נקמת האקס: אנדרו גאודלוק מחכה למכבי תל אביב

אנדרו גאודלוק
אנדרו גאודלוק | צילום: עדי אבישי

הגארד אמריקאי הרשים בשנתו בישראל ואף הסכים לקצץ בשכרו כדי להישאר ולהיות חלק משושלת, אלא שלצהובים היו תכניות אחרות והוא מצא את עצמו במילאנו. מחר (חמישי, 21:00) הוא חוזר להיכל לקרב מסקרן

(גודל טקסט)

עד לפני חצי שנה אנדרו גאודלוק קיווה להישאר במכבי תל אביב ולהפוך אותה לבית השני שלו. "זה מרגיש כמו הבית שלי כבר עכשיו", הוא אמר בראיון לכותב שורות אלה רגע לפני הפיינל פור בליגה וסיום העונה, "העונה עומדת להיגמר, אבל זה לא מרגיש שאני הולך לעזוב. אני מקווה שזה סימן טוב עבורי, אבל אי אפשר לדעת". לצערו, חששותיו אומתו כשבמועדון החליטו על ניקוי אורוות רבתי וההחלטה לא פסחה גם על הגארד שרצה להישאר. כמעט חמישה חודשים חלפו מאז שיחק בפעם האחרונה בהיכל מנורה מבטחים וכעת הוא יחזור לתל אביב, הפעם כשחקן ארמני מילאנו בניסיון לרשום ניצחון על האקסית.

"הוא הנשק ההתקפי הטוב ביותר שראיתי ב-15 השנים האחרונות באירופה"
כדי להבין את סיפורו המלא של הגארד בטרם הגיעו לצהובים, נלך מעט אחורה. את הקריירה שלו התחיל גאודלוק בניסיונות חוזרים ונשנים להפוך לשחקן לגיטימי ב-NBA, אך נראה שמגבלותיו הפיזיות – 1.91 מטר, בלי יכולת אמיתית לנהל את המשחק ולשחק בעמדת הרכז – מנעו ממנו לפרוץ את תקרת הזכוכית בליגה הטובה בעולם. הוא הספיק לרשום 40 הופעות בעונת 2011/12 במדי הלייקרס שבחרו בו במקום ה-46 בדראפט, ועל הדרך רכש חבר קרוב – קובי בראיינט שהחמיא לו על יכולותיו ההתקפיות, עד שדבק בו הכינוי "מיני ממבה" על שמו של כוכב הלייקרס. אלא שיכולת הקליעה בלבד לא הספיקה ואחרי עונה ראשונה לא קלה, גאודלוק מצא את עצמו בעיקר בליגת הפיתוח בשנים הבאות.

משלא הצליח לתקוע יתד בליגה הטובה בעולם, עבר גאודלוק לתחנה הראשונה שלו באירופה – אוניקס קאזאן. הקבוצה הרוסית החזיקה בסגל שחקנים מרשים בניסיון להגיע ליורוליג ואף רשמה הצלחה יחסית כשהעפילה לגמר היורוקאפ בו הודחה לבסוף ע"י ולנסיה. זאת היתה גם שנת ההיכרות של גאודלוק עם היבשת הישנה, אך הצלף האמריקני לא סבל מחבלי קליטה נוכח השינויים בסגנונות וחוקי המשחק. אדרבא, ידית הנפץ שהפכה לסמל המסחרי שלו עבדה שעות נוספות בעונת הבכורה באירופה כשהוא צלף מכל נקודה במגרש. בסוף השנה הוא אף קיבל חותמת להצלחתו כשנבחר לשחקן המצטיין של היורוקאפ ושל ה-VTB, כשעוד קודם לכן נבחר ל-MVP בטורניר הגביע הרוסי.


על הספסל במכבי תל אביב. לא האמין שהרומן יסתיים תוך עונה (אודי ציטיאט)

אנדראה טרינקיירי, שאימן באותה שנה את הרוסים, מעריך מאוד את הגארד האמריקני. "אנדרו הוא הנשק ההתקפי הטוב ביותר שראיתי ב-15 השנים האחרונות באירופה", סיפר לי המאמן האיטלקי בשיחה שערכנו רגע אחרי שהביס עם באמברג את הצהובים בהיכל. "הוא נהדר בכל רמה, שחקן בלתי עציר. כשהוא היה איתי בקאזאן היו לי גם את ניקוס זיסיס וקוסטאס קיימקוגלו כך שהוא היה בין שחקנים מאוד מנוסים והוא היה מדהים עבורנו. בשבילי הוא אחד משלושת הגארדים הטובים באירופה".

עם מחמאות רבות וקבלות מקצועיות, לא פלא שהקלעי הנהדר מצא את עצמו עונה לאחר מכן משחק תחת ז'ליקו אוברדוביץ' בפנרבחצ'ה. גאודלוק רשם עליית מדרגה נוספת כשהצטרף למכונה המשומנת של הטורקים ולהט עם 17 נקודות למשחק ביורוליג, כולל 46 אחוזים מחוץ לקשת. השיא הגיע במהלך ערב בלתי נשכח בו קבע שיא שלשות למשחק יורוליג (שטרם נשבר) כשהמטיר עשר שלשות (מתוך 13 ניסיונות) על הראש של באיירן מינכן האומללה. דווקא כשהכל נראה ורוד, הדברים התחילו להשתבש עבור גאודלוק. זה התחיל בפן הקבוצתי כשפנרבחצ'ה הפסידה בחצי גמר הפיינל פור וכשלה גם בליגה הטורקית כשהודחה באותו שלב ע"י קרשיאקה בסדרה מפתיעה, אולם הקש ששבר את גב הגמל היה שלאחר אחד ההפסדים גאודלוק נצפה מבלה במועדון בשעת לילה מאוחרת. בעקבות המצב הרגיש וסיום העונה המאכזב הוא שילם את המחיר ושוחרר מהקבוצה.


להט במדי פנרבחצ'ה, אבל סיום העונה הוביל לשחרורו (Gettyimages)

אחרי שנפגע מהמהלך של הטורקים, גאודלוק מצא נחמה בכסף הגדול של סין כשחתם בשינג'יאנג פליינג טייגרס בחוזה המוערך בשני מיליון דולר. לימים סיפר הגארד לכותב שורות אלה כי ההתמודדות בליגה הסינית, שנחשבת לליגה לא תחרותית במיוחד וגן עדן לסטטיסטיקות על פני הצלחה קבוצתית, היתה קשה עבורו. "אני השקעתי בכל משחק ונתתי הכל, אבל היה לי קשה לשחק במסגרת לא תחרותית", הוא הודה באכזבה. בסיום הליגה הסינית הוא אף הצליח לשוב ל-NBA כשחתם על חוזה ביוסטון, אך כמעט ולא קיבל הזדמנויות ברוקטס ועזב אותה בקיץ לאחר שהקבוצה החליטה לשחרר אותו.

"הוא מקצוען, תמיד נשאר חיובי במכבי וניסה לעזור"
במשך כל הקיץ שעבר מכבי תל אביב עקבה אחר מצבו של הגארד. תחילה הוא רצה להישאר ב-NBA ולא נחשב לאופציה ריאלית, אבל לאחר שלא הצליח לקבל חוזה בליגה הטובה בעולם, וכשהצהובים נזקקו לכוח אש נוסף בעקבות פציעתו של קווינסי מילר, הגיעו הצדדים לידי הסכמה וגאודלוק חתם על חוזה לשנה פלוס אופציה לעונה נוספת.


גם הניסיון השני בליגה הטובה בעולם לא צלח (AFP)

בעונה שעברה היה גאודלוק נקודת האור היחידה בעונה המסויטת של מכבי תל אביב. בזמן שכל השחקנים לא עמדו בציפיות והציגו יכולת חלשה, רק הצלף האמריקני המשיך לספק את הסחורה. את כל משחקיו ביורוליג סיים בספרות כפולות בנקודות, ובסיום העונה עמד על 17.3 נקודות בממוצע למשחק כולל 45.8 אחוז לשלוש. מיותר לציין שגם בליגה הוא היה אפקטיבי עם 15.2 נק' ו-3.1 אס' כשיותר מחצי מזריקותיו מחוץ לקשת (95/51, 53.7 אחוזים) צללו פנימה.

לאיינארס בגאצקיס, שאימן את גאודלוק במהלך העונה שעברה, יש רק מילים חמות על תרומתו של השחקן: "אני לא חושב שצריך להרחיב על היכולות ההתקפיות שלו כי הן ידועות", מספר הלטבי בשיחה טראנס אטלנטית מדאלאס, בה הוא שוהה כרגע כחלק ממסע הרצאות שהוא מעביר בארה"ב. "בכל קבוצה הוא היה הקלעי המוביל וזה מעיד על משהו. אני אהבתי את הסגנון שלו כי הוא יכול לקלוע במספר דרכים, אבל יחד עם זאת הוא לא אנוכי והוא לא שוכח את חבריו לקבוצה".

האופי של גאודלוק, כפי שבגאצקיס מעיד, הוא נדבך נוסף ומעניין באישיותו של השחקן. כשרק הגיע לצהובים ניתן היה לחשוב שהצלף האמריקני הוא אחד מאותם סקוררים שמעדיפים את הסטטיסטיקה האישית שלהם על פני ההצלחה הקבוצתית, אלא שמהר מאוד ניתן היה להבחין שהוא רחוק מתדמית "הסקורר שמתעסק בעמודת הנקודות שלו". בכל פעם אחרי הפסד יורוליג התקבל הרושם שהוא זה שקיבל את המצב בצורה הכי קשה. בזמן שחלק מהשחקנים נראו אדישים למתרחש ורק חיכו שהעונה תסתיים והסיוט ייגמר, היה זה גאודלוק שכאב את המצב. "אנחנו לא אמורים להראות ככה, זה כואב לי", היה משפט קבוע שיצא מפיו, בין אם קלע 4, 12 או 21 נקודות.


גאודלוק. אחד שלקח ללב את העונה המסויטת (עדי אבישי)

"היה לי תענוג לעבוד איתו כי הוא תמיד ניסה להישאר חיובי" מספר מאמנו לשעבר, "ניצחנו איתו את הפועל ירושלים בגמר הגביע למרות שהיינו בפיגור גבוה ובמצב בעייתי. הוא תמיד נשאר חיובי ומנסה לעזור לחברים שלו בקבוצה. הוא מקצוען, לא מהסוג שמדבר, אלא מהסוג שעושה. לכל שחקן יש תפקיד והתפקיד של אנדרו הוא לספק נקודות, אבל הוא גם תמיד חיפש איך למסור לשחקנים. לדעתי חלק מהשחקנים היו טובים יותר לצידו. שחקנים שהיו איתו על המגרש שיחקו טוב יותר, במיוחד בהתקפה".


"רוצה להישאר במכבי, אין לי בעיה להרוויח פחות כסף"

כאמור לעיל, גאודלוק רצה להישאר במכבי ולהפוך את תל אביב לבית השני שלו. למרות העונה הקשה שעבר עם הקבוצה, הוא האמין שניתן לבנות קבוצה חזקה בעונה הבאה והתחבר לקהל ולמועדון. "המטרה שלי היא להישאר פה", אמר בראיון לקראת סיום העונה, "אני חושב שזה יכול להפוך למשהו מאוד מיוחד. אני רוצה להפוך לחלק משושלת, אבל אנחנו צריכים להתחיל מהתחלה".

גאודלוק ידע שגם אם ירצו להמשיך את ההתקשרות, הצהובים לא מתכוונים לממש את האופציה הגבוהה בחוזהו בסך שני מיליון דולר, אך הוא מצידו היה מוכן לעשות וויתורים כדי להישאר. "בהחלט אין לי בעיה לפתוח במו"מ", הוא הוסיף באותו ראיון, "אני יודע שהאופציה שלי לעונה הבאה היא סכום גבוה למכבי ושהיא לא משלמת סכומים כאלה לשחקנים. אני לא שחקן אנוכי שחושב רק על כסף. אם אני רוצה להיות איפשהו אעשה מה שאצטרך לעשות כדי להיות בו. אין לי בעיה להרוויח פחות כסף".

שמעון מזרחי וגאודלוק. היה מוכן לקצץ (ספי מגריזו, מכבי תל אביב)

למרות הרצון לרדת בדרישותיו הכספיות, במכבי תל אביב החליטו ללכת על אופציות אחרות והודיעו לגארד כי לא יישאר לעונה נוספת. ההחלטה נבעה משתי סיבות עיקריות: הרצון של הצוות המקצועי לשחרר את כל השחקנים שנכשלו בשנים האחרונות ולבנות קבוצה חדשה לגמרי, וההבנה כי הם עדיין לא יוכלו לעמוד בדרישות הכספיות של גאודלוק כשהם נכנסים לעונה פיננסית. במועדון העדיפו ללכת על אופציות זולות יותר, שלטענת גורמים בקבוצה לא רחוקות מרמתו של הגארד.

"אני חושב שבספורט, ובייחוד במכבי, יש רק מקום אחד – המקום הראשון", מנתח בגאצקיס את העובדה שגאודלוק לא נשאר בתל אביב למרות היכולת הגבוהה שהפגין, "אם תגיע למקום השני או השלישי אתה בבעיה ואז ההנהלה חייבת לחפש את האשם. בדרך כלל זה המאמן ואחר כך השחקנים, אבל זה אומר משהו שמכבי החליפה 12 שחקנים. לי היה תענוג לעבוד עם אנדרו על המגרש ומחוצה לו. הוא שחקן ברמה הגבוהה ביותר וההוכחה לדברי היא איך שהוא משחק עכשיו במילאנו".


"הוא אחד השחקנים הטובים באירופה"

גאודלוק מצא מצידו מהר מאוד בית חדש כשחתם במילאנו של סימונה פיאניג'אני. למאמן האיטלקי היתה עונה שלימה בה הוא בחן מקרוב את הגארד בזמן שאימן את הפועל ירושלים, וכשקיבל את משרת האימון במילאנו, פיאניג'אני מיהר להחתים אותו בקבוצה. "אנדרו גאודלוק הוא אחד השחקנים הטובים באירופה", הצהיר המאמן האיטלקי בראיון לפני סיום העונה שעברה. הצהיר, ומיהר לצרף אותו לפרוייקט המסקרן שנבנה במיליונים בעיר האופנה.


במהרה הצטרף לפרויקט המיליונים במילאנו (אתר היורוליג)

למרות היכולת הטובה שלו במילאנו, פתיחת העונה של המילאנזים לא מבשרת טובות כשעד כה הם המאזן 3:1 ביורוליג, אך חשוב לציין שהאיטלקים "זכו" בהגרלת משחקים רצחנית שכללה את צסק"א מוסקבה, פנרבחצ'ה וריאל מדריד בשלושת המחזורים הראשונים. דווקא בניצחון הראשון שלהם באירופה, במשחק האחרון מול ברצלונה, גאודלוק לא שותף בשל פציעה. הוא החמיץ גם את משחק הליגה מול ססארי בתחילת השבוע כדי שיהיה כשיר למשחק מחר. כעת גאודלוק חוזר לתל אביב, הפעם כיריב, ואם החגיגה המתמשכת של האקסים הצהובים תימשך, זה יכול להיגמר בעוד תצוגה מרשימה שלו. הפעם על הראש של המועדון שבחר לשחרר אותו.


הצטרפו לדף הפייסבוק של רוני כהן – ווינר שוט

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי