קליבלנד ובלאט נגד "קללת צ'יף וואהו"

בלאט
בלאט | צילום: AFP

רועי שילינג חוזר לקללות הספורט הגדולות בהיסטוריה: מבלה גוטמן, דרך בייב רות' ועד הצוענים באנגליה

(גודל טקסט)

בין דייויד בלאט וטבעת האליפות של הליגה הטובה בעולם מפרידים לא רק הגולדן סטייט ווריורס, אלא גם אחת מהקללות המפורסמות בעולם הספורט. 51 שנים עברו מאז הפעם האחרונה בה זכתה קבוצה מהעיר קליבלנד באליפות של אחת משלוש הליגות הגדולות בארה"ב: ה-NBA, ה-MLB (בייסבול) וה-NFL (פוטבול).

 

הסיבה לבצורת המתמשכת לדעתם של לא מעט מחובבי הספורט בעיר אינה ניהול כושל, יכולת חלשה ואפילו לא חוסר מזל. הסיבה לדעתם נעוצה ב"קללת צ'יף וואהו". על בגדי המשחק של קבוצת הבייסבול של העיר, קליבלנד אינדיאנס, מופיעה דמותו של אותו צ'יף מצויר ומרגיזה לא מעט אמריקאים ממוצא אינדיאני שרואים בציור פגיעה בכבודם.

 

 

על פי אותה אמונה, כל עוד לא יוחלף הלוגו לא תוסר הקללה ואף טבעת/צלחת/גביע אליפות לא תעשה את דרכה אל העיר. ואם אתם חושבים שהאנשים בקליבלנד קצת ירדו מהפסים, אז כמה מקללות הספורט האחרות עליהן תקראו בשורות הבאות יראו לכם שעולם האמונות התפלות, הביזאר והמוזר הוא נחלתם של אוהדי ספורט רבים על פני הגלובוס כולו.

 

מגוטמן ועד קשטן, מצוענים ועד לרופאי אלילים

גמר גביע אירופה לאלופות של שנת 1962 היה מהגדולים בהיסטוריה של המפעל, כשבנפיקה ליסבון של בלה גוטמן הדהימה את ריאל מדריד הגדולה של פושקש ודי סטפנו בניצחון 3:5. לאחר המשחק הרגיש המאמן המנצח מספיק בטוח בעצמו בכדי לבקש מיו"ר קבוצתו בונוס על הניצחון, אך זה סירב להעניק ליהודי-הונגרי כל מענק שלא מופיע בחוזהו. בתגובה החליט המאמן להתפטר ואף להטיל קללה על המועדון, כשהצהיר כי "במאה השנים הקרובות לא תהיה בנפיקה שוב אלופת אירופה".

 

ואכן, במשך 53 השנים שעברו מאז נראה שהקללה עובדת, מאחר והקבוצה לא שבה להניף את הגביע בעל האוזניים הגדולות. חמש פעמים העפילה הקבוצה למשחק הגמר של המפעל אך בכולן נוצחה, ותאלץ להמתין כנראה לפחות עד שנת 2062…

 

בלה גוטמן. הכל בגלל בונוס קטן? (Gettyimages)

 

קללה בת 100 שנים הוטלה גם על קבוצת הכדורגל האנגלית בירמינגהאם סיטי, על ידי שבט צוענים שנאלצו להתפנות מן השטח עליו נבנה אצטדיונה החדש של הקבוצה בשנת 1906. מאה שנים נטולות תואר חשוב עברו על המועדון האומלל – בעוד היריבה העירונית השנואה אסטון וילה זוכה בתארים רבים – וגם לאחר שנת 2006 סופה של הבצורת לא נראה באופק.

 

קללה דומה הטילו צוענים כעוסים אחרים על קבוצת דרבי קאונטי שעשתה גם היא את הטעות הגורלית של הקמת מגרשה הביתי החדש על אדמתם. בשנת 1946, יותר מחצי מאה נטולת תארים לאחר הטלת הקללה וערב גמר הגביע אליו העפילה הקבוצה, החליטו מנהליה לעשות מעשה. הם נסעו אל צאצאי אותו שבט וביקשו את סליחתם ואת הסרת הכישוף, ותאמינו או לא – זה עבד. במהלך המחצית השנייה של הגמר, כשהתוצאה הייתה 1:1, התפוצץ לפתע כדור המשחק, תופעה מאוד לא שגרתית שסימלה עבור אנשי דרבי את הסרת הקללה. בדקות הבאות כבשה הקבוצה לא פחות משלושה שערים ובסיום חגגה תואר היסטורי ולא פחות חשוב מכך – את הסרת קללת הצוענים.

 

דרבי שוברת את הנאחס עם זכייה בגביע, 1946 (Gettyimages)

 

קללת כדורגל נוספת שהוסרה בהצלחה הייתה זו שהוטלה על נבחרת אוסטרליה בכדורגל, ובדרך לפי המאמינים בה אף סייעה לנבחרת ישראל להעפיל למונדיאל ב-1970. ה"סוקרוס" גברו במוקדמות אותו טורניר 1:3 על רודזיה בחוץ, לאחר שנעזרו ברופא אליל מקומי שפיזר עצמות ברחבת ה-16 לפני המשחק.

 

הטעות הגדולה של האוסטרלים הייתה שלא שילמו לאותו מכשף את שכרו לאחר המשחק, מה שעלה להם בהדחה על ידי נבחרתנו בשלב הבא, ובהדחות נוספות וכואבות בשלבים האחרונים שלפני הטורניר הגדול גם ב-32 השנים שלאחר מכן. מי ששם קץ לקללה הרודזית היה איש הטלוויזיה האוסטרלי ג'ון ספרן, שטס ב-2004 למוזמביק, שם שכר את שירותיו של רופא אליל חדש. הברכה שלו גברה על הקללה ולמונדיאל 2006 כבר הצליחה אוסטרליה להעפיל.

 

ואם אתם חושבים שרק הגויים מאמינים בסיפורים מטורללים כאלה, אז גם הכדורגל שלנו ידע לא מעט מעשיות אודות קללות מסתוריות, ששתיים מהמפורסמות שבהן קשורות למכבי ת"א. "קללת קשטן" מנעה כביכול מהצהובים לזכות באליפות בשבע השנים שלאחר הפסקת עבודתו בתום עונת 1995/6 בה זכתה הקבוצה בדאבל, והקללה שהוטלה עליה בעקבות משחקה של בערב ראש השנה 2004 מול באיירן מינכן גזרה עליה לחכות תשע שנים עד חגיגות האליפות הבאות.

 

הבחירות של "נייקי"

לא ברור אם מדובר בקללה או ברצף של בחירות איומות, אבל שימו לב לגורלם של כמה מהפרזנטורים הגדולים של חברת "נייקי" בעשור האחרון. מלאנס ארמסטרונג נשללו כל התארים בשל השימוש בממריצים, אוסקר פיסטוריוס הורשע בהריגת חברתו, טייגר וודס כבר מזמן מופיע בכותרת יותר בהקשר של מעלליו המיניים מאשר הישגיו הספורטיביים, מייקל ויק הורשע ונכלא בעקבות קרבות הכלבים שארגן, מריון ג'ונס וג'סטין גאטלין הורשעו בשימוש בסמים ואיבדו את מדליות הזהב שלהם, וזוהי רשימה חלקית בלבד.

 

ג'ונס. נאלצה להחזיר גם את הנעליים? (Gettyimages)

 

חמור כמעט באותה מידה הוא גורלם של לא מעט מהספורטאים שתמונתם הופיעה בשער שבועון הספורט הנודע "ספורטס אילוסטרייטד". חלקם נפצעו זמן קצר לאחר הפרסום (ונהג מרוצים אחד אפילו נהרג במרוץ שבועות לאחריו), וחלקם חוו ירידה דרמטית בכושרם. אפילו כשהחליטו עורכי המגזין להציג בשער את תמונת מדריך הסקי של הנשיא קנדי (במחווה לרגל יום השנה להירצחו) "גזרו את גורלו" של האומלל, שהתרסק בתאונה שהפכה אותו למשותק זמן מה לאחר מכן.

 

בשנת 2002 החליטו במגזין לשים תמונה של חתול שחור בשער בכדי לשבור את הקללה, אך נראה שגם זה לא עזר. רק בחודש שעבר הופיעה בשער הכותרת "נפלאות התבונה של צ'יפ קלי" (מאמן פוטבול), ובאותו השבוע ממש נהרג בתאונת דרכים המתמטיקאי הנודע ג'ון נאש, גיבור הספר והסרט בשם… "נפלאות התבונה".

 

הקללות הגדולות מכולן

לא פחות מ-107 שנים נמשכת בצורת האליפויות של קבוצת הבייסבול שיקגו קאבס. הסיבה לכך, לפחות מאז שנת 1945, היא לדעת מרבית אוהדי הקבוצה המסורים היא היחס שהעניקו מנהליה ל"תיש" בשם מרפי.בילי סיאניס.

 

אוהד מסור ותימהוני של הקבוצה נכנס לאצטדיונה הביתי באותה שנה לצפות במשחק במסגרת ה"וורלד סיריס" כשהוא מלווה באותו תיש, שהיה הקמע של מסעדתו בעיר. כשהתיש החל להפיץ ריחות לא נעימים ביציע, החליטו הסדרנים בגיבוי ההנהלה לדרוש את הוצאתו החוצה, מה שהרתיח את אותו אוהד שעם צאתו הכריז כי הקאבס לא יזכו לעולם באליפות בשל יחסם לתיש. ואכן, הקבוצה הפסידה באותה סדרת אליפות ובעוד אינספור משחקים גורליים מאז.

 

בקאבס ניסו לעשות הכל בכדי לשבור את הקללה, כולל הזמנת תיישים ועזים אחרים לאצטדיון בימי משחקים, אך האליפות עדיין חומקת מידיהם שנה אחר שנה. בשנת 2003 כבר הייתה הקבוצה במרחק נגיעה מן התואר, אך איבדה אותו בשל התערבות אחד מאוהדיה השרופים שתפס כדור שחלף סמוך ליציע ומנע משחקן קבוצתו להשיג אותו. אותו אוהד בשם סטיב בארטמן הפך לאוהד השנוא בהיסטוריה, וקבוצתו לשם נרדף לקבוצה לוזרית ומקוללת עד היום.

 

איצטדיון הקאבס ב-1945. לא בתמונה: תיש (Gettyimages)

 

אבל הקללה המפורסמת ביותר בהיסטוריה היא זו שהוטלה כביכול על קבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס בשנת 1920. באותה עונה מכר הבעלים של הקבוצה שהייתה דאז הקבוצה הטובה בליגה (ארבע אליפויות בשבע השנים הקודמות) את כוכבה הגדול, ג'ורג' הרמן, הידוע הרבה יותר בכינויו בייב רות' לניו יורק יאנקיז החלשה. ה"באמבינו" הפך את היאנקיז לאימפריה שסגרה את המילניום כקבוצת הספורט המצליחה ביותר של המאה ה-20, בעוד הרד סוקס האומללים לא זוכים באף תואר נוסף.

 

אוהדי בוסטון ניסו לשבור את הקללה בשלל דרכים שונות ומשונות – הצבת כובע הקבוצה ושריפת כובע היאנקיז על פסגת האוורסט, הוצאת פסנתר שרות' זרק לקרקעית אגם וחלקם אף תכננו להוציא את גופתו מן הקבר, להביאה למגרשם הביתי פנווי פארק ולהתנצל בפניו, ולמרבה המזל נבלמו בזמן.

 

מה שעזר בסופו של דבר היה, תחזיקו חזק, בניית קבוצה חזקה בראשות הזורק המצטיין קורט שילינג, ששברה את הקללה וזכתה באליפות דרמטית בשנת 2004. אז אם "קללת הבאמבינו" האימתנית נשברה, אין ספק שגם קללת קליבלנד יכולה לעבור מן העולם. ומי מתאים יותר לשבור אותה מהמאמן האמריקאי/יהודי/ישראלי שהוביל את נבחרת רוסיה לזכייה במדליה אולימפית? מהמאמן שהוביל קבוצה בינונית כמו מכבי ת"א של אשתקד לזכייה סנסציונית ביורוליג?

 

קללות ספורט? קטן על דייויד בלאט.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי