מחקר חדש: קאמבק ברבע האחרון לא מוביל לניצחון בהארכה

סטף קרי
סטף קרי | AFP

ליגת ה-NBA: חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הפריכו את האמונה הרווחת כי מומנטום חיובי בספורט מביא לשיפור נוסף בביצועים על הפרקט

(גודל טקסט)

"קאמבק", חזרה למשחק בדקות האחרונות של הרבע הרביעי, לא העלה את סיכויי הקבוצה לגבור על היריבה בהארכה. כך מצאו חוקרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. במחקר חדש, שפורסם בכתב העת Journal of Economic Psychology, מאתגרים החוקרים את התיאוריות הגורסות כי מומנטום פסיכולוגי בספורט ובחיים מוביל להצלחה.

מומנטום, שמשמעו מגמה חיובית בביצוע סביר שתביא לשיפור נוסף (ולהיפך -לגבי מגמה שלילית), הינו רעיון שכיח בבחינת תהליכים דינאמיים המתרחשים לאורך זמן, כגון ביצועים עסקיים, מעמדן של מפלגות במהלך תקופת בחירות, שוק המניות או הצלחה בספורט. מחקר זה, שבוצע על ידי ד"ר איליה מורגולב והפרופ' מיכאל בר-אלי ועופר עזר מהמחלקה למנהל עסקים בפקולטה לניהול ע"ש גילפורד-גלייזר, בחן האם אפקט זה הוא אכן ממשי.

החוקרים בדקו, לראשונה, את הקשר בין קאמבק לבין תפקוד הקבוצות בהארכה, בהתבסס על ניתוח של כ-900 משחקים שהגיעו להארכה במהלך 11 עונות בליגת ה-NBA. זאת, במטרה לענות על השאלה הרחבה יותר: האם הצלחה עכשווית מייצרת מומנטום פסיכולוגי חזק מספיק על מנת להשפיע באופן חיובי על ביצועים של קבוצה ויחידים?

"בניגוד לאמונה הרווחת, סל שוויון דרמטי או 'יציאה מהקבר' בשלהי הרבע הרביעי, לא העלו את סיכויי הקבוצה לגבור על היריבה בהארכה", קובע ד"ר מורגולב. "יתרון ביתיות ומאזן הכוחות בין הקבוצות (כמות הניצחונות שכל קבוצה צברה בעונה הסדירה) כן נמצאו כגורמי הצלחה חשובים בהארכה בת ה-5 דקות".


לברון ג'יימס (AFP)

פרופ' בר-אלי, ראש המחלקה למנהל עסקים, מציין כי ממצאים אלה מעלים שאלות באשר לקשר בין הצלחה עכשווית לביצוע עתידי, קשר המעוגן בכמה תיאוריות מרכזיות בפסיכולוגיה.

בהתייחס לסיטואציה הספציפית בכדורסל, פרופ' עזר טוען כי יתכן ודווקא קבוצה ששמטה את הניצחון שניות לסיום מגיעה להארכה אגרסיבית וממוקדת יותר בהשוואה לקבוצה שרדפה, השקיעה מאמץ עילאי לחזור למשחק ובסוף השיגה את השוויון ומכאן יכולה לחוש עייפות ורפיון.

אם כן, מדוע אנשים נוטים לקשר בין קאמבקים בכדורסל למומנטום פסיכולוגי למרות שהנתונים לא תומכים בכך? "המוח האנושי מכוון לזהות דפוסים וקשרים בין תופעות. קשר בין הצלחה בהווה להצלחה בעתיד הוא קשר אינטואיטיבי, כמעט מתבקש מעצמו", מסביר פרופ' עזר. "בהמשך לכך, יתכן שכאשר קבוצה סוגרת את הפער ברבע הרביעי וגוברת על היריבה בהארכה, היא בולטת יותר בזיכרון של הצופים ומחזקת תפיסות משותפות לאורך זמן".

"ממצאי המחקר רלוונטיים גם לתפיסות חינוכיות עכשוויות המעלות על נס את חוויית ההצלחה", מדגיש ד"ר מורגולב, המכהן גם כראש לימודי החינוך הגופני במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי בבאר שבע. "גישות אלו מתעלמות מחשיבות האתגר וההתמודדות עם כישלון לבניית אופי, פיתוח חוסן, ויצירת הנעה פנימית המאפשרים לגבור על מכשולים ולהצליח".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי