חלוץ מטרה: כל פולין נושאת עיניים לרוברט לבנדובסקי

רוברט לבנדובסקי
רוברט לבנדובסקי | Gettyimages

רגע לפני שהוא יילחם מול באיירן מינכן על עתידו ומחפש אתגרים חדשים, החלוץ ינסה להצעיד את נבחרתו לשלבים המאוחרים במונדיאל. הערב (18:00) מחכה לו הופעת בכורה בטורניר מול סנגל. יעקב זיו מנתח

(גודל טקסט)

כבר תקופה ארוכה שרוברט לבנדובסקי נחשב לאחד מעשרת השחקנים הטובים בעולם, אבל רק היום הוא ירשום הופעת בכורה במונדיאל, כשיפגוש עם פולין את סנגל.

בגיל 30, כשכוכבים אחרים כמו כריסטיאנו רונאלדו ולאו מסי כבר לא זוכרים בכמה מונדיאלים שיחקו, לבנדובסקי סבל מתקופת השפל של הכדורגל הפולני. מי שנחשבה למעצמת כדורגל בשנות ה-70 וה-80, חוזרת רק עכשיו לעניינים – בעיקר בזכות החלוץ, שכבש 16 שערים במוקדמות. יותר מכל שחקן אחר.

אפשר להשוות את לבנדובסקי למסי, לרונאלדו ואפילו לגארת' בייל. במובנים רבים מדובר בשחקן ענק שסוחב על כתפיו נבחרת שלמה. הוא מזכיר את רונאלדו לא רק בזכות כמויות השערים שהוא כובש, אלא בגלל רצונו המתמיד להתקדם. בגיל 30, הוא טוען, הקריירה שלו רק מתחילה. "אני מאמין שאשחק גם במונדיאל הבא", אמר לאחרונה בראיון לאתר פיפ"א, "אני מתכוון לפרוש רק בגיל 35, ועד אז אני רוצה להשתפר עוד ועוד. אני תמיד רוצה ללמוד דברים חדשים".

חלוץ נבחרת פולין הוא איש שמדינה שלמה מעריצה. לפני שלושה ימים הנפיקו בדואר הפולני בול עם דיוקנו של לבנדובסקי, שכבר הספיק להימכר בחמישה מיליון עותקים. ללבנדובסקי יש קטע עם שמות. אבא שלו קרא לו רוברט כי האמין שיהיה כדורגלן מצליח, והעריך כי עם שם כזה יהיה קל יותר לזהות אותו. בנוסף, שם משפחתו הארוך קוצר ל"לוי", כמעט כמו בעברית.


לבנדובסקי ורונאלדו. דומים לא רק בכמות השערים (Gettyimages)

והכי חשוב, לפני כמה ימים חשף בראיון כי כשהוא יוצא לבלות הוא מכנה את עצמו "אמיל": "אני לא יכול לצאת לאף מקום, כי כולם מכירים אותי. אין לי בעיה עם זה, אבל לפעמים אני רק רוצה קצת שקט ופרטיות. אני רוצה לצחוק ולאכול במסעדות בכיף, אז אני קורא לעצמי 'אמיל'. כשמישהו שואל אותי אם אני רוברט לבנדובסקי, אני עונה שהרבה אומרים שאני דומה לו, אבל שמי הוא אמיל".

ההעפלה למונדיאל פתחה לפולנים את התיאבון, ובמדינה נזכרים בנבחרת של 1974, שסיימה במקום השלישי בגביע העולם במערב גרמניה. במשחק על המקום השלישי ניצחה פולין 0-1 את ברזיל, שנתיים אחרי שהנבחרת זכתה בטורניר האולימפי במינכן 1972. גז'גוז' לאטו, שהשתייך לאותה נבחרת וזכה בתואר מלך השערים במונדיאל 74', הרגיע את ההתלהבות: "אז הכדורגל היה אחר. היום זה שונה מאוד, וקשה מאוד לכבוש שבעה-שמונה שערים במונדיאל".


לבנדובסקי. אמיל בשבילכם (AFP)

לבנדובסקי מרוכז כעת כולו במונדיאל, אבל נראה שעם סיום דרכה של פולין בטורניר תיפתח מלחמת עולם בינו לבין באיירן מינכן, בשל רצונו לעזוב לקבוצה גדולה יותר. ריאל מדריד, פריז סן ז'רמן וצ'לסי מוזכרות כמועמדות לקלוט אותו, אבל נשיא באיירן אולי האנס הבהיר כי באיירן לא תשחרר אותו אפילו ב-200 מיליון יורו.

"זה לא עניין של כסף", הסביר החלוץ בראיון ל"גרדיאן", "עם הכסף שיש לי היום אני יכול לעשות מה שאני רוצה, אבל אני רוצה להתקדם ולחוות דברים חדשים". סוכנו של לבנדובסקי, פיני זהבי הישראלי, עושה הרבה רעש בפולין ובין השאר אמר כי השחקן "מעוניין באתגרים חדשים". הצלחה במונדיאל תעלה מן הסתם את המחיר שהמועדונים הגדולים יהיו מוכנים לשלם – הכל בתנאי שבאיירן תהיה מוכנה לשחררו.


לבנדובסקי. מוכן אתגרים חדשים (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי