פורץ דרך: "אמבפה של המגנים" ינסה להפתיע את ברצלונה

פרלאן מנדי
פרלאן מנדי | AFP

פציעה קשה כמעט הותירה אותו משותק, שחרור מפ.ס.ז' לליגה הרביעית לא מנע ממנו להמשיך ולחלום וגם הופעת בכורה בנבחרת צרפת לא הסיטה אותו מדרכו. הכירו את פרלאן מנדי, מגן ליון שלא בכדי כבר במעקב מצד הקטלאנים

קבוצות: ליון
(גודל טקסט)

בשנים האחרונות חיפשה ברצלונה כישרונות בעיקר בשוק הצרפתי. עוסמאן דמבלה, קלמון לנגלה, מלקום, סמואל אומטיטי, לוקה דין (שכבר עזב) – כולם הגיעו אחרי ששיחקו בליגה הצרפתית בשלב זה או אחר. כעת רוצים הקטלאנים את הכישרון הגדול הבא: מגנה השמאלי של ליון, פרלאן מנדי, שזכה לכינוי המחייב "קיליאן אמבפה של המגנים".

מנדי נחשב לאחד המגנים הנדירים , מכיוון שיכולתו טובה בהגנה ובהתקפה באותה מידה. את הכינוי הדביק לו סוכנו, איבן לה מי, בראיון למגזין "פראנס פוטבול" כשאמר: "מגן שמאלי התקפי היא אחת העמדות הכי מבוקשות, כי אין הרבה שחקנים טובים בתפקיד".

נשיא ליון, ז'אן מישל אולאס, חשף כי המנהל הספורטיבי של ברצלונה, אריק אבידל, הציע לו לרכוש את אחד משחקניו, אבל לא ציין את שמו. ההערכות הן כי מדובר במנדי (23), שחתום לעוד ארבע שנים בליון וששוויו מוערך ב-35 מיליון יורו. רק לפני שנתיים שיחק המגן בלה האבר מהליגה השנייה בצרפת, שם רשם 12 משחקים בלבד. בבארסה רואים בו יורש לג'ורדי אלבה בטווח הארוך ואחד שייתן לו פייט מהספסל בטווח הקרוב. הסיפור של פרלאן הוא סיפור מרגש נוסף של שחקן שהצליח להגיע לטופ העולמי, למרות שנתקל בקשיים רבים.

אחרי שפספסה את קינגסלי קומאן, ממאדו סאקו ואחרים, מנדי נחשב להחמצה נוספת של אקדמיית הכדורגל של פריז סן ז'רמן, שהחליטה לשחרר אותו בגיל 17. כעת, כשהוא כבר שחקן מבוקש בשוק ההעברות, מנדי נשבע שלא יחזור עוד לקבוצה שהפנתה לו את הגב. מאמן נבחרת צרפת דידייה דשאן זימן אותו לראשונה בנובמבר האחרון ומנדי השלים 90 דקות בניצחון 0:1 על אורוגוואי.


לפני שנתיים עוד שיחק בליגה השנייה בצרפת (Gettyimages)

בגיל עשר הוא התקבל לקבוצת הנערים של פ.ס.ז' ושם החל את דרכו, תחילה דווקא כשחקן התקפה. "הוא היה יותר קיצוני ואפילו חלוץ מאשר מגן", מספר מאמנו אז, איב גרגאו, שהדריך אותו במשך שלוש שנים, "הוא גדל עם פרסנל קימפמבה ועם קינגסלי קומאן, שהיה שנתון מעליו". בקבוצת הנוער החל מנדי לשחק כמגן שמאלי והיה חלק מקבוצות ב' וג' של פ.ס.ז', אבל פציעה בירך כשהיה בן 15 מנעה ממנו לעשות את קפיצת המדרגה. גם בפריז לא היו משוכנעים ביכולתו, וכאן בא לידי ביטוי אופיו החזק של השחקן. "הוא היה פצוע למשך קרוב לשנה, והרבה צעירים בגילו היו מרימים ידיים", אומר גרגאו, אך מדגיש: "הוא קורץ מחומר אחר". מנדי גם איבד את אביו בגיל צעיר, כך שהקושי שלו היה כפול ומכופל.

"הרופאים אמרו לו שהוא סובל מפציעה קשה ושהם לא בטוחים שהוא יוכל לחזור לשחק", סיפר חברו של מנדי, עבדוליה דמבלה שגדל לצדו בעיירה בצפון צרפת. "הם אפילו הזהירו אותו שייתכן שלא יוכל ללכת. היינו ביחד בבית החולים, אבל הוא לא היה מוכן לשמוע. זה היה מטורף. מצד שני, הוא כן בילה שישה חודשים בבית חולים לפני שעבר שיקום ארוך". אחרי ששוחרר מפ.ס.ז', עבר לשחק בקבוצת הנוער של מאנטה מהליגה הרביעית. רובר מנדי, מנהל הקבוצה הקטנה, נזכר: "הוא היה בטוח בעצמו וביכולות שלו. יש כאלה שהיו יכולים לראות בזה שחצנות, אבל אני ראיתי את זה כנחישות. הוא להוט להשיג את מה שהוא רוצה".

בגיל 18 כאמור הצטרף ללה האבר, ובעונת 2017/18 עבר לליון, שם עשה את הפריצה הגדולה. מנדי הוכיח לאחרונה כי הוא לא שוכח את עברו והבהיר: "אם פ.ס.ז' מחפשת מגן שמאלי, שתפנה למישהו אחר. לא אלי", הצהיר באפריל האחרון. ימים יגידו אם הוא יעמוד במילתו.


היה ספק אם כלל יוכל ללכת, כעת הוא מועמד לברצלונה (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי