מכבי ת"א צריכה את סוני ווימס בשיא

סוני ווימס. יצליח להיכנס לעניינים?
סוני ווימס. יצליח להיכנס לעניינים? |

מסינה חושב שמדובר בפנומן, ברוסיה פחות אופטימיים. יממש את התקוות?

(גודל טקסט)

כשמכבי תל אביב בנתה בקיץ את הקבוצה היקרה בתולדותיה, אחת מאבני היסוד של מחלקת הסקאוטינג שלה היה סוני ווימס. על היכולות של הגארד/פורוורד המגוון לא היו מעולם השגות. בכל זאת, מדובר בבחירת סיבוב שני בדראפט, שכיכב בז'לגיריס קובנה ובצסק"א מוסקבה הגדולה, העמיד מספרים מצוינים, הגיע שלוש פעמים לפיינל פור של היורוליג ושיחק בלא מעט קבוצות NBA, גם אם בהצלחה חלקית. 

אבל אם יש משהו שחמק מתחת לרדאר של אבי אבן ואנשיו או שהם פשוט העדיפו להתעלם ממנו, זו האישיות של ווימס. כי אחרי הכל לא מדובר פה בשחקן רגיל, אלא בבחור בן 30, דעתן, ואחד שלא תמיד יודע לשמור דברים בבטן. תשאלו את ארז אדלשטיין, שהלך הביתה אחרי עימות מול הכוכב, שהוכיח לג'ינג'י מי הוא בעל הבית האמיתי במכבי ת"א.

אבל לא רק אדלשטיין נאלץ להתמודד עם התכשיט. גם אטורה מסינה, מגדולי המאמנים באירופה וכיום עוזרו של גרג פופוביץ' בסן אנטוניו ספרס, לא תמיד הצליח להשתלט על הטאלנט. 

"ידענו היטב את מי אנחנו מביאים, עשינו עליו סקאוטינג וידענו שהוא שחקן גדול, אבל עם אישיות שמצריכה טיפול אחר", אומר האיטלקי בשיחת טלפון מטקסס, "כמובן שהיינו מרוצים מהתרומה שלו, אחרת הוא לא היה מחזיק אצלנו מעמד שנתיים". 

אישיות מיוחדת

למסינה, שתחת ידיו עברו לא מעט כוכבים בסדר גודל דומה לזה של ווימס ועם אישיות לא פחות מורכבת, יש ניסיון רב בטיפול בטאלנטים. "בסך הכל הוא ילד טוב בפנים, אבל כוכבים הם אנשים שלא הולכים במיינסטרים", הוא מסביר, "דרך קבלת ההחלטות שלהם שונה, הם חושבים מחוץ לקופסה". 


מסינה. בטוח שזה עניין של זמן (gettyimages)

על דרך הטיפול המומלצת בכוכב, אומר מסינה ש"מבנה האישיות שלו שונה ואי אפשר לצפות שיתנהג כמו בן אדם רגיל. צריך לטפל בו אחרת משחקנים אחרים. המאמן צריך להכיר את האישיות של השחקן, להיות איתו בדיאלוג, לקבוע כללים ועקרונות ולדאוג שיעמוד בהם, במסגרת האישיות שלו". 

הרבה מאוד שמועות רצו באירופה על ניסיון מרד שהנהיג ווימס נגד מסינה, אבל המאמן הוותיק מעדיף להישאר דיפלומט. "אי אפשר לצפות מבן אדם לשנות את האופי שלו", הוא מבהיר, "צריך לזרום עם שחקן כזה, שהקהל משלם כסף כדי לראות את הביצועים שלו, ולתעל אותם לטובת הקבוצה".

ואיך זה עבד בצסק"א?

"הוא הגיע אלינו מז'לגיריס וכמו שצפינו לקח לו זמן להסתגל כי זו מסגרת שונה לגמרי. בסוף הוא למד את המערכת ולהיפך, והצלחנו להוציא ממנו את מה שרצינו. בסך הכול אנחנו זוכרים אותו לטובה".

ולדעתך, מה מכבי צריכה לעשות איתו?

"קצת סבלנות והכול יסתדר. הוא בחור שעובד קשה מאוד, אולי ההפסדים בשני המשחקים הראשונים הלחיצו אותו, אולי הביקורת. זה שחקן שרוצה להצטיין בכל משחק. הוא בא ממקום חיובי, אני בטוח שהוא יתרום להם וכל מה שהיה עד עכשיו ייזכר כאפיזודה חולפת".

חשדן ואנוכי

להבדיל ממסינה, שבעיקר מפרגן לשחקנו לשעבר, עוזרו לשעבר, בנאס מצ'קביצ'יוס, מעט יותר ביקורתי. "ההתחלה של סוני בצסק"א לא היתה קלה. היה לו קשה להסתגל למאמן דומיננטי כמו מסינה", הוא מספר, "השנה השנייה היתה יותר קלה ומוצלחת. הוא גם למד להכיר את השחקנים האחרים, סמך עליהם יותר והבין שהכוח של הקבוצה זה הביחד".

טימור רובטמוב, שסיקר את צסק"א לספורט אקספרס, הרבה יותר החלטי לגביי ווימס. "מדובר בשחקן אנוכי שחושב קודם כל על התפוקה האישית שלו ופחות על הצלחת הקבוצה. גם אם הקבוצה הפסידה, היה חשוב לו להעמיד שורה סטטיסטית מפוארת ולהפגין ביצועים. מסינה לא אהב את זה, אבל ניסה להגן על הבחירה הלא מוצלחת שלו להביא אותו לצסק"א. הקהל והתקשורת לא ממש קנו את זה".


ווימס בצסק"א. "חושב רק על עצמו" (gettyimages)

אבל בכל זאת, מדובר בשחקן שהצליח מקצועית.

"כשהכדור היה בידיים שלו לא ידעת למה לצפות. הוא וירטואוז, זה ברור, אבל הוא לא היה בחירה ראשונה בהתקפה, בגלל האופי הסוליסטי שלו. הוא כל הזמן חשב על עצמו והיה לו אופי של דיווה".

הייתה לו בעיה של בילויים ושתייה?

"אני לא רואה כאן בעיה. שחקנים צעירים נוטים לעשות דברים כאלה, מסינה התעלם מזה, אלא אם זה בא לידי ביטוי בחיפוף באימונים, שעל זה לא הוא לא הסכים להתפשר".

קשיי התאקלמות

אחרי ארבעת המשחקים הראשונים, שכללו שני הפסדים ושני ניצחונות די צפויים, מגיע משחק המבחן של מכבי – בבית מול ברצלונה. הצהובים יודעים שאם הם חולמים על מקום בחלק העליון של טבלת היורוליג שיסדר להם יתרון ביתיות בהצלבה, אסור להפסיד שוב בהיכל מנורה-מבטחים, בטח לא אחרי שריאל מדריד ניצחה פה. ווימס הוא כמובן לא חזות הכל, אך יכולת טובה שלו ובעיקר שיתוף החברים מסביב, עשויים לעשות את ההבדל בין הצלחה לעוד עונה סתמית.


הדר. יקבל ממנו את המקסימום? (עדי אבישי)

"אחת הבעיות הכי גדולות איתו בצסק"א היתה שהוא רצה את הכדור בידיים שלו", מסכם מצ'קביצ'יוס, "בהתחלה הוא ניסה לעשות דברים לבד כמו בז'לגיריס, והיו לו השגות על הטקטיקה הקבוצתית. בסופו של דבר הוא הבין שהוא חלק מקבוצה. אז נכון שהוא שחקן מדהים, אבל יש מסביבו עוד ארבעה שחקנים".

הבעיה של מכבי ת"א שאין לה כרגע זמן לחנך את הכוכב שלה. היא צריכה אותו פה ועכשיו, כבר הערב מול טייריס רייס החבורה של ברצלונה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי