בלאט והרוטציה ניצחו את מכבי ת"א

רוטציה זה הפתרון?
רוטציה זה הפתרון? | צילום: עדי אבישי

המאמן חטף בעבר על הרוטציה, שילינג סבור שזה מה שיכול לסייע לצהובים

(גודל טקסט)

מספר מסקנות חשובות יכול היה להסיק אמש איינארס בגאצקיס, מאמנה החדש של מכבי תל אביב בעת שצפה בקבוצתו העתידית ממקום מסתורו בהיכל פולקסווגן באיסטנבול.

 

הראשונה, אליה הגיע כל בר דעת שצפה בצהובים מתחילת העונה, היא שמדובר בקבוצה עם המון כישרון. כזה שהספיק לה להציג 10 דקות נפלאות מול צסק"א ביום רביעי ו- 20 מרשימות לא פחות אמש מול דרושאפקה. ההרכב הנמוך שהציב ליובין, עם סמית' בעמדה ארבע וראד בעמדה חמש שיבש לחלוטין את משחקם של הטורקים בעזרת הגנת חילופים יעילה ואגרסיבית שעצרה את כוכבי היריבה וילבקין ו-וואנמייקר על חמש נקודות יחד בשני רבעים, ומשחק התקפה מהיר בהובלתם של גאודלוק וראד (במשחקו הטוב ביותר העונה).

 

 

ההרכב הקטן והאתלטי – שעשוי לקבל חיזוק עם שובו של קווינסי מילר לקו הבריאות – יכול להקשות על קבוצות רבות ביורוליג, בעיקר כאלה שאין להן סנטר דומיננטי, אבל מיד אחרי אותן מסקנות חיוביות וברורות למד בגאצקיס עוד כמה דברים חשובים לגבי המשימה הקשה בפניה הוא ניצב. כמו למשל העובדה שמכבי ת"א נמצאת כרגע במצב מנטלי אותו ניתן לתאר כמאמר השיר "שביר, מתפורר בקלות".

 

מצב מנטאלי מאוד בעייתי שבגאצקיס יצטרך לפתור (אודי ציטיאט)

 

הפשטות המדהימה בה היא שומטת יתרונות גדולים, חוסר היכולת לייצר עצירות הגנתיות באותם רגעים והתפקוד הלקוי עד בריחה מאחריות של מרבית השחקנים בדקות הסיום בוודאי הדאיגו מאוד את מאמנה הלטבי החדש, מה גם שכל אלה תופעות שחוזרות על עצמן שוב ושוב העונה. ייתכן והוא גם שם לב לבעייתיות שיוצרת הרוטציה הקצרה יחסית בה השתמשו קודמיו בתפקיד, כולל במשחק אמש.

 

פעמים רבות נמתחה ביקורת על החילופים הרבים אותם נהג דייויד בלאט לערוך בתחילת המשחקים, כאשר לעתים קרובות החליף כוכבים "חמים" ושיתף 10 ואפילו 11 שחקנים כבר ברבע הראשון. הרוטציה הרחבה בה נוהג המאמן להשתמש (בדומה ללא מעט מאמנים בכירים אחרים ביבשת) אמנם פוגעת לפעמים בשטף המשחק של קבוצתו (ואתמול הייתה מהגורמים לפיגור הגדול אליו נקלעה), אבל משאירה המון אוויר בריאותיהם של השחקנים המרכזיים לקראת דקות ההכרעה במחצית השנייה (בהן התעופפו שחקניו של בלאט מעל הצהובים העייפים).

 

לעומת זאת, רק שמונה משחקני מכבי ת"א נטלו חלק במאמץ המלחמתי באיסטנבול, פלוס גיא פניני ששהה על הפרקט כארבע דקות, הרבה פחות ממה שהיה צריך לקבל. שלושה שחקנים, ווימס, גאודלוק וסמית' שיחקו 16 דקות ומעלה במחצית הראשונה, ומדובר בטעות, בעיקר במקרה של האחרון, שאתמול כמו במשחקים רבים העונה צנח ביכולתו במחצית השנייה לאחר שהותש בראשונה.

 

פניני שיחק ארבע דקות בלבד, וזה לא מספיק (אתר היורוליג)

 

לסגל העמוק והיקר של מכבי אין שום משמעות במידה ומאמנה לא משתמש בו. טוב יעשה בגאצקיס אם יגביר את השימוש בשחקנים כמו לנדסברג ופניני, ויוציא מהנפטלין את מקל ויבזורי. מדובר בשחקנים ראויים שיכולים בהחלט לראות מגרש במחצית הראשונה, לקבל קרדיט בשנייה במידה והרשימו, וגם לתת מנוחה נחוצה לשחקנים המרכזיים.

 

שתי מסקנות נוספות אליהן ייתכן והגיע המאמן נוגעות בו בצורה ישירה. בגאצקיס מקבל לידיו קבוצה המשופעת בשחקנים הרואים את עצמם כמנהיגים, אך צמאה למנהיג חזק על הקווים. כזה שיודע לשלב בין יכולות טקטיות, סמכותיות ואינטליגנציה רגשית. כזה שיוכל למצוא תרגילי התקפה התואמים את כישוריהם הרבים של שחקניו, אבל גם להעמידם במקום בתקיפות כאשר יחרגו מהגבולות שיציב.

 

בגאצקיס. מכבי תל אביב צמאה למנהיג על הקווים (Gettyimages)

 

מאוד לא פשוט למצוא מאמן בעל המינון הנכון של כל אותן תכונות, ומנהלי מכבי ת"א יכולים רק להתפלל שבגאצקיס הוא אכן אחד כזה. והמסקנה האחרונה היא שלאור ההפסד הכואב אמש, עוד אחד בשרשרת הפסדיה של מכבי במשחקים מול יריבותיה הישירות על מקום בהצלבה, יצטרך מאמנם הרביעי של הצהובים העונה להוליך אותם לניצחונות בלפחות עשרה מ-16 משחקיהם הנותרים ביורוליג. משימה קשה מאוד, אך אפשרית.

 

לעת עתה מומלץ לו להתרכז גם בלמידת חוקי ליגת העל. במצב ביטחונם הנוכחי לא נראים שחקניו כפייבוריטים ברורים להשיג ניצחון גם ביום שני מול מכבי ראשון לציון. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי