פרננדיניו חוזר לאוקראינה כאחד השחקנים החשובים של מנצ'סטר סיטי

פרננדיניו
פרננדיניו | Gettyimages

הברזילאי הפך לבורג חשוב במיוחד בסיטיזנס בדרך לאליפות שוברת שיאים. כשגם גווארדיולה יודע שאין לו תחליף, ניצחון הערב בדרבי הפרטי נגד שחטאר הוא בגדר חובה בדרך ליעד מספר 1 של הקבוצה: ליגת האלופות

(גודל טקסט)

הנושא השכיח ביותר לוויכוחים במשפחת פרננדיניו נעוץ בנטייתה המעצבנת של אישתו גלאוסיה "לגנוב" לו את נעלי הבית. אם תשאלו את פפ גווארדיולה, היא היחידה שיכולה להיכנס לנעליים שלו. יש כוכבים נוצצים ומתוקשרים הרבה יותר במנצ'סטר סיטי. למעשה, כמעט כולם מדוברים יותר, אך לעבודה השקטה של הקשר הברזילאי אין תחליף. הוא השחקן האולטימטיבי במערך. הוא מגדיר את המערך. הוא מגדיר את הקבוצה עבור המאמן, שמשבח אותו בכל הזדמנות.

בברצלונה היה זה סרג'יו בוסקטס – הפרוייקט האישי של פפ מגיל צעיר מאוד. "אני מקנא בו. הלוואי שהייתה לי חוכמת משחק כזו", אמר עליו גווארדיולה. בקבוצתו הנוכחית, התפקיד המיוחד הזה, "תפקיד גווארדיולה" אם תרצו, שמור לפרננדיניו, וגם לגביו יש לבוס דעה נחרצת. "כשחקן, לא היה לי סיכוי להיכנס להרכב של מנצ'סטר סיטי. פרננדיניו הרבה יותר טוב ממני. אין מה להשוות", הצהיר גווארדיולה כבר לפני שנה.

שיבוצו הבלעדי של הברזילאי במשבצת הספציפית של הקשר הדפנסיבי, הנווט שמנהל את העניינים מאחור, היווה את אחת הסיבות המרכזיות לשיפור המשמעותי של סיטי בעונתו השניה של הקטלוני בקבוצה. בעונת הבכורה שלו בפרמיירליג, ב-2016/17, הייתה לפפ נטייה להזיז את הכוכב הרב גוני לפינות שונות, ובמשחקים רבים תופקד פרננדיניו גם כמגן ימני. זה הרי אופייני לגווארדיולה להמציא את הגלגל מחדש ולהוכיח שהוא הטקטיקן הכי מבריק בתבל. ואולם, בדרך כלל עדיפה היציבות על השינויים התכופים. אשתקד דהרה סיטי לאליפות היסטורית עם 100 נקודות כי כל שחקן התמקצע במה שהוא טוב באמת.


פרננדיניו עם גווארדיולה. "הרבה יותר טוב ממני, אין מה להשוות" (Gettyimages)

מבחינת פרננדיניו, היתה זו ברכה, ובאופן כללי ליציבות תפקיד קריטי בהתפתחותו המקצועית. היה לברזילאי מזל גדול – הוא משחק באירופה כבר יותר מ-13 שנה, ובכל התקופה הזו היו לו 3 מאמנים בלבד. הראשון והחשוב מכולם הוא מירצ'ה לוצ'סקו. המאסטרו הרומני הוא שהביא אותו לשחטאר דונייצק מאתלטיקו פרנאננסה ב-2005 וטיפח את כישוריו במשך שמונה עונות תמימות. כזו היא שחטאר – היא לא ממהרת למכור את כוכביה, אלא מחכה לעיתוי הנכון ולמחיר הנכון.

יש שיגידו כי פרננדיניו היה צריך לעזוב את הליגה האוקראינית קודם לכן, אולי אחרי שנבחר לשחקן השנה ב-2008 כאשר הבקיע 11 שערי ליגה. אולי ב-2009 אחרי שהיה בורג קריטי בהישג ההיסטורי של שחטאר – הזכיה בגביע אופ"א. אלא שהוא לא מיהר ולא כעס על המועדון שדחה הצעות רבות, כי שחטאר הייתה קודם כל משפחה. היו לו חברים ברזילאים רבים, הוא היה מיודד מאוד עם הקפטן הקרואטי דאריו סרנה, ולוצ'סקו היה קרוב אליו מאוד. הוא למד רבות מהמנטור, והפך בסופו של דבר בהדרכתו את העמדה הטובה ביותר. כאשר נחת באוקראינה בגיל 20, היה פרננדיניו שחקן עם נטיות התקפיות מובהקות, אבל עם הזמן הועבר לעמדה נסוגה יותר, שם באה ראיית המשחק שלו לידי ביטוי באופן אופטימלי.


עם מגן הקהילה. אחת הסיבות המרכזיות לשיפור בסיטי (Gettyimages)

לשחטאר היו שאיפות להפוך לאחד המועדונים המובילים באירופה, אך הן לא התממשו, ובסופו של דבר עשה פרננדיניו את הצעד הגדול בקיץ 2013, כאשר היה בן 28. מנצ'סטר סיטי שילמה תמורתו 35 מיליון ליש"ט, ופרשנים מסוימים בממלכה גרסו כי זה הימור מסוכן כאשר מדובר בשחקן בגילו. פרננדיניו רגיל כאשר מפקפקים בו, והוא גם רגיל לגרום לכולם לאכול את הכובע. באוקראינה חשבו תחילה שהוא דקיק ורזה מדי, אבל הברזילאי התברר כאתלט יוצא דופן, וייזכר כאחד הזרים הטובים ביותר בתולדות המועדון. בסיטי ראו בו שחקן שלא התנסה ברמה הגבוהה ביותר, אך פרננדיניו השתיק את כולם מהרגע הראשון. לא לחינם הוא נכנס הישר להרכב שזכה באליפות ב-2014.

מנואל פלגריני, שאימן אותו במשך 3 שנים, העריך מאוד את העבודה השקטה והמסורה של הברזילאי. עם גווארדיולה, הוא השתדרג אפילו יותר, וגם עכשיו, כשהוא כבר בן 33, רוצה פרננדיניו להמשיך ולנסוק. "אני רוצה להיות עוד יותר טוב", הוא אמר אחרי שהבקיע בנצחון 0:5 על ברנלי בשבת, והסביר כי המנוחה בפגרת הנבחרות סייעה לו למלא מצברים.


לוצ'סקו. המאמן הראשון והחשוב מכולם (Gettyimages)

את המנוחה הוא קיבל כי מאמן ברזיל טיטה כבר לא בונה עליו. למעשה, הקריירה של פרננדיניו במדים הלאומיים הייתה מתסכלת באופן קיצוני, ואפשר להבין את העול שירד מכתפיו כאשר הפנים שהיא הגיעה ככל הנראה לסיומה. במונדיאל הביתי ב-2014 הוא חווה את הטראומה הגדולה – ההשפלה בידי גרמניה בחצי הגמר, והוחלף במחצית כאשר החבורה של יואכים לב הובילה 0:5, בדרך ל-1:7.

בטורניר היחיד בו היה באנקר בהרכב, בקופה אמריקה 2015, הודחו הברזילאים בפנדלים בידי פרגוואי ברבע הגמר. לבסוף, ישב פרננדיניו על הספסל בגביע העולם הקיץ, בעוד קאסמירו הועדף על פניו. כוכב ריאל מדריד היה מושעה ברבע הגמר, פרננדיניו מילא את מקומו מול בלגיה – וכבש שער עצמי בהפסד 2:1, שהיה כמעט בוודאות משחקו האחרון בחולצה הצהובה.


פרננדיניו נגד בלגיה. אקורד סיום לקריירה מאכזבת במדים הלאומיים (Gettyimages)

אז מרוסיה אין לו זכרונות נעימים, אבל מאוקראינה בהחלט כן. הוא עדיין אוהב את שחטאר, עוקב אחרי תוצאותיה ומייחל להצלחתה – פרט למשחקים מול מנצ'סטר סיטי עצמה. רצה הגורל, והשתיים הוגרלו זו מול זו כבר בעונה שעברה, ופרננדיניו זכה לביקור מולדת. לצערו, הוא לא הגיע לדונייצק, כי שחטאר גורשה בשנים האחרונות מעירה בשל מלחמת האזרחים במזרח המדינה, אבל היה כיף לפגוש את החברים. גם הערב הוא יתרגש. "כמעט כל אנשי ההנהלה שעבדו בתקופתי עדיין שם. יהיה לנו זמן להחליף חוויות", אמר הברזילאי.

עם זאת, המשימה החשובה ביותר תהיה לנצח. אחרי ההפסד הביתי לליון במחזור הפתיחה, אסור לסיטי לבזבז נקודות נוספות במפעל החשוב ביותר מבחינתה. גווארדיולה נחוש לזכות בליגת האלופות, ופרננדיניו הוא אחד השחקנים החשובים ביותר שלו בדרך להגשמת החלום. אולי אפילו החשוב מכולם. והוא חייב לספק את הסחורה גם נגד האקסית.


כבש בשנה שעברה נהנה לפגוש את החברים (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי