שלא תתנו להם לעבוד עליכם: ה-NBA משתנה, ולא לטובה

סטף קרי
סטף קרי | Gettyimages

מפיק אנד רול והתקפת המשולש לטריידים ובחירות דראפט. ליגת הכדורסל הטובה בעולם משנה את פניה בעקבות הדומיננטיות של גולדן סטייט, וזאת מתחילה להיות בעיה. ארד שופן מנתח

(גודל טקסט)
ה-NBA, ליגת הכדורסל הטובה בעולם, שינתה את פניה. עלייתה של השושלת ממפרץ סן פרנסיסקו הפכה את כל מה שקורה על המגרש לשולי והעבירה את כל העניין אל מחוץ למגרש. בשנים האחרונות התוודענו למושגים כגון: הסכמים קיבוציים, תקרות שכר, חוזי סופר מקסימום, לוקסרי טקס, חוקי בירד, חוקי רוז, טנקינג, בחירות דראפט עד 2024, וכולם מחכים לקיץ. הקיץ נגמר, העונה מתחילה, נגמרת, ובגמר? גולדן סטייט מנצחת את לברון ג'יימס. 29 קבוצות עומדות בצל של החבורה המלהיבה מאזור המפרץ.


המעבר של ג'יימס ללוס אנג'לס אולי ישנה את הגמר, אבל גולדן סטייט תישאר. וזאת מתחילה להיות בעיה. בצעירותי נהניתי לראות את מיטב מוחות הכדורסל מנתחים משחקים שלמים של ג'ורדן, שנים אחרי הפרישה. שחקנים כמו שאקיל אוניל, קובי בראיינט, טים דאנקן, דירק נוביצקי, טרייסי מקגריידי, קווין גארנט, מאנו ג'ינובלי ועוד רבים ומוכשרים מילאו את החלל שהשאיר מספר 23 משיקגו והחזירו את העניין למשחק. בהמשך גדל הדור הנוצץ. לברון ג'יימס, דווין ווייד, כרמלו אנתוני, כריס פול, קווין דוראנט, סטף קרי, ג'יימס הארדן וראסל ווסטברוק שהובילו את ה-NBA למקום שבו הליגה נמצאת כיום -ליגת הכדורסל הנצפית והאהודה ביותר בעולם.


מתישהו לקראת סוף הרשימה, השיח השתנה. בציר הזמן, אפשר לסמן את עונת האליפות הראשונה של גולדן סטייט כנקודת המפנה. היסטוריונים יספרו לכם שלברון ג'יימס הוא זה שהתחיל את הגימיק הזה בקיץ 2010.



גולדן סטייט. שינתה את המשחק (Gettyimages)


הכדורסל נהיה לא רלוונטי, אוהדי כדורסל התחילו לצרוך את תרבות הטריידים וה-2K. קבוצות הפסיקו לשחק הגנה וכולם רוצים לקלוע שלשות. חושבים שאני מגזים? מבט קצר במספרים יוכיח אחרת. בעונת 2013/14, עונה לפני עונת האליפות הראשונה של ווריירס, 18 קבוצות בליגה ספגו מעל 100 נקודות למשחק. עונת 2018/19, אף קבוצה בליגה לא סופגת פחות מ-100 נקודות למשחק. נחזור שוב לעונת 13/14. אף קבוצה ב-NBA לא קלעה יותר מ-110 נקודות למשחק. עונת 18/19, 19 קבוצות בליגה קולעות מעל 110 נקודות למשחק.


לא צריך רק מספרים כדי לראות את זה, כי העיניים לא משקרות ואי אפשר לסלף את העובדות. לגולדן סטייט יש חמישיית אול-סטארים. תתנו לסטיב קר לאמן את סטף קרי, קליי תומפסון, קווין דוראנט, דריימונד גרין ודמרקוס קאזינס במשחק האולסטאר נגד ג'יימס, אנטטוקומפו ושאר הכוכבים. אתם בטוחים שגולדן סטייט לא תנצח?


אחרי פתיחת עונה "מדשדשת" ובזמן שכולם דיברו על "סופה של תקופה", החזרה של דמרקוס קאזינס החזירה את החשק לאלופה שפתחה מבערים, ובקלילות מדאיגה חזרה למקום הראשון במערב תוך כדי שהיא רושמת מאזן של 3:17 ב-20 המשחקים לפני היציאה לפגרת האולסטאר.



המשחק המעניין עבר אל מחוץ לפרקט. קבוצת לברון ג'יימס (Gettyimages)


מעבר לזה, בוא נסתכל על ה-NBA. במזרח ישנן שש קבוצות עם מאזן חיובי. אחת מהן היא ברוקלין. השאר? מחכות לקיץ 2019, 2020, בונות דרך הדראפט או תירוצים כאלה ואחרים. הסיבה האמיתית? הן לא מאמינות בסיכויים שלהן. במזרח שאחרי לברון ג'יימס, ישנן ארבע קבוצות חזקות שמתמודדות על מקום בגמר ה-NBA, ואף אחת מהן כנראה לא תנצח את גולדן סטייט בסדרה של שבעה משחקים.


ובמערב? הכל די פתוח מהמקום השני והלאה. דנבר קבוצה די טובה לעונה הסדירה, אך סובלת מפציעות תכופות וצעירה מדי כדי אפילו להגיע לגמר המערב. אוקלהומה חזקה, והצמד של פול ג'ורג וראסל ווסטברוק בהחלט מרשים, בעיקר בזכות עונת MVP של הראשון, ועדיין, הצמד הזה כבר הוכיח בעבר את חוסר היכולת שלו לנצח סדרות כשהמשחק מאט בפלייאוף. אותו דבר בדיוק אפשר לומר על פורטלנד של דמיאן לילארד וסי.ג'יי מקולם, שיושבים במקום הרביעי.


ג'יימס הארדן עושה עוד עונה מדהימה ביוסטון, אבל רק הוא עושה את זה, ולאור המצב הבריאותי המעורער של כריס פול, קשה לראות את שחקני רוקטס שורדים פלייאוף בסיום עונה קשה כמו זאת. יוטה יעילה, אבל לוקה בחסר בהרבה פרמטרים. גרג פופוביץ' ממשיך להראות למה הוא המאמן הגדול ביותר במאה ה-21, כשהוא מוביל את סן אנטוניו החדשה למקום השביעי במערב ללא רכז. המקום השמיני הוא באמת הסיפור הטוב ביותר לשקף את העונה בעיניי: לוס אנג'לס קליפרס.


בקליפרס לא בנו קבוצה העונה כדי להצליח. בפרק זמן של שנה הספיקו להיפטר משלושת הכוכבים הכי גדולים שלהם בעשור האחרון, בלייק גריפין, כריס פול ודיאנדרה ג'ורדן. לאחר מכן לקחה על עצמה הקבוצה חוזים כבדים לעונה אחת, כמו דנילו גלינארי, כדי לנסות להנחית כוכב בקיץ הקרוב בצד האדום של לוס אנג'לס ולבנות דרך הדראפט. להפתעתם של קברניטי המועדון, סטיב באלמר, ג'רי ווסט ודוק ריברס, הכל דווקא הצליח.



סטיב באלמר וג'רי ווסט. ויתרו על העונה (Gettyimages)


במהלך פחדני בשבוע האחרון לדד-ליין, החליטו לוותר על השחקן הכי טוב שלהם העונה, טוביאס האריס ולהעבירו לפילדפיה תמורת נזיד עדשים. לאחר מכן ויתרו על שחקן ההגנה הכי טוב שלהם, אייברי בראדלי, ולקחו בתמורה עוד כמה חוזים מנופחים כדי לפנות מקום בתקרת השכר לקראת הקיץ. הם רוצים להפסיד בכוונה והם אפילו נתנו לזה שם: 'טנקינג'. הסיבה לכך? במקום השמיני אין סיכוי לנצח את גולדן סטייט


ומי ימלא את מקומה של קליפרס כנראה? צעירי לייקרס המפוחדים ולברון ג'יימס, רק כדי שיפסיד שוב לגולדן סטייט, הפעם בסיבוב הראשון במערב. אז אני מודה, כיף לדבר על טריידים וליצור דרמות, עשיתי את זה בעצמי תקופה ארוכה. בעידן הרשתות החברתיות, ה-NBA הפכה למפלצת שיווק דיגיטלי-אוניברסלי, שמגלגלת עשרות מיליארדי דולרים ושמה את החותמת כמעט על כל מקור תוכן ספורטיבי בעולם.


הם פותחים ליגות באפריקה, יוצרים חולצות טכנולוגיות ומגדלים את שחקני הכדורסל המושלמים לעתיד מכל רחבי העולם. אבל כל הכסף הזה נכנס מזכויות שידור. והיום, 'ילדי הבלוגים' כפי שקווין דוראנט נוהג לכנות אותם, כבר לא רואים משחקים. הם צופים בסרטונים קצרים באינסטגרם שלא משקפים שום דבר שקורה על המגרש. מטיבי לכת צופים בתקציר. הם נהנים לדבר על הטלנובלה מחוץ למגרש, מאשר על מה שקורה בפרקט.



Adam Silver unveils the NBA jersey of the future. pic.twitter.com/h5GePOwOjx

— NBA (@NBA) February 15, 2019

אז רגע לפני משחק האול-סטאר הנחמד והלא רלוונטי, ולפני שתקראו עוד כמה ציטוטים פופוליסטיים של לברון ג'יימס, אני מבקש מכל המעורבים: תשמרו על המוצר. תתחילו לשחק כדורסל, תפסיקו לחכות לקיץ. ולאוהדים? תתחילו לראות את המשחקים!

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי