שיעור בהיסטוריה: חילופי המאמנים של מכבי בסימן שאלה

גרשון לצד שמעון מזרחי. חלק הועילו
גרשון לצד שמעון מזרחי. חלק הועילו | צילום: עדי אבישי

בצל הבעיות המקצועיות והחברתיות הצהובים יתמודדו מול דרושאפקה עם מאמן חדש. סקירת ההעבר לא מבטיחה דבר. שילינג במבט לאחור

(גודל טקסט)

קשה לדמיין עיתוי גרוע יותר עבור מכבי ת"א להתייצב למשחק כל כך מכריע כמו ב-21:15 מול דרושאפקה. הצהובים יעלו לפרקט שלושה ימים לאחר הפיטורים של גיא גודס, שאמנם היו מהצפויים ביותר שידענו בזמן האחרון אך בוודאי כאבו לכמה משחקני הקבוצה, בוודאי שלוותיקים ביניהם.

 

בנוסף לכך, הקבוצה תודרך על ידי מאמן שהגדרתו כחסר ניסיון תהיה אנדרסטייטמנט כמו הגדרת העונה של מכבי עד כה כלא טובה. היא גם תאלץ להתגבר על היחסים הרעועים בין כמה משחקני הקבוצה, על חוסר הביטחון הקיצוני ממנו סובלים כמה מכוכביה, ועוד לא הזכרנו את הבעיות המקצועיות הקשות ממנה היא סובלת.

 

אז איך בכל זאת תסיים מכבי את ההתמודדות הקריטית עם ניצחון שיבלום זמנית את כדור השלג ההרסני? במצבה היא זקוקה לכל עזרה שתוכל לקבל, ואחת כזו עשויה לבוא מכיוונו של "אפקט החלפת המאמן" הידוע.  

 

השבוע חזינו בדוגמא המי יודע כמה לאפקט, כשהפועל ת"א שפיטרה את עודד קטש לאחר שרשרת הפסדים דרסה את אילת במשחק חוץ. ההבנה של השחקנים כי לאחר שהשעיר לעזאזל שלכיוונו רוכזה מרבית האש עד כה נעלם הם יהיו הבאים בתור לשאת באשמה, גורמת להם בדרך כלל לשנס מותניים ולהתעורר-לפחות בטווח הזמן הקצר. סקירה היסטורית של העונות בהן הוחלף מאמן מכבי ת"א באמצע העונה מלמדת כי האפקט אכן פעל לעתים באופן מידי, אך בדרך כלל לא החזיק מעמד ולא סייע יותר מדי בהמשך.

 


גרשון. ואם הוא יחזור זה יסייע? (עדי אבישי)

 

עוד חוזר הניגון: שרף וגרשון כתחליף קבוע

ההיסטוריה  הארוכה ןהסוערת של מועדון הכדורסל מכבי ת"א כוללת בסך הכל  שמונה עונות במהלכן הוחלף מאמן הקבוצה, לא כולל העונה הנוכחית. הראשונה הייתה עונת 1974/5, אם כי החלפתו של המאמן דויל פארק כבר לאחר שלושה מחזורים התרחשה בעקבות מצבו הרפואי ולא בשל משבר מקצועי. הפיטורים הראשונים הגיעו שנה לאחר מכן, והמאמן שעשה היסטוריה היה האמריקאי האקצנטרי פרד דווילי. המאמן חם המזג זכור בעיקר בגלל ההצהרותיו השחצניות ערב משחק החוץ מול ריאל מדריד ("נלמד את ריאל מה זה משחק מהיר וננצח") והתבוסה הגדולה בתולדות מכבי (125:78) שהגיעה לאחריהן.

 

הקדנציה של דווילי הייתה רחוקה מלהיות כישלון וכמעט שהסתיימה בהעפלה היסטורית לחצי גמר גביע האלופות, אך הסתיימה מוקדם מהצפוי בעיקר בשל שלושה הפסדים- אותה תבוסה לריאל, ההפסד הסנסציוני בשמינית גמר גביע המדינה לגבת יגור ובעיקר הפסד החוץ לקאנטו בהפרש של 25 נקודות שסיים את העונה האירופית של מכבי .

 

מי שהחליף את דווילי היה עוזרו רלף קליין, שכמה ימים לאחר מינויי הוביל את הקבוצה למשחק העונה שלה בליגה המקומית, בחוץ מול אותה גבת יגור. אפקט ההחלפה עבד ומכבי ניצחה והבטיחה מעשית את התואר. עונה לאחר מכן כבר הוליך קליין את הצהובים לעונה ההיסטורית ששיאה היה הנפת הגביע האירופאי בפעם הראשונה.

 


שרף חוגג השבוע בניצחון ששם סוף לגודס (עדי אבישי)

 

14 עונות חלפו עד לחילופי המאמנים הבאים, ושוב היה זה מאמן זר שנחתך. האמריקאי טד אואנס קיבל לידיו את הקבוצה שהעפילה בשלוש העונות הקודמות לגמר גביע האלופות אבל הקמפיין האירופי שלו החל בצליעה רצינית, עם חמישה הפסדים בשמונת המשחקים הראשונים. הקש ששבר את גב הגמל היו הפסד הליגה הראשון, דווקא בדרבי מול הפועל, ותבוסה קשה בלימוז' שמספר ימים אחריה כבר קבל אואנס כרטיס טיסה בכיוון אחד.

 

מי שנקרא לדגל היה המאמן הקודם של הקבוצה, צביקה שרף, ומספר ימים לאחר המינוי כבר השיג "כוח צביקה" ניצחון חוץ בהולנד מול דן הלדר. אבל המשך העונה היה בינוני למדי, ומכבי סיימה אותה עם מקום שישי בבית הגמר ומאזן שלילי באירופה, אך לפחות עם דאבל מקומי. שלוש שנים מאוחר יותר כבר נקלעה מכבי למשבר חמור בהרבה, אולי הגדול בתולדותיה (כשיתכן שהמשבר הנוכחי עוד יוכל להתחרות על התואר המפוקפק).

 

לאחר עזיבתו של שרף מונה בתחילת עונת 1992/3 לתפקיד המאמן הראשי עוזרו, יעקב אדלר, שהוביל את מכבי לעונה איומה שכללה מקום אחרון בבית האירופי המוקדם (עם שלושה ניצחונות בתריסר משחקים), הפסד  בגביע המדינה מול הרצליה והתדרדרות למקום השלישי בליגה עם חשש כבד לאובדן התואר לאחר 23 אליפויות רצופות. שלושה מחזורים לסיום הליגה הוחלף אדלר על ידי אלי קנטי, שהשיג ניצחונות באותם שלושה משחקים אך לא מנע את ההדחה ההיסטורית בחצי גמר הפלייאוף מול גליל עליון של פיני גרשון.

 


קטש. גם טעם את חרב הפיטורים (עדי אבישי)

 

שוב חלפו שלוש שנים בלבד עד ההחלפה הבאה, כשהפעם מי ששילם את המחיר על פתיחת עונה בינונית היה רלף קליין, ש"התפוטר" לאחר הפסד ליגה בראשל"צ. המחליף היה שוב צביקה שרף, ואפקט ההחלפה כמעט שפעל כשבמשחקו הראשון הפסיד על חודו של סל לריאל מדריד בהיכל.

 

גם המשך העונה לא היה מוצלח למדי, והיא הסתיימה עם הדחה מוקדמת מאירופה, הפסד בגמר הגביע לירושלים של עדי גורדון אך לפחות עם עוד אליפות. נקפוץ עוד שלוש שנים קדימה ונקבל עוד עוזר מאמן שהפך למאמן ראשי וסיים את הקדנציה שלו מוקדם ובצורה כואבת. הפעם היה זה תורו של יורם חרוש שהסיבה להחלפתו הייתה פתיחה רעה במפעל האירופי, שכללה ארבעה הפסדים בששת המשחקים הראשונים. המחליף היה הפעם פיני גרשון, שנוצח במשחקו הראשון (בחוץ מול אפס פילזן) ולא הוליך את הקבוצה להצלחה באירופה באותה עונה, אך זכה בדאבל מקומי.

 

עונה לאחר מכן כבר התחמש גרשון בדיויד בלאט כעוזרו ויחד החלו בבניית השושלת המצליחה בתולדות המועדון. תשע שנים חלפו עד הפיטורים הבאים. המפוטר התורן היה עודד קטש הצעיר, שהקדנציה שלו הסתיימה במהירות בעיקר בשל שלושה הפסדי ליגה בשמונה משחקים, כולל תבוסה קשה מול מכבי ר"ג. המחליף, בפעם השלישית (והאחרונה בינתיים) היה צביקה שרף ששימש אז כמנהל המקצועי של הקבוצה. הפעם  עבד אפקט ההחלפה במלוא עוזו. שרף סחף את מכבי לתקופה אדירה שכללה ניצחון גדול מול פילזן במשחקו הראשון, שישה נצחנות יורוליג רצופים ועוד רבים בזירה המקומית.

 


גודס. התשיעי שלא מסיים עונה (עדי אבישי)

 

ההמשך היה מוצלח פחות, כשמכבי נוצחה בשלושת הגמרים של אותה עונה – גמר היורוליג מול צסק"א, גמר הגביע מול ירושלים וגמר הפיינל פור המקומי מול חולון, וסיימה עונה ללא תואר לראשונה מאז עונת הבלהות של אדלר. עונה אחת בלבד מאוחר יותר הפך אפי בירנבוים למפוטר אמצע העונה האחרון של הצהובים עד לימי גודס. מאזן של 2:2 ביורוליג ו-1:4 בליגה לא הספיק לאפי שהוחלף על ידי פיני גרשון, שחזר לקדנציה שלישית במועדון.

 

גרשון נוצח במשחקו הראשון (בחוץ מול מלאגה) אך ייצב לאחר מכן את השורות בקבוצה. העונה הסתיימה בצורה בינונית למדי, עם הדחה בשלב הטופ-16 של היורוליג, הדחה בשמינית גמר הגביע מול נהריה ולפחות זכייה באליפות. גיא גודס, המאמן התשיעי בתולדות מכבי שלא מסיים את העונה פוטר בעקבות מאזן של חמישה הפסדים בתשעה משחקים (בליגה ובאירופה). מעניין יהיה לראות אם אפקט החלפתו יעבוד כבר הערב במשחק הקריטי, והאם מחליפו הקבוע יצליח לחלץ את הקבוצה ממשבר שנראה הפעם עמוק במיוחד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי