הלילה בו לוקה דונצ'יץ' הימם את אירופה: "אם אתה מעצבן אותו, זה נגמר רע"

play
לוקה דונצ'יץ', כוכב נבחרת סלובניה | רויטרס
תיקתקנו, סיכום היום בספורט, 8.9 05:19

רודי גובר? "אני חושב שעשינו עליו הגנה טובה". פורנייה? "הוא כישרון של פעם בדור". דראגיץ'? "הוא ילד פלא, אני שמח שהוא סלובני". דונצ'יץ' הפגיז 47 נקודות מול צרפת, עקף את ג'מצ'י וברקוביץ' ברשימה המכובדת, וסחט מחמאות גם משונאיו ומיריביו המושבעים

(גודל טקסט)

לא רק חבריו של לוקה דונצ'יץ', לא רק מעריציו במולדתו וברחבי העולם – גם יריביו נאלצו אתמול (רביעי) להוריד את הכובע בפני כוכב העל של דאלאס בעקבות ההופעה ההיסטורית שלו במדי נבחרת סלובניה ביורובאסקט.

דונצ'יץ' קלע 47 נקודות בניצחון 82:88 על צרפת, ורשם את התצוגה השנייה בטיבה בתולדות טורנירי יורובאסקט. הוא עבר את ניקוס גאליס האגדי, שקלע 46 נקודות באליפות אירופה 1983, ועלה למקום השני ברשימת התצוגות הגדולות. לוקה סיים את המשחק עם 15 מ-23 מהשדה, 6 מ-11 מהשלוש, 7 ריבאונדים, 5 אסיסטים, אבל בעיקר גרם לתחושת פליאה בקרב הצופים, במיוחד במחצית הראשונה שבה קלע 27 (!) נקודות, כולל כמה סלים מרהיבים.

לוקה דונצ'יץ', כוכב נבחרת סלובניה
כבר אין מילים. דונצ'יץ' | רויטרס

כוכב נבחרת צרפת רודי גובר, שנחשב לשחקן הגנה משובח ושומר מצוין, ידוע כאחד שלא ממש מחבב את דונצ'יץ' מהקריירה שלהם ב-NBA, ובכל זאת שיבח את יריבו. גובר נשאל האם ההתקפה הטובה ביותר מנצחת את ההגנה הטובה ביותר, וענה: "אני חושב שזה הרבה יותר מורכב מזה. זה משחק קבוצתי. ברור שלוקה הוא שחקן פנטסטי. הוא מסוגל לתמרן את המשחק כמו שרק בודדים בהיסטוריה של המשחק הצליחו. הוא מסוגל להפוך את האחרים סביבו לטובים יותר. אתה צריך לנסות לגרום לו לעבוד בהגנה. אבל הלילה היה לו לילה גדול. תמיד מדברים על מה צריך לעשות, או מה היינו צריכים לעשות. חלק מהזריקות שהוא עשה היו ממש קשות, אתה חייב להוריד בפניו הכובע כשהוא עושה זריקות כאלה".

למעשה, גובר סבור ש"אני חושב ששיחקנו הגנה טובה, אני חושב שגרמנו לו לעבוד. יש כמה דברים שיכולנו לעשות להם התאמות… הוא גם קלע הרבה זריקות עונשין". ואכן, דונצ'יץ' הלך 12 פעמים לקו (11 מ-12), כמו כל שחקני צרפת ביחד.

מוסטפה פאל, שחקן נבחרת צרפת
ערב מתסכל לצרפתים. פאל | אימג'בנק GettyImages, Alexander Scheube

קפטן צרפת אוון פורנייה ניתח את הטעויות שעשתה נבחרתו. "הוא כישרון של פעם בדור", אמר, "נתנו לו כמה זריקות קשות, שלא חשבנו שייכנסו. כשאתה מאפשר לו אחד, שניים, שלושה מהלכים מוצלחים ברציפות, הוא מקבל ביטחון. ואחרי זה הוא התחיל לקלוע זריקות ממש קשות. זו הייתה טעות מצדנו… הוא ממש טוב אבל כשהוא קולע זריקות כאלה, זה כבר קשה. הוא מקבל ביטחון ואז קשה לעצור אותו. אתה חייב לעשות את העבודה עליו מוקדם. אתה לא יכול לתת לו שום דבר קל".

"הוא ווינר. יש לו מנטליות נהדרת", הדגיש ג'אקה בלאזיץ'. "הוא עולה לכל משחק עם כל האנרגיה שלו ועם 100 אחוז מוטיבציה, לא משנה מי היריב. כשהוא קולע ככה זה לא ייאמן. אפילו אנחנו, שאנחנו חבריו לקבוצה, מופתעים עם כמה מהלכים שהוא עושה. זו זכות לשחק איתו".

קלמן פרפליץ': "הוא לוקה. הוא הראה פעמים רבות שאם אתה מעצבן אותו זה לא טוב, ונגמר רע בסופו של דבר. הם שיחקו עליו חזק. הוא נזקק לתפרים בראש, ועדיין סיים עם הופעה שלא תיאמן. 27 הנקודות שלו לקחו את כולנו על הגב שלו במחצית הראשונה, ובסוף כדי להשיג את הניצחון ואת המקום הראשון בבית, שמגיע לנו". וזוראן דראגיץ' סיכם: "לוקה… לוקה הוא לא ייאמן. הוא ילד הפלא שלנו. אני שמח שהוא סלובני".

לוקה דונצ'יץ', שחקן נבחרת סלובניה
אפילו החברים שלו מופתעים. לוקה | אימג'בנק GettyImages, Alexander Scheuber

10 הגדולים: דונצ'יץ' באותה הרשימה עם ברקוביץ' וג'מצ'י

אגב, ברשימה המכובדת שדונצ'יץ' עבר נכללים גם שני ישראלים, דורון ג'מצ'י ומיקי ברקוביץ'. להלן 10 התצוגות הכי טובות בהיסטוריה של היורובאסקט:

1. אדי טראס, בלגיה – 63 נקודות מול אלבניה, 1957
2. לוקה דונצ'יץ', סלובניה – 47 נקודות מול צרפת, 2022
3. ניקוס גאליס, יוון – 46 נקודות נגד שבדיה, 1983
4. ניקוס גאליס, יוון – 45 נקודות נגד ברה"מ, 1989
5. מיקי ברקוביץ', ישראל – 44 נקודות נגד טורקיה, 1975
-. ניקוס גאליס, יוון – 44 נקודות נגד רומניה, 1987
-. ניקוס גאליס, יוון – 44 נקודות נגד יוגוסלביה, 1987
-. דורון ג'מצ'י, ישראל – 44 נקודות נגד רומניה, 1987
-. ננאד מרקוביץ', בוסניה-הרצגובינה – 44 נקודות נגד לטביה, 1997
10. אמיליאנו רודריגס, ספרד – 43 נקודות נגד הולנד, 1967
-. גיורגוס קולוקיתאס, יוון – 43 נקודות נגד ספרד, 1967
-. ניקוס גאליס, יוון – 43 נקודות נגד בולגריה, 1989
-. דירק נוביצקי, גרמניה – 43 נקודות נגד ספרד, 2001

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי