הרבה יותר מכדורסל: מה מצפה לאבדיה (ולכם) בפורטלנד?

העיר פורטלנד, שבקרוב תהפוך לבית החדש של דני אבדיה, מנסה להתרחק מהתדמית האפורה. הישראלים שצפויים לפקוד את צפון מערב ארה"ב יגלו שמדובר בעיר שיש לה המון להציע, וגם שמדובר במקום של פטריוטים שמכורים לספורט וגאים במורשת ההיסטורית שלהם

(גודל טקסט)

בשנת 1804 יזם נשיא ארצות הברית תומאס ג'פרסון את אחת המשלחות החשובות ביותר בהיסטוריה האמריקאית, 'משלחת לואיס וקלארק', שמטרתה הייתה לחקור ולמפות את שטחי המערב החדשים שנרכשו במסגרת רכישת לואיזיאנה. המשלחת, שכללה כ-45 איש על פי ההערכות, יצאה ממיזורי ונחשפה לשבטים רבים של ילידים, עד שהגיעה אל חופי האוקיינוס השקט שבצפון מערב המדינה – בקצה העיר אסטוריה לא הרחק מפורטלנד של ימינו, שהפכה עם השנים לעיר הגדולה של מדינת אורגון.

קפיצה חדה ל-1970. קבוצת הכדורסל של העיר פורטלנד מקבלת לראשונה את האישור הנכסף להצטרף אל ליגת ה-NBA, ובעקבות כך חיפשה כינוי. כעשרת אלפים הצעות לשמות נשלחו במסגרת תחרות מיוחדת – כאלו שיבטאו את הזהות העירונית, המאפיינים הגיאוגרפיים ואת ההיסטוריה של העיר. לבסוף נבחר המונח "טרייל בלייזרס" (פורצי הדרך) על שם אותם אמריקאים שעשו דרכם למערב וסללו את הדרך לבאים אחריהם.

השם התאים לרוח החלוציות של אזור אורגון, רוח ההרפתקנות, החדשנות וההתמודדות עם אתגרים, מה שמהווה חלק מזהות הקבוצה והאוהדים שלה וכמובן, העניק כבוד היסטורי לחשיבות של מסע לואיס וקלארק.

שחקן פורטלנד טריילבלייזרס דני אבדיה
שחקן פורטלנד טריילבלייזרס דני אבדיה | צילום מסך, מתוך טוויטר

מאז הקמתה, פורטלנד טרייל בלייזרס זכתה באליפות NBA אחת בלבד (1977) ובשלושה תארי קונפרנס (1977, 1990, ו-1992) .את האליפות הראשונה והיחידה שלהם הובילו המאמן האגדי ג'ק רמזי והכוכב של הקבוצה דאז ביל וולטון (שהלך לעולמו לפני פחות מחודשיים), שזכה גם בפרס ה-MVP של סדרת הגמר.

אל הזהות הזאת יכול להתחבר דני אבדיה, שמקווה לכבוש את ליבם של האוהדים ב'מודה סנטר'.

העיר קשוחה, התושבים אידיאליסטיים

פורטלנד נחשבת לעיר עם תושבים קשוחים ואידיאליסטיים למדי. אחת מהסיבות, כך מספרים, שמדובר בעיר עם היסטוריה של אקטיביזם פוליטי וחברתי עשיר. למעשה, העיר הייתה ועדיין מהווה מוקד להפגנות ומחאות חברתיות רבות.

בתקופת מלחמת וייטנאם, למשל, רבים מתושבי העיר התאגדו על מנת לקרוא לסיום המלחמה. הפגנות רבות התרחשו גם למען שוויון זכויות לאפרו-אמריקאים ונגד האפליה הגזעית. בשנים האחרונות, פעילים למען הגנה על זכויות המיעוטים והעלאת המודעות לנושאי סביבה וקיימות. למעשה היא הייתה בין הערים הראשונות שקידמו מדיניות ירוקה כמו מחזור, שימוש בתחבורה ציבורית, ותכנון עירוני מקיים.

בעיר גם פרחו תנועות מחאה רבות כמו ה- Occupy Wall Street שמחתה נגד אי השוויון הכלכלי וההשפעה המוגזמת של תאגידים בפוליטיקה, וכן ה- Black Lives Matter המפורסמת שהוקמה בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד בשנת 2020 והפכה את העיר לאחד המרכזים המשמעותיים של התנועה והמאבק. פורטלנד גם ידועה גם כתומכת חזקה בזכויות להט"ב כאשר היא מארחת את אחד מפסטיבלי הגאווה הגדולים בארה"ב.

דני אבדיה, פורטלנד טריילבלייזרס
דני אבדיה, פורטלנד טריילבלייזרס | אתר רשמי, פורטלנד טריילבלייזרס

גם קבוצת הכדורסל של העיר מזדהה עם "הקשיחות" המאפיינת את אוהדיה, הן על הפרקט, והן בצורה שלילית מחוצה לו. בשנות ה-2000 הקבוצה קיבלה את הכינוי הלא מחמיא ה-"Jail Blazers" כתוצאה ממספר תקריות מחוץ למגרש שבהן היו מעורבים שחקני הקבוצה. המוכר ביותר היה ראשיד וואלאס, שהיה מעורב במספר תקריות אלימות, כולל השעיות רבות בגלל עברות טכניות מרובות ועימותים עם שופטים. ביחד איתו "כיכבו" גם בונזי וולס, שחקן מוכשר שנודע בבעיות ההתנהגות שלו, כולל עימותים עם מאמנים ושחקנים אחרים, דיימון סטודמאייר שנעצר מספר פעמים על עבירות סמים וזאק רנדולף שהיה מעורב במספר תקריות אלימות ואישיות לא מקצועית. הרשימה ממשיכה וממשיכה.

בצל כל אלו, הבלייזרס איבדו את התמיכה של חלק מהאוהדים והתקשו לשמור על מוניטין חיובי. בתגובה למצב, במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000, הנהלת הקבוצה העיפה שחקנים בעייתיים ובשיקום התדמית הציבורית של הקבוצה, זאת לצד מעורבות מוגברת בפעילות קהילתית וחינוכית כדי לשפר את הקשר עם הקהילה המקומית ולהחזיר את אמון האוהדים.

יותר מ-70 מבשלות בירה וחנות הספרים הגדולה בעולם

מדינת אורגון לא נמצאת על מפת התיירות של המטייל הישראלי, רק של כאלו שנוסעים צפונה מסן פרנסיסקו לכיוון קנדה ולהיפך. לרוב היא נמצאת בצל השכנה סיאטל, מוושינגטון (המדינה). אולם אורגון היא מדינה יפהפייה עם יערות, הרי געש, חופים פראיים וגם כאמור ביתה של העיר פורטלנד ובקרוב גם של אבדיה, שבוודאי ימשוך אוהדי כדורסל רבים, כנהוג.

אקטיביסטית במיוחד. אירועי Black Lives Matter בפורטלנד

פורטלנד נוסדה בשנת 1845, כאשר במהלך המאה ה-19 צמחה במהירות אודות למסילת הרכבת שחוברה לעיר ולמערכת הנהרות הענפה ששימשה את סוחריה להעברת סחורות. כיום, העיר נחשבת למרכז כלכלי וטכנולוגי חשוב בחלק הזה של ארה"ב מה שזיכה אותה בכינוי "עמק הסיליקון של הצפון-מערב".

אלו שיבואו לצפות באבדיה, יופתעו לגלות כי פורטלנד זכתה לשני טייטלים מחייבים – עיר הבירה ("The Beer City") הודות ליותר מ-70 מבשלות בירה מקומיות, ו"עיר הספרים" בשל מספר רב של חנויות ספרים שהוקמו בה, כולל חנות הספרים הגדולה בעולם: 'Powell's Books' שנוסדה בשנת 1971.

לצד זה, לפורטלנד שפע של פארקים, גנים ואטרקציות, כמו פארק היער (Forest Park) שמשתרע על פני שטח של כ-5,157 דונם. כמו כן, העיר מציעה מגוון רחב של שווקי איכרים ומקדמת חיים עירוניים בריאים ומאוזנים עם הטבע, בארכיטקטורה מודרנית וחדשנית. חובבי השופניג יתלהבו גם לשמוע שאין בעיר מס קניה.

ראשיד וואלאס, האיש שהוביל את ה
| אימג'בנק GettyImages, Jed Jacobsohn

"ישראלים רבים מחפשים את ההזמנות לצפות בכוכבי הכדורסל שמצליחים ב-NBA אפילו כאשר מדובר ביעדים פחות פופולריים בארה"ב. ראינו את התופעה היפה הזאת כאשר עמרי כספי שיחק בסקרמנטו וקבוצות נוספות, ואנחנו צופים כי נראה זאת גם עתה עם המעבר של דני אבדיה לפורטלנד", מציינת רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת התיירות אופקים. "ההגעה של אבדיה לאורגון עשויה לחשוף לקהל הישראלי יעד מעניין חדש, המשלב בין נופים מרהיבים ומגוונים, להיסטוריה עשירה של ארה"ב, וחוויה אורבנית מהנה עם בתי קפה, ברים, תרבות וסצנת מועדונים תוססת. כל אלו במרחק נגיעה מחופי האוקיינוס השקט ולצד עיירות אמריקאיות קטנות. מקום מעולה כחלק מטיול בצפון-מערב ארצות הברית, עם קליפורניה מדרום, וושינגטון וקנדה בצפון. מישראל אין טיסות ישירות עדיין לפורטלנד אבל ניתן להגיע בטיסה ישירה לערים אחרות בארה"ב כמו ניו יורק, לוס אנג'לס, אטלנטה, שיקגו ועוד ומשם לקחת טיסה נוספת לפורטלנד".

לא רק כדורסל

כשדמיאן לילארד, אחד מהכוכבים הבולטים של הבלייזרס בעשור האחרון שעבר לאחרונה למילווקי באקס, רצה להביע את נאמנותו לעיר ולאוהדים הוא צוטט כאומר "I'm loyal to the soil" – נאמן לאדמה. האוהדים התלהבו והציטוט הפך לסמל לאוהדים ולתושבי העיר. אולי טיפ לאבדיה כיצד לכבוש את לב האוהדים בעיר.

אוהדי קבוצות הספורט של פורטלנד נקראים גם בכינוי "Rip City" שנולד בשנת 1971 במהלך משחק כדורסל בין הטרייל בלייזרס ללייקרס, ברגע של התלהבות כשהשדרן האגדי של הבלייזרס ביל שנלי (Bill Schonely) צעק "Rip City!" לאחר שלשה של ג'ים בארנט. הכינוי הפך לסמל לאוהדי אגודות הספורט השונות בפורטלנד ואף הפך למותג מרצ'נדייס בפני עצמו.

ואם כבר ענפי ספורט נוספים, אזי חובבי הכדורגל שיגיעו לעיר יוכלו להגיע ל- Providence Park ולהתרשם מקבוצת הטימברס (Portland Timbers) המקומית מה-MLS. הקבוצה נוסדה בשנת 2009 והפכה לחלק חשוב מתרבות הספורט בעיר. האוהדים של הטימברס מכונים "Timbers Army" , ולהבדיל מקבוצת הכדורסל, היא כן זכתה באליפות ה-MLS בשנת 2015.

רויטל בן נתן
יעד מעניין חדש. רויטל בן נתן, מנכ"לית חברת אופקים | יח"צ – חד פעמי, דור מחכה

בגזרת ההוקי קרח ניתן למצוא את פורטלנד וינטרהוקס (Portland Winterhawks) המשחקת בליגת ה-WHL. הקבוצה נוסדה בשנת 1976 והפכה לאחת הקבוצות המובילות בליגה. בדומה לאולמות אחרים בארה"ב, גם בפורטלנד, "המודה סנטר" מתחלף בין פרקט לקרח ומארח את שני ענפי הספורט האלה.

פורטלנד נחשבת גם לאחת הערים הידידותיות ביותר לרוכבי אופניים בארה"ב. בעיר מתקיימים מרתונים ומרוצי אופניים שנתיים המושכים אליהם משתתפים רבים. אחד מהם הוא ה- Portland Twilight Criterium – מרוץ אופניים עירוני הנערך בשעות הערב במרכז פורטלנד. מדובר במרוץ מהיר ומאתגר שבו רוכבים מתחרים על מסלול מעגלי קצר ברחובות העיר. Alpenrose Velodrome Challenge שהיא תחרות אופני מסלול (Track Cycling) הנערכת ב-Velodrome Alpenrose, מסלול אופניים ייחודי וותיק בפורטלנד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי