פיב"א התלוננה: היורוליג הורס את הספורט

היורוליג חותר תחת האיזון התחרותי שבכדורסל האירופי
היורוליג חותר תחת האיזון התחרותי שבכדורסל האירופי | צילום: Gettyimages

הארגון פנה רשמית לנציבות האיחוד האירופי. ירושלים טרם החליטה איפה תשחק

(גודל טקסט)

המלחמה הבלתי פוסקת בין היורוליג לבין פיב"א מסרבת לגווע, נדמה שההיפך הוא הנכון. לאחר שארגון יול"ב הצליח לשדל ליגות מקומיות ברחבי היבשת והגיש תלונה נגד הפדרציה בנציבות האיחוד האירופי, הגיעה התגובה של פיב"א בדמות תלונה חריפה משלה נגד הגוף שמנהל את המפעל היוקרתי ביבשת. 

 

המלחמה בין שני הארגונים נובעת בשל השינויים הגדולים שיעברו על המפעלים האירופאיים בעונה הבאה. הטריגר שהצית את המלחמה הנוכחית היה חתימתן של 11 קבוצות, ביניהן מכבי תל אביב, עם היורוליג על הסכם לעשר שנים, במסגרתו יצומצם המפעל ל-16 קבוצות בלבד.

 

 

פיב"א רצתה לנצל את הזעם של קבוצות בכירות שנותרו מחוץ ליורוליג. אוהדי מלאגה מוחים (אודי ציטיאט)

 

פיב"א זיהתה את הזעם של קבוצות רבות ביבשת, דוגמת מלאגה, שטרסבורג, חימקי מוסקבה ואחרות, שסיכוייהן לשחק במפעל הבכיר ביבשת פחתו משמעותית, כמו גם קבוצות אחרות בעלות שאיפה להגיע לבמות הגבוהות באירופה, דוגמת הפועל ירושלים.

 

פיב"א השיקה את "ליגת האלופות של הכדורסל" יחד עם שורה של איגודי כדורסל מרחבי היבשת בתקווה שקבוצות בכירות יתפתו לשחק שם, אך המילה האחרונה הייתה של ארגון יול"ב, שהשיק מפעל יורוקאפ חזק במיוחד עם 24 קבוצות. נכון לעכשיו קבוצות רבות, ביניהן האלופה הישראלית, עושות מאמצים על מנת להימנות על אותן 24 נבחרות.

 

מנסה לקצור את הרווחים שאחרים עמלו עליהם? מנכ"ל היורוליג ג'ורדי ברתומאו (עדי אבישי)

 

מלבד השקת היורוקאפ, ביורוליג כאמור הגישו גם תלונה כנגד פיב"א בשל העובדה שזו איימה בסנקציות כנגד איגודים שקבוצות שנמצאות תחתם בחרו ביורוקאפ. בפיב"א כאמור החליטו להגיש תלונה נגדית, בה טענו כי מטרתה של התלונה המקורית של היורוליג היא אך ורק "לפזר מסך עשן על מנת להסתיר את ההתנהלות האנטי-תחרותית שלה". לטענתה של פיב"א, ההתנהלות הזו באה לידי ביטוי בארבעה מהלכים עיקריים, בגינם מוגשת התלונה:

 

  • ניצול, המתבטא בכפיה תחת לחץ על ליגות ומועדונים, כמו גם איום על הרחקה מהיורוליג אלא אם אלה מתחייבים ליורוליג. אירועים כאלה התרחשו במקרה של הליגה האדריאטית וליגות אירופאיות אחרות, דוגמת הליגה הישראלית.
  • "הסכם סינדיקציה" שנע בין 11 הקבוצות המשוריינות ביורוליג (ביניהן מכבי ת"א), שמשמעותו ש-6 קבוצות שולטות למעשה במנגנון העיקרי של היורוליג, שמקבל את ההחלטות הנוגעות לעניינים ספורטיביים ושיווקיים של היורוליג והיורוקאפ.
  • קבלת קבוצות ליורוליג וליורוקאפ באופן שרירותי, קבלה שמשמעותה הרס של כל ערך ספורטיבי או שיווקי של הליגות המקומיות כמו גם חתירה תחת האיזון התחרותי בכדורסל האירופאי.
  • הפליה גסה כנגד קבוצות החלשות כלכלית, שמציבה אותן בנחיתות מקצועית גדולה אף יותר.

 

פיב"א סיכמה כך את הגשת התלונה: "היורוליג רוצה לקצור את הרווחים הנובעים ממערכת הכדורסל המתקיימת מעצמה ושפותחה על ידי פדרציות לאומיות, דוגמת שחקנים, מאמנים, שופטים ואלפי מועדונים אחרים, וזאת מבלי לתרום למייסדים של פירמידת הספורט. היורוליג שואף להחזיק את הנבחרות הלאומיות כבנות ערובה שישרתו את האינטרסים של שש קבוצות עם כוח מסחרי".

 

קצת נחת. שבע קבוצות איטלקיות מודיעות על תמיכה בפיב"א (אתר פיב"א)

 

גם הליגה הספרדית פנתה ליורוקאפ

במקביל לתלונה, פיב"א ממשיכה לספוג מכות, לאחר שגם הליגה הספרדית הגיעה להסכם עם היורוליג. לפי ההסכם, שתוקפו ארבע שנים, שלוש קבוצות ספרדיות ישחקו בעונה הבאה ביורוקאפ והחל מעונת 2017-18 ישחקו במפעל המשני ארבע קבוצות ספרדיות, כשבכל אותו הזמן ישחקו לפחות שלוש קבוצות ספרדיות ביורוליג. אם אחת הקבוצות מספרד תזכה ביורוקאפ, היא תזכה לשחק ביורוליג בעונה שלאחר מכן, מבלי שאחת אחרת תיגרע, כך שלא פחות משמונה קבוצות מהמדינה ישחקו במפעלים הבכירים.

 

בפיב"א יכולים לשאוב עידוד מסוים מכיוון איטליה. לאחר שססארי, רג'יו אמיליה וטרנטו הודיעו כי קיבלו את הצעת היורוליג וישחקו ביורוקאפ בשלו העונות הבאות, לא פחות משבע קבוצות מארץ המגף הודיעו שיצטרפו למפעלי פיב"א בעונה הקרובה, בהודעה שיכולה אף ללמד כי בפיב"א מתכננים מפעל נוסף, רביעי במספר, לצד "ליגת האלופות". שבע הקבוצות הן: אבלינו, וירטוס בולוניה, פזארו, פיסטויה, וארזה, ונציה וקרמונה.

 

הפועל ירושלים טרם הבהירה לאן מועדות פניה. הבעלים אורי אלון (דני מרון)

 

הפועל ירושלים כידוע טרם הבהירה לאן מועדות פניה. האלופה לא הסתירה את תמיכתה ברעיון העומד מאחורי ליגת האלופות של פיב"א, שכשמה מבטיחה מקום לקבוצות שזוכות באליפויות במדינותיהן, אולם מאז כאמור עברו לא מעט מים בנהרות אירופה ובבירה הובן כי גם היורוקאפ צפוי להיות חזק משמעותית מהמפעל של פיב"א.

 

בשיחה עם ספורט1 הבהיר גורם במועדון כי הבעלים אורי אלון והיו"ר גיא הראל נמצאים בקשר שוטף עם ראשי היורוליג, שהבטיחו להם כי אם ירצו לשחק ביורוקאפ הם יוכלו לשחק בו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי