ססארי קבוצה מסוכנת, אך נוחה ליציאה מהמשבר

גודס. הצגת פרידה?
גודס. הצגת פרידה? | צילום: עדי אבישי

שחקני מכבי תל אביב יצטרכו להילחם כדי להציל את מאמנם. וכן, גם לשמור

(גודל טקסט)

ערב שאין ממנו דרך חזרה… משחק שהוא בגדר MUST WIN… התמודדות קריטית שלהפסד בה יהיו השלכות מרחיקות לכת.. את כל אותן קלישאות כבר דקלמנו אינספור פעמים בשנים האחרונות ערב משחקים חשובים של מכבי ת"א. ובכל זאת, נדמה שהפעם לא מדובר בעוד אזעקת שווא, ומשתי סיבות.

 

הראשונה היא שהפסד מול ססארי יקטין משמעותית את סיכויי ההעפלה של הצהובים לשלב הטופ 16, וכאן כבר מדובר בקטסטרופה מקצועית וכלכלית עבור המועדון. השנייה היא שקשה להאמין שגיא גודס ישרוד הפסד בית שלישי ברציפות בתוך שמונה ימים וימשיך להחזיק במשרתו. היריבה הערב היא בהחלט קבוצה מולה ניתן להתאושש, חלשה בהרבה ממלאגה ופחות טובה אפילו מהפועל ירושלים, אך במצבה הנוכחי של מכבי גם היא יריבה מסוכנת.

 

 

מאוד לא פשוט למאמן ולשחקנים לעלות למשחק כל כך משמעותי לאחר הימים הסוערים האחרונים ובידיעה שהחרב על הצוואר מבחינת כמה מהם. מכבי ת"א נכון להיום היא אוסף של בעיות וערימה של טעויות, והמטרה הערב לא תהיה לפתור את כולן אלא פשוט להחזיק את הראש מעל פני המים. נקיטה בכמה צעדים מקצועיים יכולה לסייע לגודס ולקבוצתו לחוש ברגיעה מסוימת הלילה, זמנית אומנם אבל כל כך נחוצה.

 

גודס. מתלוצץ עם עוזריו (עדי אבישי)

 

איך יוצאים (לפחות זמנית) מזה? נתחיל מההתחלה, מהדקות הראשונות של ההתמודדות הערב. כאשר קבוצה במשבר פותחת משחק בצורה רעה, תחושת חוסר הביטחון השוררת ממילא בקרב שחקניה גוברת ומכאן הדרך להתמוטטות קצרה. את המשחק בשבוע שעבר מול מלאגה פתחה מכבי לא טוב (פיגור 10:2 בעקבותיו רדפה אחרי הספרדים לכל אורך המשחק) ואת זה שמול ירושלים פתחה בצורה איומה (פיגור 16:8 שהפך במהרה למינוס 26 הפרש עוד במחצית הראשונה!).

 

כשמכבי במצבה השברירי הנוכחי נכנסת לפיגור, מגיעים במהרה מהלכי האחד על אחד בהתקפה והטעויות הבסיסיות בהגנה, שגם בתנאים רגועים יותר רחוקה מלהרשים. את המשחק הערב חייבים הצהובים לפתוח בצורה שונה לחלוטין, וכדי שזה יקרה צריך גודס להפסיק עם הגימיקים הניסיוניים ולהעלות חמישייה חזקה, מקצועית ומנטלית. מול מלאגה פתח המאמן המתנדנד עם ארינזה אונואקו, מול ירושלים עם איתי שגב (שבהחלט נלחם אבל אין סיבה שלא יעלה מהספסל) והערב הוא חייב לחזור להרכב החזק ביותר האפשרי שלפחות ימנע מהיריבה את הבריחה המוקדמת.

 

מזרחי. שומע את הקולות? (עדי אבישי)

 

הצעד השני נעוץ במילה שהיא כמעט בבחינת גסה בקבוצה השנייה – הגנה. משחק לחוץ לא מנצחים בדרך כלל דרך אחוזי קליעה מטורפים אלא בעזרת משחק אגרסיבי וקשוח, מה גם שהיריבה הערב היא קבוצה בעלת אוריינטציה התקפית מובהקת. לכן צריך גודס להציב הערב למשך דקות משמעותיות את ההרכבים ההגנתיים הטובים ביותר שלו במסגרת המגבלות הקיימות. הרכב הכולל את יוגב אוחיון, ג'ורדן פרמאר, דווין סמית', טרבור אמבקווה וכמובן את המושיע האחד והיחיד- בריאן רנדל (שגם כשהוא צולע/חולה/לא לגמרי כשיר הוא שומר טוב בהרבה מהאחרים שיש לקבוצתו להציע) הוא הרכב סביר שכזה, שיכול לייצר סוג של לחץ על הכדור ולמנוע את ההפקרות בצבע.

 

הדקות המשותפות של פארמר ורוצ'סטי צריכות להצטמצם, משום שבהרכב כזה יצטרך אחד מהם לשמור על דיויד לוגאן המסוכן. הצעד השלישי הוא הצרת הרוטציה, וצמצום משמעותי בדקות של שחקנים כמו דרגאן בנדר ואונואקו, שלא נראים כרגע מוכנים להתמודד עם הסיטואציה. מעבר לכך, חייבת מכבי כמובן לשדר אגרסיביות מן הפתיחה, ללחוץ על כל המגרש את היריבה המשחקת בדרך כלל רק עם שני שחקנים בעלי יכולת הובלת כדור (כשאחד מהם הוא מרקיז היינס הרחוק מלהבריק), ולשדר גם תוקפנות התקפית – דרך חדירות אל הצבע ולא דרך השלכת תשע שלשות ברבע הראשון כמו מול ירושלים.

 

ביטחון הוא מילת המפתח הערב, והשחקנים המנוסים יותר של מכבי ת"א אמורים להיות אלה שיוציאו אותה מן הבוץ ויעזרו לה לנטרל את היריבה, שאומנם רחוקה מלהיות קבוצת צמרת אירופאית אבל יכולה גם להיות טריקית ולא צפויה.

 

פרמאר. ביטחון או שלום? (עדי אבישי)

 

מועדון האקסים הפרוע של סאקטי. העובדה שקבוצה כמו דינאמו ססארי היא אלופת איטליה מלמדת אולי יותר מכל על מצבה של הליגה שנחשבה פעם לטובה באירופה, ובפער גדול מהאחרות. 10 מ-19 מחזיקות גביע אירופה לאלופות בין השנים 1970-1988 הגיעו מארץ המגף, ששלחה למפעל האירופאי הבכיר בכל עונה קבוצות מוכשרות אך בעיקר קשוחות מאוד. בעשור האחרון לעומת זאת הייתה סיינה הקבוצה האיטלקית היחידה שהגיעה לפיינל פור, כשהכדורסל האגרסיבי של גרזנים כמו דינו מנגין, ואלטר מניפיקו וחבריהם פינה את מקומו לטובת משחק בסגנון "ראן אנד בלאגן", שססארי היא מייצגת נאמנה שלו.

 

הקבוצה של המאמן רומאו סקאטי – ששיחק בנבחרת איטליה בימים יפים בהרבה שלה – משחקת כדורסל שניתן להגדירו כהרפתקני עד משוגע, הכולל התקפות קצרות ומהירות, בחירת זריקות לא שגרתית, הגנה בינונית מינוס, אך גם לא מעט כישרון. כשחושבים על זה, היא מזכירה במובנים מסוימים את הסגנון שאמור היה להיות למכבי העונה. 56 זריקות מעבר לקשת לקחו שחקני ססארי בשני משחקי היורוליג של הקבוצה העונה, מספר הגדול ב-30 מסך זריקות העונשין של הקבוצה באותם משחקים (ולא פלא אפוא שהפסידה בשניהם).

 

אבל הגאנרים מסרדיניה יודעים לא רק לזרוק אלא גם לקלוע – בכל אחד מששת משחקיה העונה (בליגה ובאירופה) קלעה ססארי שמונה שלשות ומעלה, כשבמשחק הליגה האחרון מול וארזה הם דייקו ב-11 מ-26 ניסיונות (לעומת שבע זריקות עונשין בלבד במשחק כולו). שלושה מהקלעים המסוכנים ביותר של ססארי הם כאלה שלבשו בעבר הממש לא רחוק את הגופייה הצהובה. הראשון והמוצלח שביניהם הוא לוגאן, רכז-קלעי מסוכן שנהנה מעונה סבירה במכבי (10.6 נקודות למשחק בעונת 2012/13).

 

לוגאן. אקס-בוקס? (Gettyimages)

 

לוגאן, מלך הסלים בליגה האיטלקית עד כה, נמצא בכושר קליעה מצוין (9 מ-14 לשלוש בשני משחקיו האחרונים) ויהיה חייב לקבל ליווי צמוד לכל אורך הערב, בעיקר מצידו של אוחיון. הקדנציה של היינס בהיכל הייתה הרבה פחות מוצלחת, אך גם הוא יכול ביום נתון לצלוף מעבר לקשת (מוביל את הליגה האיטלקית בינתיים עם מעל שלוש שלשות למשחק ב-60%) וחשוב להכריח אותו לכדרר ולקבל החלטות תחת לחץ.

 

ג'ו אלכסנדר שהגיע למכבי באמצע העונה שעברה והראה ניצוצות התקפיים לא רעים (לצד הגנה חלשה) הוא קלעי מצוין יחסית לגבוה, ובמידה ויקבל את הטיפול ההגנתי לו זכה ג'וש דאנקן ביום ראשון יוכל גם הוא לגרום לנזק משמעותי. אין ספק שלשלושת השחקנים תהיה מוטיבציה גבוהה הערב (מה שלא תמיד משחק לטובת השחקנים הנחושים "להוכיח"), ומעניין יהיה לראות אם היא תתבטא גם בצד ההגנתי. השלושה כמו מרבית חבריהם לסגל אינם חברי ארגון השומר, כשההגנה של ססארי היא נכון להיום הגרועה ביותר ביורוליג למעט זו של… מכבי תל אביב.

 

לא בטוח שהתפתחות של מעיין קרב אקדחונים הערב בהיכל תשחק לטובת הצהובים. ססארי השיגה ניצחון נאה השבוע בליגה ותגיע להיכל במצב רוח טוב יותר ובביטחון גבוה יותר מיריבתה. מכבי צריכה לנצל את הרכות של האיטלקים, את חוסר ניסיונם במפעל ואת החולשה היחסית שלהם בהובלת הכדור. כמובן שגודס לא יתנגד לעוד מופע התקפי של סילבן לנדסברג ואולי גם לכזה מצידם של פארמר את רוצ'סטי סוף כל סוף.

 

יותר מכל הוא יקווה ששחקניו, שלפחות כלפי חוץ משדרים כי הם מאוד מעוניינים להמשיך לעבוד איתו, יוכיחו זאת גם על הפרקט. ללא מאמץ אמיתי מצידם עלולה הקדנציה הלא ארוכה והלא ממש מוצלחת שלו כמאמן מכבי ת"א לבוא אל קיצה כבר הלילה.

 

היינס. לא שומר עוד מתקופת השומר (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי