביה וארה"ב בשלבי הבתים, נעצרה על ידי ברית המועצות בחצי הגמר והשיגה מקום רביעי היסטורי. הגארד האנרגטי פרש ב-1993 וחמש שנים לאחר מכן המריא לפורטו ריקו כדי לבקר בני משפחה. הוא היה אמור להמריא בחזרה לארה"ב כמה ימים לאחר מכן, אבל פשוט נעלם. בהארלם נערך לכבודו מדי שנה טורניר ברחוב ולפני 10 שנים סיפרה אחותו: "אנחנו לא יודעים מה קרה לאנג'לו, אף אחד לא יודע".

אנג'לו קרוס קולע סל ניצחון נגד יוגוסלביה באולימפיאדת סיאול 1988

סרחיו טורמן – רוכב האופניים הצ'יליאני וספורטאי מוכר ואהוב, נעצר ביחד עם אחיו ב-20 ביולי 1974, בחנות האופניים של המשפחה. המשטרה החשאית של הרודן אוגוסטו פינושה חשדה בו בפעילות אנטי שלטונית והעלימה אותו לחלוטין. האח פטר, בן 14 בלבד, שוחרר יומיים לאחר מכן ברחוב, עם כיסוי עיניים. פטר הפך בשנות ה-80 לאחד מרוכבים האופניים הבכירים במדינה והוא הקדיש את כל הניצחונות שלו לאחיו הגדול, שהועלם על ידי המשטרה החשאית.

ריקו האריס – קריירת הכדורסל של האריס לא עלתה על המסלול המצופה, אחרי שבזמן התיכון הוא נחשב לפרוספקט NBA. את חבל ההצלה השליכה לו הארלם גלובטרוטרס, אבל הקדנציה שלו שם הייתה קצרה. הוא הסתכסך עם חלק מחבריו לקבוצה ובמהלך עימות, אחד מהם חבט בראשו של האריס באמצעות אלת בייסבול. כתוצאה מכך, הכדורסלן שהתנשא לגובה של 2.06 מטר סבל מכאבי ראש בלתי פתירים ובגיל 24 כבר תלה את הגופייה. בשנים הבאות התמכר לסמים והסתבך עם החוק וב-2014, כשהיה בן 37, נעלם. הוא היה בדרכו הביתה, לסיאטל, אחרי שביקר קרובי משפחה וכתב לאשתו הודעה שהוא עוצר לנוח. רכבו נמצא נטוש כמה ימים לאחר מכן, הוא עדיין נעדר.

בוב לימברן – ב-1935, שלוש שנים אחרי שייצג את קנדה בקפיצות סקי באולימפיאדת החורף, לימבורן ספג פגיעת ראש קשה במהלך אימון. הפציעה הזו שינתה את חייו וב-22 השנים הבאות הוא התקשה לשמור על שגרת חיים נינוחה. ב-1957, כשהיה בן 48, הוא טייל לתוך אחד היערות בקרבת ביתו בבריטיש קולומביה ולא נראה שוב.

אלכסייס אנופרייבס – כדורסלן לטבי שקטף תארים מקומיים ובשנות ה-30 נחשב לאחד השחקנים הטובים במזרח אירופה. ב-1935 זכה עם לטביה ביורובאסקט הראשון ואחרי שרוסיה כבשה את מולדתו, הוא גוייס לצבא האדום. ב-1945, כשהיה בן 33, השתתף בקרב עם צבא גרמניה כשהסובייטים פעלו כדי לכבוש מחדש שטחים במדינות הבלטיות. מאז איש לא ראה אותו.