כוכב, אנטי כוכב: המראה שהציבה אולימפיאקוס האפורה בפני מכבי תל אביב

שחקן מכבי תל אביב סקוטי ווילבקין | דני מרון

ווילבקין שבר את שיא האיבודים לשחקן במועדון, דורסי שוב התרסק אחרי הצגה, זוסמן מתקשה להיזכר בסל האחרון שלו, והיוונים ניצחו דווקא בערב היסטורי (לשלילה) של ספאנוליס. הפרצופים והמספרים שמאחורי הדרמה ביד אליהו, והחיוך של ברצוקאס שהסגיר הכול

(גודל טקסט)
שחקן מכבי תל אביב סקוטי ווילבקין
עוד דרמה, עוד הפסד. סקוטי ווילבקין | דני מרון

1. שתי נקודות? הכי פחות צמוד מזה שנים

ביום לא רחוק, כשתרבות הזומים תהפוך לזיכרון נוסטלגי, קורסי המבוא לדרמה במוסדות החינוך ייפתחו בהקרנת תקצירים מביקוריה האחרונים של אולימפיאקוס פיראוס ביד אליהו.

2021 – 73:73 בזמן החוקי, 87:89 לאולימפיאקוס בהארכה.

2020 – 70:71 למכבי תל אביב.

2019 – 64:65 למכבי תל אביב.

2018 – 68:69 לאולימפיאקוס.


הפעם, בניגוד לשלושת המקרים הקודמים, יאניס ספרופולוס היה בצד המפסיד של הדרמה.

שחקן אולימפיאקוס ואסיליס ספאנוליס עם מאמן מכבי תל אביב יאניס ספרופולוס
קיצץ ל-250 אלף יורו, ולא משלים עם מעמדו, אבל יחליט בעצמו אם להישאר. ספאנוליס | דני מרון

2. שיא מועדון שלילי ב-20 שנות יורוליג

אולימפיאקוס הציבה בפני מכבי תל אביב מראה, והדמות שהשתקפה ממנה איננה מחמיאה. לא היה חסר הרבה כדי שהצהובים ישובו לסגר מרוצים ומנצחים, אבל חשוב לזכור מול מי התמודדו: ליוונים יש קבוצה אפורה ולא הכי מוכשרת, שכרגע נמצאת בעמדה המוליכה לפלייאוף – אולם ספק אם תצליח לשמור עליה לאורך זמן.

ובמשפט אחד: אולימפיאקוס היא קבוצה שצ'ארלס ג'נקינס נותר שחקן רוטציה לגיטימי בשורותיה בשנת 2021.

ודווקא הבעיות שלה הן אלו שהציפו והציגו את נקודות התורפה של הצהובים. היא נחתה בתל אביב ללא הסמול פורוורד המוביל שלה, קוסטאס פפאניקולאו, וללא הסקורר המרכזי שלה בקו האחורי, ארון האריסון (שקלע את שלשת הניצחון נגד מכבי בסיבוב הקודם); שחקני הפנים המובילים שלה, יורגוס פרינטזיס וחסן מרטין, רחוקים מכושר השיא שלהם; וגם הגיבויים שמאחוריהם, סשה וזנקוב ואוקטביוס אליס, לא ניפקו אתמול משחק גדול. ובכל זאת, הארבעה הללו, מינוס השניים שחסרו, תרמו הרבה יותר ממקביליהם.

ספרופולוס נפל למלכודות שטמן לו יורגוס ברצוקאס, ולא מצא פתרונות להרכבים האתלטיים של אולימפיאקוס.

* מכבי תל אביב קלעה רק שש נקודות מהתקפות מתפרצות לאורך הערב כולו.

* הלחץ היווני האפקטיבי גרר את סקוטי ווילבקין לשמונה איבודים – שיא שלילי לשחקן במועדון ב-20 שנות יורוליג.

* ווילבקין כמעט נגע בשיא הקליעה העונתי שלו, וסיים עם 25 נקודות, אבל היו לו גם 22 החטאות ואיבודים.

* מכבי השאירה עשר נקודות על קו העונשין, ארבע מהן ברגעי ההכרעה, כששתיים מההחטאות מתבצעות באופן לא שגרתי על ידי ווילבקין (שחקן של 89 אחוזים עד אמש). אולימפיאקוס פגעה בשמונה הדקות האחרונות ב-11 מ-12.

* ארבעת הישראלים העמידו יחד מדד משותף של מינוס שמונה. כן, 8-.

* והצהובים שילמו על ההצגה של טיילר דורסי בברלין. מוקדם יותר העונה, כשירה 26 נקודות ושמונה שלשות נגד חימקי, הוא צנח לנקודה אחת ו-0 מ-7 במשחק הבא; גם אתמול, אחרי 25 הנקודות וה-5 מ-7 מחוץ לקשת בגרמניה, הוא התרסק על שמונה נקודות ב-1 מ-5.

3. אפס נקודות לספאנוליס. ובכל זאת, השמש זורחת

ברצוקאס, האיש שהוחלף על ידי ספרופולוס בהיכל השלום והאחווה, קרן מאושר. מעבר ליוקרה האישית, והיריבות הבריאה בין אנשי מקצוע שבאים מאותה מדינה, מאותה עיר ומאותו נמל, הייתה לו סיבה טובה להיות מרוצה. כי הניצחון הזה, בלי קשר לזהות היריב והיריבה, היה במידה לא מבוטלת ניצחון שלו.

קבוצות היורוליג המובילות מכירות היטב את התופעה: ההתמכרות לכוכב אחד, גדול ככל שיהיה, עלולה להפוך לנטל כשהוא מתבגר, או אפילו מזדקן במונחי כדורסלנים, וכבר אינו מהיר, חד ובריא כשהיה בעבר. דמותו הממגנטת לא מאפשרת לו, ולאנשים שסביבו, להשלים עם המציאות החדשה – ובלא מעט מקרים, דווקא אותם סטארים הם אלו שקבעו בשלהי הקריירה תקרת זכוכית נמוכה עבור הקבוצות שאותן הובילו להצלחות.

במילים אחרות: הם כבר לא טובים כשהיו, אבל עדיין קיבלו יחס של שחקנים מובילים. זה קרה לחואן קרלוס נבארו בברצלונה. במידה מסוימת, זה קרה גם לדימיטריס דיאמנטידיס בפנאתינייקוס. ובשנתיים החולפות זה קרה לוואסיליס ספאנוליס באולימפיאקוס.

ואתמול ניצחו האדומים במשחק ש"היה כמו גמר עבורנו", כפי שהגדירו זאת יותר משחקן אחד; הם עשו זאת בתום מותחן דרמטי, שנגרר להארכה, והוכרע על הברקות מצד אחד וטעויות מצד שני; וזה קרה, באופן בלתי נתפס, בלילה נטול ספאנוליס.

הגארד היווני נכח אמש בהיכל, אבל נפקד. ב-342 הופעותיו ביורוליג (יותר מכל שחקן אחר), הוא מעולם לא שיחק כל כך מעט כמו אתמול – חמש דקות ושמונה שניות; ב-342 הופעותיו, התרחשו רק עוד שני מקרים שבהם חזר בסיום לחדר ההלבשה מבלי לקלוע נקודה.

אפס נקודות ב-5:08 דקות. לוואסיליס ספאנוליס האגדי. במשחק צמוד. ובכל זאת, השמש זרחה הבוקר.

עומרי כספי מכבי תל אביב מול קוסטס סלוקאס אולימפיאקוס
40 נקודות לקבוצה, 34 מתוכן באו ממנו. סלוקאס משגיח על כספי | דני מרון

4. השחקן ה-23

ברצוקאס היה זקוק לאומץ רב כדי להרכיב את הסגל של אולימפיאקוס מבלי לבנות באמת על ספאנוליס. וזה אומץ שכנראה שמור למי שכבר הביא את גביע אירופה לפיראוס. לפני שנתיים, כשדיוויד בלאט העז להניח את הכדור האחרון בידיו של נייג'ל וויליאמס גוס, במשחק ביתי נגד פנרבחצ'ה, והוא החטיא בדרך להפסד בנקודה, התקשורת היוונית הייתה כבר על הגדרות.

אבל למאמן היווני היו שני גיבורים בקו האחורי, ואת החיוך הרחב שליווה אותו בדרך לחדר ההלבשה הוא חייב לשניהם.

האחד הוא הגיבור הקלאסי, קוסטאס סלוקאס. אתמול, בדקה ה-14, עמד הרכז על אפס נקודות ואסיסט בודד – אבל מתוך 40 הנקודות הבאות שקלעה קבוצתו, הוא היה אחראי ישיר ל-34: מחציתן קלע בעצמו, ומחציתן הגיעו מאסיסטים שלו. אחר כך, בהארכה, הוא לא קלע סל שדה, אבל מסר את הכדורים הגורליים לשתי השלשות המכריעות במשחק.

והגיבור הנוסף הוא הכי אנטי גיבור שיש: יאנוליס לרנדזאקיס, רוקי בן 27, שעד אמש היה שווה בסך הכול 2.8 נקודות לערב (פלוס עשרה משחקים שבהם כלל לא שותף), והיה השחקן ה-23 והאחרון בשתי הקבוצות שעלה אמש לפרקט. ה-א-ח-ר-ו-ן. 27 דקות ו-44 שניות נדרשו לברצוקאס כדי להיזכר בקיומו, ולתת לו הזדמנות לשחק. זה היה כמעט מאוחר מדי, אבל רק כמעט.

מרגע שנכנס, לרנדזאקיס לא ירד מהמגרש עד תום ההארכה. הוא דורג שמיני באולימפיאקוס בדקות (17), אבל שני בנקודות (13), שלישי בריבאונדים (3), ראשון בחטיפות (2), ראשון בסחיטת עבירות (5) ושני במדד (17), כשבכל אחד ואחד מהתחומים הללו הוא קובע – או לפחות משווה – את שיאיו העונתיים.

וכל זה קורה, כאמור, לנגד עיניו המשתאות של ספאנוליס מקצה הספסל הדרומי.

5. ובינתיים בתל אביב

44 דקות ו-38 שניות, שהתפרסו על פני כמעט שלושה משחקים, חלפו מאז קלע יובל זוסמן את הסל האחרון שלו ביורוליג. הגיע הזמן לעצור מחר את הספירה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי