טריק אחד בשרוול: על ההפסד של מכבי ת"א לזניט

סקוטי ווילבקין | דני מרון

ההתקפה הפכה צפויה מדי כשרק ווילבקין זורק בדקות החשובות, בעוד ההגנה לא מתפקדת ללא האנטר וכך הצהובים נותרו בלי פתרונות בדרך לקטיעת רצף הניצחונות ביורוליג

(גודל טקסט)

חוסר היציבות שמאפיין את העונה של מכבי תל אביב ביורוליג התבטא אמש (שלישי) על הצד השלילי, כשהקבוצה של יאניס ספרופולוס לא הצליחה לשמור על הבית ולרשום ניצחון שלישי ברציפות, ונכנעה 78:72 לזניט סנט פטרסבורג במשחק שנעל את הסיבוב הראשון בעונה האירופית. ההגנה שעזרה לצהובים לגבור על ברצלונה ופנאתינייקוס הופיעה הפעם רק ברבע הרביעי וזה היה מעט מדי ומאוחר מדי, מול יריבה שמחזיקה בהגנה הטובה ביותר במפעל וניצלה את החד גוניות ההתקפית של אלופת ישראל. 

אין תכנית ב' 

מאמן זניט, צ'אבי פסקוואל, דיבר לפני המשחק על הצורך לשמור טוב במצבי אחד על אחד כדי להכניע את מכבי. ובכן, סקוטי ווילבקין הוא אכן שחקן מחונן בכל הנוגע ליכולת האחד על אחד שלו, אבל כשזה האלמנט היחיד שיש לצהובים להציע בכל משחק צמוד, המשימה הופכת קלה יותר עבור היריבות. ווילבקין הוא אמנם היחיד בסגל של ספרופולוס שמספק תפוקה גבוהה של נקודות כמעט בכל שבוע, אך ממחזור למחזור בולטת יותר העובדה שלנציגה הישראלית ביורוליג אין רעיונות התקפיים מלבד למסור את הכדור לגארד ולקוות לטוב. 

כך היה גם נגד החבורה מרוסיה, כאשר מספר 1 בצהוב לקח כמעט את כל הזריקות בחמש הדקות האחרונות, שחלקן הגדול היו ממצבים קשים לכל הדעות, תוך כדי סיבוב או עם יד יריבה שחסמה את המבט הנקי לסל. אם במשחקים אחרים אפשר היה לטעון שאף שחקן אחר לא נכנס מספיק לעניינים בשביל לקחת אחריות במאני טיים, את המשחק נגד זניט סיימו הן טיילר דורסי והן אלייז'ה בראיינט עם מספר דו ספרתי של נקודות ועם אחוזי שדה לא רעים. 

יאניס ספרופולוס | דני מרון

במכבי לא חשבו שמדובר בבעיה ובאותה מידה שלא היו פתרונות על המגרש, גם לא היו הסברים מחוצה לו. כשנשאל האם אינו חושב שמשחק ההתקפה של קבוצתו צפוי למדי עבור היריבות, ספרופולוס השיב כי הזריקות שווילבקין לקח היו נוחות והצהיר: "סקוטי הוא המנהיג שלנו, נחיה איתו ונמות איתו". בראיינט, מצדו, אמר: "אני מתרכז בעיקר בעבודה שלי על המגרש. זו החלטת המאמן, אם הוא צריך שאקח ריבאונדים או משהו אחר כדי לנצח, זה מה שאני אעשה. הוא מקבל את ההחלטות ואנחנו סומכים עליו". ג'ון דיברתולומאו הוסיף: "אני לא חושב שאנחנו כל כך תלותיים. יש לנו אופציות ובמאני טיים אנחנו הולכים הרבה לסקוטי, אבל גם אחרים עושים מהלכים". 

תלות בשני הצדדים 

אם בהתקפה הקבוצה קמה ונופלת על ווילבקין, הרי שבהגנה עמוד התווך הוא כמובן אות'לו האנטר. נגד זניט, הסנטר בן ה-34 שהיה בספק בעקבות כאבי גב, נרשם בסופו של דבר בסגל אך הספיק לשחק שתי דקות בלבד לפני שהתפנה לביה"ח 'איכילוב' עם חתך בעינו. הוא נבדק ונשללה פגיעה ברשתית. בלעדיו, הצהובים נותרו עם אנטה ז'יז'יץ' כסנטר היחיד בסגל וללא שר ההגנה שלהם, מה שאפשר לאלכס פוית'רס לחגוג בצבע ולהוביל את קלעי זניט עם 16 נקודות ו-7/9 מהשדה ב-19 דקות על המגרש. 

עוד במשחקים קודמים ספרופולוס הסביר כי הרגליים הכבדות של ז'יז'יץ' מונעות מהקרואטי לקבל דקות ברבע האחרון וכך היה גם אתמול, כאשר הביג-מן נעצר על 17 דקות וחצי בשלושת הרבעים הראשונים והמאמן היווני העדיף לנסות אופציות אחרת בעמדה 5, למשל דראגן בנדר והרכבים עם אנג'לו קלויארו ועומרי כספי כגבוהים. בנדר, אגב, המשיך גם הוא בחוסר היציבות ואחרי שתי הופעות טובות ביורוליג ואחת בגביע ווינר, רשם ערב מאכזב ושורה סטטיסטית של 0 נקודות, 4 ריבאונדים, החטאה אחת מהשדה ו-2 איבודי כדור ב-18 דקות. 

אנטה ז'יז'יץ', סקוטי ווילבקין | דני מרון

"החסרון של אות'לו השפיע על הרוטציה שלנו, כי היה לנו רק סנטר אחד ושיחקנו עם דראגן בעמדה 5, שהיא לא המקורית שלו", הסביר ספרופולוס. "ניסיתי למצוא דרכים לחפות על חסרונו של האנטר. התכנית הייתה להציב את ז'יז'יץ' על גודאיטיס ואת האנטר על פוית'רס, אז היו חסרות לנו אנרגיות, אינטנסיביות ואתלטיות בהגנה עליו". בראיינט הוסיף: "כל שחקן חשוב, לא רק אות'לו ספציפית. זו המהות של קבוצה. אנחנו צריכים להביא יותר אנרגיות כקבוצה ולא משנה מי משחק. אות'לו הוא חלק גדול בקבוצה שלנו, אבל כדורסל הוא משחק קבוצתי ושחקן אחר צריך להתעלות. הוא חשוב, אבל הקבוצה יותר גדולה מזה. כל קבוצה טובה צריכה לעשות הגנה טובה. זה מה שיאפשר לנו להשיג את המטרות שלנו גם בערבים שבהם הכדור לא נכנס". 

את ההפסד לזניט מכבי צריכה, כמו תמיד, לשכוח במהירות כי מחר מצפה לה מפגש חשוב מאוד עם הפועל ירושלים במסגרת הליגה המקומית. זהו אמנם לא משחק בעל חשיבות זהה למשחקי היורוליג, אך כן כזה שבקבוצה בוודאי לא ירצו להפסיד שלושה ימים לפני משחק נוקאאוט נגד הפועל תל אביב בגביע. מעל הכל, הצהובים יקוו שאות'לו האנטר לא יושבת לזמן רב בעקבות הפציעה בעינו ויוכל ליטול חלק לפחות בדרבי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי