האיש שפירק את השושלת: כל מה שרציתם לדעת על ג'רי קראוס

ג'רי קראוס , ג'רי ריינסדורף
ג'רי קראוס , ג'רי ריינסדורף | JEFF HAYNES/AFP via Getty Images

הניסיון להחליף את סקוטי פיפן בטרייסי מגריידי, הסכסוך עם פיל ג'קסון והיחסים המוזרים עם מייקל ג'ורדן. הכירו לעומק את הג'נרל מנג'ר המושמץ של שיקגו בולס שמככב ב'ריקוד האחרון'

(גודל טקסט)

מכל הדמויות המרתקות שהופיעו בסרט הדוקו של מייקל ג'ורדן "הריקוד האחרון", מי שהצליח לעורר תגובות יותר מכולם הוא ללא ספק הג'נרל מנג'ר המושמץ, ג'רי קראוס, שהוצג בסדרה כגורם העיקרי לפירוק השושלת האדירה שנבנתה ב'עיר הרוחות', בעקבות הסכסוכים עם הכוכב הגדול, מייקל ג'ורדן, המאמן פיל ג'קסון ובעיקר סקוטי פיפן, שדרש לעזוב את הקבוצה בגללו.

קראוס, שנפטר בגיל 77 בשנת 2017, לא הספיק להצטלם לסדרה כדי להגן על כבודו, ולמרות שספג ביקורות רבות על ההתנהלות שלו בעונת 1997/98, שמתועדת מקרוב בסדרה, זכה למחמאות רבות וקרדיט רב על תפקידו בבניית הקבוצה שנחשבת ע"י רבים כקבוצת הכדורסל הגדולה ביותר בהיסטוריה.


מסיבת העיתונאים של מייקל ג'ורדן בה הודיע על פרישה (1993 | Lou Capozzola/NBAE via Getty Images)

מי הוא ג'רי קראוס?
ג'רי קראוס מונה לג'נרל מנג'ר של השיקגו בולס ע"י ג'רי ריינדסדורף ב-1985, עונה לאחר שג'ורדן נבחר בדראפט. למרות שהרוקי הסנסציונלי נבחר לרוקי השנה, שיקגו הייתה קבוצה מפסידה והודחה בסיבוב הראשון של הפלייאוף. קראוס קיבל עליו את המשימה לשנות את הסגל של שיקגו כדי להפוך אותה לקבוצת אליפות. בצעירותו, קראוס עבד כסקאוט בבייסבול ובכדורסל, ונודע כבחור חרוץ עם עין נדירה למציאת כישרונות.

למרות ההצלחה האדירה של המועדון תחת כהונתו של קראוס, הקהל והשחקנים של הבולס מעולם לא כיבדו אותו, ולאחר הזכייה באליפות הראשונה בשנת 1991, הוא היה האיש היחידי מהבולס שזכה לשריקות בוז בחלוקת הטבעות. לאורך כל שנותיו בשיקגו, קראוס נחשב לדמות מעוררת מחלוקת, ותדמית 'הנבל השמן' 


ג'רי קראוס ומייקל ג'ורדן. קשר מורכב (Bill Smith /Sports Illustrated via Getty Images/Getty Images)

מה קרה בינו לבין הכוכבים הגדולים של הקבוצה?
כפי שרואים בסדרה שורה של החלטות מפוקפקות גרמו לקרע עמוק ביחסים בינו לבין צמד הכוכבים, ג'ורדן ופיפן, והמאמן פיל ג'קסון. למרות שקראוס דאג מעולם לא להתבטא בפומבי נגד מייקל ג'ורדן, היו רבים שטענו כי היה מדליף סודות מחדר ההלבשה נגד הכוכב הבלתי מעורער, שמועות שהגיעו גם לאוזניו של MJ. בטקס היכל התהילה של מייקל ג'ורדן ב-2009, הכוכב של הבולס אמר על קראוס: "הוא אמר שארגונים זוכים באליפויות, לא שחקנים. ואני אמרתי לו 'לא ראיתי ארגון משחק עם שפעת ביוטה'" 

האיסור על ג'ורדן לעבור את מגבלת הדקות שלו בעונת 1988, הטרייד של צ'ארלס אוקלי לניו יורק תמורת ביל קרטרייט, פיטורי המאמן האהוב על הכוכב תחתו זכה ב-MVP הראשון שלו, סטן אלבק, החתמת טוני קוקוץ', היחסים עם ג'קסון ופיפן וסדרה של התבטאויות תקשורתיות מוזרות ודיבורים על בנייה מחדש של קבוצה שמעולם לא הפסידה בגמר ה-NBA, בהם דיבר על מרגיזות והיחסים עם פיפן ופיל ג'קסון ודאי לא הקנו לו נקודות זכות.

גם עם פיפן וג'קסון קראוס לא היה מיודד במיוחד. קראוס היה זה שהביא את המאמן האגדי לשיקגו, והצמיד אותו לממציא התקפת המשולש, טקס ווינטר מהרגע הראשון אבל ההצלחה המסחררת של ג'קסון, שזכה לתהילה ושכר מהגבוהים בליגה 'אכלה' את קראוס שניסה להחליף את ג'קסון במספר מקרים לאורך השנים, וניהל שיחות סודיות עם מאמן המכללות, טים פלויד. היחסים בין השניים נגמרו בעונת 1997/98, לאחר שג'קסון האריך את חוזהו בידיעה שזאת תהיה העונה האחרונה שלו בשיקגו, ללא קשר לתוצאות.


פיל ג'קסון וג'רי קראוס ב-1991. לא הצליחו להסתדר (Rocky Widner/NBAE via Getty Images)

ובאשר לפיפן. ב-17 ליוני הפורוורד האגדי חתם על החוזה שלדעת רבים נחשב לגרוע ביותר לשחקן בהיסטוריה של ה-NBA, בו הרוויח 18 מיליון דולר לשבע עונות, בזמן שהיה אחד מהשחקנים הטובים בעולם. למרות שסוכניו של פיפן, והבעלים עצמו, ג'רי ריינסדורף הציעו לכוכב לא לחתום על החוזה, פיפן היה נואש כלכלית לדאוג למשפחתו ולא רצה לסכן סכום גדול כל כך, אך לעומת מייקל ג'ורדן, שזכה לפיצויים לאורך השנים מהנהלת הבולס, פיפן לא זכה לבונוסים מיוחדים ועל כך נטר טינה לקראוס.

בנוסף ההחתמה של טוני קוקוץ', ששיחק בעמדה של פיפן וקיבל שכר גבוה יותר משלו, הטריפה את צמד הכוכבים שהתנפל עליו במשחק המפורסם באולימפיאדת 1992. תקריות נוספות עם פיפן הגיעו בשנים הבאות, כשניסה להעבירו בטרייד לסיאטל תמורת שון קמפ, ריקי פירס ובחירת דראפט. ב-1995 קראוס החתים את רודמן, שהתעמת בעבר פיזית עם פיפן בסדרות שבין הבולס לפיסטונס. ב-1997, שוב קראוס ניסה להעביר את פיפן בטרייד, הפעם לטורונטו תמורת טרייסי מגריידי.

פיפן שמאס בהתנהגות של קראוס, דרש טרייד בפומבי ואמר על המנג'ר: "הוא ניסה לגרום לי להרגיש מיוחד ואז ניסה להעביר אותי בטרייד". לאחר מכן פיפן עבר ניתוח בשלב מאוחר של הקדם עונה כדי לפגוע בקבוצה, עד שלבסוף הסכים לחזור לשחק. היחסים בין השניים נגמרו בינואר 1999, כשפיפן עבר בטרייד ליוסטון.


דניס רודמן מוצג ע"י ג'קסון וקראוס ב-1995 (Steve Woltmann/NBAE via Getty Images)

מה עשה אחרי שג'ורדן עזב?
קראוס דיבר רבות על בנייה מחדש בשיקגו, וקיווה שיוכל לרקום קבוצת אליפות נוספת, אבל לאחר העזיבה של מספר 23, הבולס ירדו מנכסיהם והפכו לאחת מנמושות ה-NBA בתחילת שנות ה-2000. הוא המשיך לתפקד כג'נרל מנג'ר חמש עונות בהם הקבוצה רשמה מאזן שלילי, והתפטר תחת לחץ כבד של התקשורת. קראוס נטר טינה בשנים הבאות למבקרים שלו, והקפיד להגן על החלק שלו בקבוצה ההיסטורית בראיונות שונים.

בראיון שערך לקראת סוף חייו ל-ESPN, אמר שעל המצבה שלו הוא רוצה שיכתבו 'כאן נחה הגוף והנשמה של סקאוט', וגם הספיק להשוות בין ג'ורדן ללברון ג'יימס: "מייקל בחיים לא ניסה לשלוט בקבוצה ואמר לי תביא את השחקן הזה או תבחר את השחקן ההוא בדראפט. מייקל הבין את הארגון שלנו ומעולם לא התלונן על הסגל". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי