דרמה באוסטרליה: בית המשפט דחה את הבקשה של נובאק דג'וקוביץ'

play
| רויטרס
מעריציו של נובאק דג'וקוביץ' תומכים בו מחוץ למלון פארק במלבורן, אוסטרליה 00:44

הפרשה מסתיימת באכזבה גדולה לסרבי: בית המשפט העליון באוסטרליה הודיע שהערעור של הטניסאי נדחה "בהחלטה פה אחד", והוא יגורש מהמדינה אחרי ששר ההגירה ביטל לו את הוויזה. דג'וקוביץ' לא יוכל להשתתף באליפות אוסטרליה הפתוחה ולהגן על תוארו

(גודל טקסט)

בית המשפט העליון באוסטרליה הודיע הבוקר (ראשון) שהערעור של נובאק דג'וקוביץ' נדחה "בהחלטה פה אחד", והוא יגורש מהמדינה. הוא לא יוכל להשתתף באליפות אוסטרליה הפתוחה ולהגן על תוארו, בטורניר שמתחיל מחר (שני) במלבורן.

בית המשפט למעשה אישר את החלטת הממשלה לבטל את הוויזה של ג'וקוביץ', ושם קץ לתקוותיו של כוכב הטניס הלא מחוסן לזכות באליפות אוסטרליה הפתוחה בפעם העשירית ולשבור שיא של 21 זכיות בתארי גראנד סלאם.

בהכרעה בתיק, שהסעיר את באוסטרליה ואת כל עולם הספורט כבר למעלה משבוע, שלושה שופטים בבית המשפט הפדרלי שמעו את טיעוני עורכי הדין הממשלתיים לפיהם נוכחותו של דג'וקוביץ' עלולה "לתת רוח גבית למתנגדי החיסונים" במהלך ההתפרצות הקשה ביותר באוסטרליה של הקורונה מאז החלה המגיפה. פטור רפואי שאיפשר לטניס הסרבי המדורג ראשון להיכנס למדינה מבלי להתחסן עורר זעם באוסטרליה, והפך לסוגיה פוליטית.

השופט הסביר שהחלטת בית המשפט לא משקפת האם "ההחלטה נכונה או מוצדקת" – אלא "האם ההחלטה הייתה כל כך לא הגיונית או בלתי סבירה" כדי להצדיק את ביטולה. הסיבות המלאות יפורסמו במועד מאוחר יותר.

נובאק דג'וקוביץ' בדרכו לדיון בבית המשפט על ההחלטה לגרשו מאוסטרליה
| רויטרס

במהלך הדיון הוויכוח בין הצדדים היה בעיקר בנוגע לטענה של ממשלת אוסטרליה, על כך שדג'וקוביץ' הוא מתנגד חיסונים, שהימצאותו עשויה ללבות את המאבק בחיסונים ולתת כוח למתנגדים, ולפיכך להגביר את הלהבות והמחאות. עורכי דינו טענו שגם בשנה שעברה הוא לא היה מחוסן, ולא התעוררו שום בעיות, ולמעשה בכל הטורנירים שבהם שהה בשנה האחרונה לא היו סביבו פרשיות מיוחדות בנושא. למעשה, נציגיו של דג'וקוביץ' שטענו שמי שהפך אותו ל"גיבור של סרבני החיסונים" זו ממשלת אוסטרליה בהתנהגותה "הלא מוסברת והלא הגיונית". מנגד, נציגי המדינה שוב הזכירו את התנהגותו המתריסה של הסרבי, כשבעבר אירגן טורניר שבו לא הקפיד על הוראות ורבים סביבו נדבקו, וגם בדצמבר האחרון על אף שהיה חיובי נראה בציבור ללא מסיכה ויצא מביתו והפר את הבידוד.

נובאק דג'וקוביץ' בדרכו לדיון בבית המשפט על ההחלטה לגרשו מאוסטרליה
| רויטרס

כזכור, ביום שישי שר ההגירה האוסטרלי אלכס הוק החליט לבטל את אשרת השהייה של דג'וקוביץ', וקבע שיש לגרשו מהמדינה בהקדם האפשרי. הכל החל בתחילת השבוע שעבר, כאשר דג'וקוביץ' הלא מחוסן נחת במלבורן כדי להתכונן לאליפות אוסטרליה שתצא לדרך ב-17 בינואר, אבל נעצר בשדה התעופה אחרי שלטענת הרשויות לא עמד בקריטריונים הרפואיים כדי לקבל החרגה ולהשתתף בטורניר. כמו נטען ששיקר בטפסים שהגיש עם נחיתתו במלבורן, בהם דיווח שלא עזב את סרביה בשבועיים שלפני הגעתו, על אף שנסע לספרד להתאמן.

אוסטרליה כבר הורתה לגרשו בתחילת השבוע, אולם הסרבי המדורג 1 בעולם ערער על ההחלטה, ובית המשפט קיבל את ערעורו והורה לאפשר לו להשתתף במשחקים, בטענה שהכשלים ואי ההבנות היו בראש ובראשונה באחריות הגורמים הרלוונטיים באוסטרליה. כאמור, ביום שישי השתמש שר ההגירה בסמכותו המיוחדת לבטל את החלטת בית המשפט וקבע שדג'וקוביץ' יגורש מהמדינה. עם זאת, דג'וקוביץ' סירב להרים ידיים ועורכי דינו הגישו ערעור מחודש לבית המשפט העליון.