החזית האחידה: כך רונאלדו ודיבאלה מצאו שפה משותפת ביובנטוס

כריסטיאנו רונאלדו, פאולו דיבאלה
כריסטיאנו רונאלדו, פאולו דיבאלה | Gettyimages

הם דומים באופי ובהשקפת העולם וגם חולקים טרגדיה משותפת – שניהם איבדו אב בגיל צעיר. בניגוד למסי שעיכב את התקדמותו בנבחרת, הפורטוגלי לקח אותו תחת חסותו והאוהדים מתמוגגים. יוכין מנתח

(גודל טקסט)

אין הרבה שחקנים בעולם שזכו לשתף פעולה הן עם ליאו מסי והן עם כריסטיאנו רונאלדו. טוב, לפחות ניסו לשתף פעולה. במקרה של פאולו דיבאלה, התברר כי הניסיונות לשלבו בהרכב עם הפרעוש במדי הנבחרת לא ממש הצליחו.

הכוכב הארגנטיני הודה בעצמו עוד במהלך מוקדמות המונדיאל כי סגנונו דומה מדי לזה של מסי, ולכן קשה להם לשחק ביחד בהרכב. המאמן דאז חורחה סמפאולי אימץ בשמחה לא ממש מובנת את הרעיון, ואכן לא נתן לדיבאלה הזדמנות. ביחד עם מאורו איקארדי, אשר לא שולב לצד מסי מסיבה חברתית אחרת לגמרי, הפך דיבאלה לדמות לא ממש רלוונטית עבור אלביסלסטה. הוא אמנם נסע בניגוד לתחזיות המוקדמות למונדיאל ברוסיה, אך בקושי ראה דשא עם 22 דקות מסכנות בתבוסה לקרואטיה. לכן, עד הקיץ, נתפס מסי כגורם המעכב המשמעותי ביותר בקריירה של התכשיט מיובה. ואולם, הגעתו של רונאלדו לטורינו איימה לסכל אותו גם בקבוצתו.

כי איך שלא תסתכלו על זה, כוכב העל הפורטוגלי מושך את כל המשחק אליו. דיבאלה הצליח לזהור ללא קושי לצד גונסאלו היגוואין, כי שני הארגנטינים הם חלוצים שונים בתכלית שהשלימו במידה לא מבוטלת זה את זה. עם כריסטיאנו, העסק היה שונה, וכאשר מתבוננים בסטטיסטיקה היבשה מגלים כי אכן נוצרה בעיה. דיבאלה הבקיע 19 שערי ליגה בעונת 2015/16, 11 בעונת 2016/17, ולא פחות מ-22 ב-33 משחקים אשתקד. והעונה? יש לו 3 כיבושים בלבד ב-21 הופעות – נתון חריג לרעה באופן יוצא דופן. רונאלדו לקח ממנו את ביצוע הכדורים הנייחים, השתלט על הרחבה במקומו, ובאופן כללי דחק אותו הצידה. הסוגיה אולי לא מזכירה את המצוקה עם מסי, אבל היתה יכולה להיווצר כאן בעיה מהותית. פרשנים מסוימים אף הניחו כי דיבאלה עשוי להימכר במחיר הנכון אם תגיע הצעה רלוונטית.


הגורם המעכב המשמעותי ביותר בקריירה של התכשיט מיובה? (AFP)

ואולם, המציאות שונה. היא שונה כי כדי להסתדר עם רונאלדו מבחינה מקצועית צריך להתחבר אליו מבחינה חברתית – והחיבור הזה אכן התרחש מהרגע הראשון. דיבאלה העיד על כך בעצמו בנובמבר: "מאז הגעתו של רונאלדו, אנחנו מאושרים ביחד. כולנו מכירים בחשיבותו לקבוצה, וכולנו יודעים כיצד הוא אוהב לשחק. מובן שכל אחד צריך לבצע התאמות מסוימות, אבל אני שמח להיות איתו, ואנחנו הולכים לכבוש הרבה שערים ביחד".

העובדה כי בליגה האיטלקית חלק הארי של השערים האלה נרשם לזכותו של הפורטוגלי לא צריכה להפריע. בליגת האלופות, למשל, המצב הפוך. כריסטיאנו, אשר מטרתו העיקרית העונה היא להניף את הגביע האירופי הנכסף שבורח מיובה כבר יותר משני עשורים, הבקיע פעם אחת בלבד בזירה זו עד כה – במפגש הביתי מול האקסית מנצ'סטר יונייטד, בו הצליחו השדים האדומים לבצע איכשהו מהפך בדקות האחרונות בניגוד מוחלט להגיון וניצחו 1:2. לעומת זאת, לדיבאלה יש כבר חמישה כיבושים באירופה, כולל שער הניצחון הנאה באולד טראפורד.

בשני המפגשים מול יונייטד הוכח מעבר לכל ספק סביר כי השניים יכולים לשחק ביחד, והם אף נהנים לעשות זאת. את החיבה ההדדית בין רונאלדו לדיבאלה אפשר היה לראות מתחילת העונה, ומקורותיה מגוונים. כריסטיאנו בן ה-34 לא מודאג ממעמדו ולא רואה באיש איום. אין לו שום סיבה ליצור מתחים מיותרים בחדר ההלבשה. בדיוק להיפך – אחרי שהניסיון לצרף ליובה את מרסלו, חברו הקרוב מריאל, כשל, הוא היה זקוק לקשרים הדוקים חדשים, ודיבאלה התאים כמו כפפה ליד. הם הרי דומים באופי ובהשקפת העולם, וגם חולקים טרגדיה משותפת – שניהם איבדו אב בגיל צעיר.


 כדי להסתדר עם רונאלדו מקצועית צריך להתחבר אליו חברתית (Gettyimages)

אביו של רונאלדו הלך לעולמו בגלל בעיות אלכוהוליזם אשר הפריעו לו ליצור קשר בריא עם בנו. כריסטיאנו, שהיה בן 20 במנצ'סטר ונעזר בפסיכולוגים על מנת להתגבר על האובדן, אמר לימים: "אף פעם לא הכרתי אותו לעומק באמת. רציתי אבא אחר, שיהיה מעורב יותר בחיי, שיהיה נוכח כדי לראות את הצלחותיי". אביו של דיבאלה מת מסרטן כאשר הנער היה רק בן 14, והוא דווקא היה דומיננטי מאוד בגידולו ובדחיפתו לכדורגל – הרוח החיה מאחורי תחילת הקריירה הספורטיבית של הבן. "המוות היווה מכה איומה עבור דיבאלה", סיפר מאמן הנוער שלו בקבוצת אינסטיטוטו. אז הנסיבות אולי שונות, אבל הכאב דומה. הוא תמיד נמצא ברקע, וזה עוזר למצוא שפה משותפת.

במובן מסוים, לקח כריסטיאנו את דיבאלה תחת חסותו. הוא מעניק לו עצות רבות באימונים, משתדל להעלות את הביטחון העצמי שלו גם כאשר הוא לא מבקיע, ומשימתם המשותפת היא לשכנע את המאמן מסימיליאנו אלגרי לתת להם מספר דקות רב יותר על הדשא ביחד. כדי להראות לעולם את החזית האחידה, הם אפילו חוגגים עכשיו את השערים כמחווה זה לזה. כאשר רונאלדו מצא את הרשת מול ססואולו לפני שבוע וחצי, הוא ביצע את התנועה המוכרת של דיבאלה. כאשר הארגנטיני הבקיע נגד פרוזינונה ביום שישי, הוא חגג בתנועת רונאלדו יחד עם הפורטוגלי. האוהדים התמוגגו. כיף לראות שותפות כזו.

כעת, לפני הקרב הגדול מול אתלטיקו מדריד בשמינית גמר ליגת האלופות, מצפים לראות אם אלגרי יתן לצמד החברים לשתף פעולה כמו בשני המפגשים נגד השדים האדומים. בתקשורת האיטלקית נפוצו הדיווחים לפיהם דיבאלה יסופסל על מנת שהמערך יהיה זהיר יותר, אך תחזיות מסוג זה לא תמיד מדויקות. דיבאלה הרי היה גיבור הניצחון המפורסם על ברצלונה לפני שנתיים. החשבון של כריסטיאנו עם אתלטיקו ידוע היטב. השילוב ביניהם עשוי להיות מרתק מול אשפי ההגנה של דייגו סימאונה. ואם צריך, דיבאלה יכול להצטרף למערכה גם מהספסל. רונאלדו תמיד יקבל אותו בזרועות פתוחות.


רונאלדו תמיד יקבל אותו בזרועות פתוחות. פאולו דיבאלה (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי