ההצגה של אבדיה, הדרכון של סנדי והקושי של ג'קסון: סיכום הניצחון על חימקי

דני אבדיה
דני אבדיה | דני מרון

פורוורד מכבי תל אביב סיפק משחק שיא ביורוליג ("הרגשתי שאני צריך לקחת אחריות"), ספרופולוס התלונן: "יהודי עם שם משפחה כהן, איך הוא לא מקבל אזרחות?". וגם: הקהל מאבד סבלנות כלפי הרכז

(גודל טקסט)

מכבי תל אביב חזרה אתמול (רביעי) למסלול הניצחונות ביורוליג, כשגברה 77:80 על חימקי מוסקבה למרות סגל מוגבל במיוחד ופיגור דו ספרתי במחצית הראשונה. בהיעדרו של סקוטי ווילבקין, הצהובים נראו חסרי מעוף התקפית ומהעבר השני התקשו להצר את צעדיו של אלכסיי שבד, שבשני הרבעים הראשונים עשה ככל העולה על רוחו וניהל ללא קושי את התקפות היריבה. אלא שהחל מהרבע השלישי, שחקניו של יאניס ספרופולוס חזרו להציג את ההגנה שמאפיינת אותם לאורך העונה, כאשר בצד השני אלייז'ה בראיינט תפס פיקוד בכל הנוגע לצבירת נקודות ודני אבדיה הציג משחק שיא ביורוליג, עם שיאי קריירה בנקודות (11) וריבאונדים (9).

בכלל, הפורוורד בן ה-19 המשיך בגרף ההתקדמות והיה אולי השחקן החשוב ביותר במכבי. מעבר לתרומה החיונית שלו בכדורים החוזרים, תחום בו שלטה חימקי במחצית הראשונה, אבדיה התנהל אתמול כ"בעל בית" לכל דבר על הפרקט וממש לא נראה כמו שחקן צעיר ולא מנוסה, שעובר עונה ראשונה ברמה הכי גבוהה באירופה. הוא קיבל החלטות בביטחון (חילק גם ארבעה אסיסטים), קלע שלשה קריטית ברבע האחרון ואף שמר בהצלחה על שבד, אחד הסקוררים המובילים ביבשת.

עוד במהלך משחק, דייויד ת'ורפ, המשמש כמאמן אישי ללא מעט שחקני NBA ועבד בשנים האחרונות גם עם עומרי כספי וגל מקל, צייץ בטוויטר: "כשאני רואה את אבדיה ביכולת כזו, עולה בי תחושה שהוא יכול להיבחר ראשון בדראפט. לא מכיר את ההיסטוריה שלו, אבל אני כן יודע שהוא מחסל את בני גילו וגם כאלה שמבוגרים במעט כבר שנים. אם הוא אחד שעובד קשה, הוא יכול להיות שחקן עלית ב-NBA".

אבדיה. התנהל כבעל הבית על המגרש (דני מרון)
אבדיה. התנהל כבעל הבית על המגרש (דני מרון)

לאחר המשחק, אבדיה התראיין בחדר ההלבשה כשבעיניו אותו ברק ועל פניו אותה תשוקה שהציג על המגרש. "וואו, היה כיף להיות על המגרש ולחוות את האווירה הזאת. לשים את הגוף, להיות חלק מהמהפך הזה ולעזור לקבוצה לחזור מפיגור. פשוט צמרמורת", סיפר היהלום של הצהובים והודה שהרגיש כי זה הרגע שלו לזנק אל קדמת הבמה: "יש לנו כמות פצועים בלתי רגילה והחלטתי שאני צריך לקחת יותר אחריות. אם זוסמן לא פה כדי ללחוץ את שבד, אמרתי לעצמי שאני אעשה גם את זה כדי לעזור לקבוצה".

אבדיה שותף לדקה אחת פחות מבראיינט ואות'לו האנטר וזאת לאחר שירד לנוח במשך שתי דקות, עמוק ברבע הרביעי. ספרופולוס סיפר שהוציא אותו כי היה מותש וכמעט הקיא על הספסל, ולא הופתע מהיכולת שלו: "אנחנו מצפים מדני לשחק כך. הוא במומנטום חיובי, הוא נכנס לקצב בליגה ולאחרונה גם ביורוליג. זה מספק את כולנו שהוא מוצא את התפקיד שלו בקבוצה, כולם מאמינים בו. הוא עושה עבודה גדולה".

המאמן היווני הפתיע רבים כשלנוכח הסגל הקצר שעמד לרשותו בשל הפציעות, זרק למגרש את סנדי כהן כבר ברבע הראשון. האמריקאי-יהודי שאמור היה להירשם כישראלי, אך הליך האזרוח שלו הסתבך מסיבה לא ברורה, החזיר עם שש נקודות ושלושה ריבאונדים בקצת יותר מ-12 דקות, כולל חסימה אחת שתיכנס לקלטת הביצועים שלו. "הוא יהודי ושם המשפחה שלו הוא כהן, אני לא מבין איך הוא לא מקבל דרכון", אמר ספרופולוס. "אני מאמין בו. רציתי שיהיה לנו שומר נוסף, הוא עשה עבודה גדולה בלהתיש את שבד ורואים את זה באחוזים הנמוכים שלו. אני שמח על איך שהוא שיחק, עתיד מבטיח לפניו".

מי שהדברים פחות זרמו עבורו היה ארון ג'קסון. יום לפני המשחק סיפר ספרופולוס שהרכז סובל מנקע בקרסול, אבל האמריקאי בן ה-33 עלה בכל זאת לשחק ולא ממש הצליח לתפוס את המושכות. ללא ווילבקין, הציפיות משחקן מנוסה כמו ג'קסון לקחת אחריות על ניהול המשחק רק עלו, וכשהרכז התקשה להיכנס לקצב, מכיוון היציעים נשמע שאוהדי מכבי תל אביב הולכים ומאבדים סבלנות כלפיו, כשחלק לא קטן מהקהל מחא בכל פעם שהוא נכנס למגרש וכל טעות שלו גררה ביקורות.

ג'קסון. הדברים פחות זורמים עבורו (עדי אבישי)
ג'קסון. הדברים פחות זורמים עבורו (עדי אבישי)

"הוא לא איבד את הביטחון. הוא מתמודד עם פציעה ובכל זאת נלחם", אמר טיילר דורסי, שתרם ברבע האחרון שלוש קליעות קריטיות מחוץ לקשת, "אני לא יודע אם הוא היה אמור לשחק בכלל. אמרתי לו אחרי המשחק שאני מעריך את זה שהוא עלה לעזור לנו למרות הכאבים בקרסול". המאמן הוסיף: "הרגל שלו לא הייתה מוכנה לשחק. במחצית הוא קיבל זריקה בחדר ההלבשה וחזר, זה מראה על לב גדול ומגיע לו קרדיט על כך".

אחרי שחזרה לנצח לעיני הקהל הביתי ושמרה על מרחק של משחק אחד מצסק"א מוסקבה, המדורגת רביעית, בפני מכבי תל אביב תעמוד מחר משוכה עוד יותר גבוהה – פנרבחצ'ה הטורקית, שתארח את הצהובים באיסטנבול. פנר התאוששה ממשבר קשה, ממנו סבלה בתחילת העונה, וניצחה שישה משבעת המשחקים האחרונים בדרך חזרה לשמינייה הראשונה בטבלה. "זו קבוצה שונה לגמרי ביחס לתחילת העונה, ראיתם כמה טוב הם משחקים לאחרונה. זו תהיה משימה קשה מאוד", התייחס ספרופולוס ליריבה הבאה. אבדיה הדגיש שאין צורך בקסמים כדי להתגבר על המשוכה: "אנחנו פשוט צריכים להיות אנחנו. לשתף יותר את הכדור בהתקפה ולשמור כמו שאנחנו שומרים. הם התחילו את העונה לא טוב אבל התאפסו, אז אנחנו צריכים להיזהר".

ספרופולוס. המשוכה הבאה - פנר (דני מרון)
ספרופולוס. המשוכה הבאה – פנר (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי