מכבי ניסים ת"א: כך הצהובים יצליחו להעפיל לטופ 16

רוצ'סטי. יחגוג טופ 16?
רוצ'סטי. יחגוג טופ 16? | צילום: אודי ציטיאט

לייזי צפה בדרושאפקה מנצחת והוא יודע איך טבק ינצח אותה ב-11 נקודות

(גודל טקסט)

אחרי שצפיתי גם בניצחון החוץ של דרושאפקה נגד אלופת טורקיה קרישיאקה וגם בניצחון של מכבי תל אביב בדרבי, הצלחתי להבין כיצד תצליח מכבי להעפיל לטופ 16 ביורוליג.

 

להלן חלק מהמסקנות שכדאי לצהובים לאמץ על מנת שינצחו בחוץ את הטורקים ב-11 נקודות ביום חמישי ויעפילו לשלב הבא.

 

 

הצהובים בכושר טוב יותר

עם התוצאות המאכזבות, במכבי מבינים שהעונה התחילה רע ועקב זאת גם הציפיות התעדכנו. בנוסף לכך שהעפלה לטופ 16 תתקבל בשמחה גדולה ברחוב הירקון, השנה גם גביע ואליפות ייחשבו להישגים גדולים.

 

מאז שהגיע ז'אן טבק שינתה הקבוצה את פניה לטובה. ראשית כל, קיימת עכשיו היררכיה ברורה, מה שמקל על טבק את העבודה. הקבוצה שלו משחקת באינטנסיביות במשך ארבעה רבעים, בניגוד למשחקים מוקדמים יותר העונה בהם נגמרה ברבע האחרון. הקבוצה שומרת וגם לוחצת מאחורה, ויש יותר עזרה בצבע ושיפור בריבאונד.

 

פתאום מכבי שומרת (דני מרון)

 

בצד ההתקפי, ה"גאנרים" של הצהובים סוף סוף מפגינים את מה שהם יודעים, והקבוצה טבחה 16 שלשות בשני משחקיה האחרונים בממוצע הגבוה מ-60%. בדרבי קלעה מכבי 90 נקודות באולם קשה תחת אווירה עוינת במיוחד מול קבוצה שסופגת רק 72 נקודות בממוצע, כך שמגמת ההשתפרות ניכרת.

 

הטורקים מגיעים לחוצים

מהעבר השני, דרושאפקה שמלכתחילה נכנסה ליורוליג בזכות הכרטיס החופשי וללא ציפיות, מוצאת את עצמה לפתע תחת לחץ, כשהיא נדרשת לתפקד דווקא בביתה.

 

הטורקים גנבו את המשחק נגד קרשיאקה בזכות שתי שלשות של סקוטי ווילבקין, אחת מהן שלשה ניצחון על הבאזר במשחק רע שלהם, בהתאם לתקופה הלא טובה בה הם נמצאים. ניתן לקבוע בוודאות שלא הופגן שום שיפור מהיכולת שהופגנה בתבוסת ה-30 נקודות לצסק"א, זה היה ניצחון סתמי ולמעשה גניבה.

 

שלשת ניצחון על הבאזר. ווילבקין (gettyimages)

 

לידע כללי: עם 75 נקודות למשחק בממוצע, דרושאפקה היא קבוצת ההתקפה הגרועה בליגה הטורקית, ואחת הגרועות בקליעה מחוץ לקשת עם 33% בלבד. לא חל שום שיפור במשחק שלה, גם כשהיא לא הלבישה את לוק ארנגודי וגם לנוכח העובדה שבליציה לא תורם ומשתלב בקבוצה.

 

המאמן מחמוטי משרה על שחקניו אווירה של לחץ ואין ספק שהתחושה הזו מחלחלת לכל פינה בקבוצה. לעניות דעתי הטורקים יעשו במכנסיים, וזה ישתקף בעיקר בקליעות העונשין שלהם. מכבי חייבת להיות אגרסיבית ולהרבות לשלוח את יריבתה לקו העונשין.

 

ארדאן, משחק מהיר ופרמאר

אז איך תעשה מכבי את מה שעד לא מזמן נראה כבלתי אפשרי ותעפיל לשלב הבא? ישנם שלושה מפתחות בשביל לנצח בטורקיה בהפרש של 11 נקודות: המפתח הראשון הוא לעצור את שחקן המפתח סמיח ארדאן, שגם היה ב-NBA וגם חגג בצבע ביד אליהו. צריך למנוע ממנו את ריבאונד ההתקפה, את הקליעה הטובה ולגרום לו לצבור עבירות. המפתח השני הוא לנסות להגיע ל-90 נקודות באמצעות משחק בקצב גבוה וגם לקלוע למעלה מ-15 שלשות. המפתח השלישי הוא שימוש נכון באקס פקטור: ג'ורדן פרמאר.

 

צריך להתיש אותו. ארדאן (gettyimages)

 

כיצד שלושת המפתחות מתקשרים האחד לשני? על מנת לנטרל את ארדאן ולקלוע 90 נקודות, מכבי צריכה לכפות משחק מהיר של ריצה מצד לצד, לעייף את הענק הטורקי ולמנוע ממנו לקבל את הכדור באמצעות שמירה כפולה. הצהובים צריכים ללחוץ על כל המגרש ולהקשות על ארדאן לקבל את הכדור, כך שהוא יהיה מתוסכל ואם הוא יצליח לקבל את הכדור זה יהיה אחרי השקעה פיזית רבה מצדו, מה שגם יקשה עליו לרדת להגנה. ארדאן משחק בממוצע 23 דקות ומכבי צריכה לשאוף להוריד אותו מהמספר הזה.

 

בשביל שהריצה, הלחץ והאינטנסיביות יהיו יעילים לאורך כל ארבעת הרביעים, טבק חייב להרחיב את הרוטציה ולחלק את הדקות בצורה שווה בין תשעה או אפילו עשרה שחקנים. ההזדמנות ליצור את פער 11 הנקודות תגיע רק דרך משחק ריצה, שיוביל לסלים קלים בהתקפת המעבר. משחק שכזה יגדיל את מספר הנקודות של שתי הקבוצות, ובכך יגדיל את הסיכויים שההפרש הלא פשוט שנדרש יושג.

 

בנקודה זו נכנס האקס פקטור פרמאר. הוא השחקן שיש לו את היכולת לעשות את ההבדל הגדול מבחינה התקפית, ספציפית נגד המאמן מחמוטי שכזכור חתך אותו בשנה שעברה. יש לו הזדמנות לקנות את עולמו ולגמול גם לטורקים ששחררו אותו וגם למכבי שכידוע החתימה אותו על חוזה ענק. במצב ההיררכיה הנוכחית הוא יכול להשפיע על הקבוצה מהספסל, הוא היה רגיל למצב הזה בליגה הטובה בעולם וכולי אמונה שהוא יוכל לעשות את זה גם במכבי.

 

יוכל לגמול גם למכבי וגם לדרושאפקה. פרמאר (דני מרון)

 

רבותיי, כמו שברור לכולכם, הפרש 11 הנקודות לא יגיע בתחילת המשחק. וגם אם ההפרש יושג במהלך המשחק, אני חייב להזהיר שהטורקים לא מוותרים, הם היו בפיגור 11 גם במשחקם האחרון אך הם לא נשברו וחזרו למשחק. מן העבר השני ההיסטוריה של מכבי תעזור לה מאוד. כדאי אולי להעניק שם חדש לקבוצה: מכבי ניסים תל אביב.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי