בלי רחמים: לבנדובסקי מגיע בטירוף לקרב מול קלופ

רוברט לבנדובסקי
רוברט לבנדובסקי | AFP

לפני שבע שנים כבש הפולני רביעייה על חשבון ריאל מדריד בחצי הגמר במשחקו הגדול בקריירה. הערב (22:00) נגד ליברפול של המורה האהוב, הוא רוצה להשאיר את הסנטימנטים בצד. רק אחד מהם יכול להמשיך הלאה

(גודל טקסט)

בשבת זה קרה – רוברט לבנדובסקי הפך לזר הפורה ביותר בתולדות הבונדסליגה. הסקורר הפולני של באיירן מינכן הרשית פעמיים ב-0:6 המכונן על וולפסבורג באליאנץ ארנה, עקף בסיבוב את קלאודיו פיסארו שעדיין עושה כותרות בגיל 40, וניצב לבדו בפסגה עם 197 כיבושים. מדובר בשחקן בקנה מידה היסטורי, וגם בעוד עשורים יוזכר שמו כאגדה, לצד השחקנים הגדולים ביותר של ספינת הדגל הבווארית.

ממוצע השערים שלו למשחק עומד על 0.7, שני רק לחלוץ העבר הגרמני גרד מולר. אם יישאר בגרמניה, הוא נמצא בדרך הבטוחה להיות הסגן של מולר גם בדירוג בכל הזמנים. אי אפשר לגבור על 365 שערים של חלוץ הרחבה הטוב אי פעם, אבל במקום השני ניצב כעת קלאוס פישר עם 268 הבקעות. בקצב של לבנדובסקי, סביר שהוא יגיע לשם תוך שלוש שנים לכל היותר.

וכל המסע הזה התאפשר בזכות יורגן קלופ. מאמן בורוסיה דורטמונד לשעבר זיהה את הכישרון יוצא הדופן של הפולני והביא אותו למועדון ב-2010 מלך פוזנאן. עד אז, מעטים שמעו עליו. סקאוטים דיווחו על ביצועיו במולדתו, אבל בצעירותו כמעט חתם בליגה הנורבגית השלישית, והתפרצות הר הגעש באיסלנד מנעה בזמנו את הגעתו לבלקבורן. אלמלא פגש את המנטור הנכון, ייתכן שהקריירה שלו הייתה מתפתחת בכיוון אחר לגמרי. קלופ לקח אותו תחת חסותו, חישל אותו בהדרגה והכין אותו לגדולה.


לבנדובסקי. הזר הפורה בתולדות הבונדסליגה (AFP)

בעונתו הראשונה במדים הצהובים-שחורים היה לבנדובסקי מחליפו של לוקאס באריוס, בעוד דורטמונד דהרה לאליפות. הוא פתח בהרכב ב-15 משחקים בלבד, כבש רק שמונה שערים ונראה לעתים מעט מגושם. רק קלופ הבין את מלוא הפוטנציאל וידע שהפריצה לגדולה ממש מעבר לפינה. ב-2011/12 לבנדובסקי כבר היה הכוכב הראשי בחוד, לא החמיץ משחק, הבקיע 22 פעמים והיה אחד הכוכבים הראשיים בדרך לאליפות נוספת.

ואז, ב-2012/13, הוא הדהים את אירופה כולה כאשר דורטמונד העפילה לגמר ליגת האלופות. ולא סתם העפילה – היא פירקה את ריאל מדריד 1:4 במשחק הראשון בחצי הגמר. לבנדובסקי היה חתום על כל הרביעייה. היה זה אחד המשחקים הגדולים ביותר של שחקן כלשהו בתולדות המפעל. זה היה הרגע בו הפך הפולני מעוד חלוץ מעולה לכוכב על. דורטמונד אמנם הפסידה לבאיירן בגמר דרמטי, אבל במינכן כבר ידעו שהם הולכים לקחת את היהלום מהיריבה הגדולה.

המשימה הייתה קשה, כי עסקת מריו גצה אשר בושלה מאחורי גבה של דורטמונד, גרמה להנהלת בורוסיה לעמוד על הרגליים האחוריות. היא בחרה להתעקש ולא למכור את לבנדובסקי לאולי הנס וקרל היינץ רומניגה בשום מחיר, גם כאשר היה ברור כי תאבד אותו ללא תמורה בקיץ 2014, בתום חוזהו. היא לא מצטערת על כך עד היום, אבל בדיעבד אפשר לקבוע כי העזיבה של לבנדובסקי סימלה את סוף דרכו של קלופ במועדון. עונת 2014/15 הייתה מאכזבת מאוד, הסתיימה במקום השביעי, והמאמן הנערץ הבין כי שבע השנים המדהימות היו צריכות להסתיים. קודם לכן הוא התגבר על נטישת שחקני מפתח כגון גצה, שינג'י קאגווה ונורי שאהין, אולם ללבנדובסקי הוא לא מצא תחליף. כך הוא נפרד מאהבת חייו, רק כדי למצוא אהבה חדשה. כך נסללה דרכו לליברפול.


עם האיש שהאמין בו. לבנדובסקי וקלופ (Gettyimages)

ובינתיים, לבנדובסקי לא הצטער לרגע על המעבר למועדון העשיר ביותר בגרמניה. זה נחמד להתמודד נגד באיירן, אבל נחמד עוד יותר לשחק בשורותיה. הוא זכה בארבע אליפויות ברציפות, ואף האמין בתחילת כל עונה כי זכייה בליגת האלופות אפשרית. עם דורטמונד, ההעפלה לגמר היתה בגדר אירוע חריג, בבאיירן זו המטרה המוצהרת בכל שנה ושנה. ישנה רק בעיה אחת – המטרה הזו מעולם לא מומשה. ב-2015 הודחה באיירן בחצי הגמר בידי ברצלונה והגאונות של ליאו מסי. ב-2016 היא נעצרה על ידי אתלטיקו מדריד בחצי הגמר. ב-2017 היא הפסידה בצורה דרמטית ושנויה במחלוקת לריאל מדריד ברבע הגמר. ריאל העיפה אותה בחצי הגמר גם ב-2018, והפולני לא ממש הרשים בצמד המשחקים האלה.

וכך נותרה החוויה המשותפת עם קלופ ב-2012/13 כעונתו הטובה ביותר של לבנדובסקי בצ'מפיונס. הוא הבקיע אז עשרה שערים, כולל הרביעייה המיתולוגית, ומעולם לא שיחזר את המאזן. העונה, אחרי שנשאר באליאנץ ארנה על אף שמועות על מעבר אפשרי לריאל מדריד, יש לו הזדמנות לשפר את המאזן הזה.

בשלב הבתים היה לבנדובסקי בלתי ניתן לעצירה עם שמונה כיבושים. הפולני צריך למצוא את הרשת רק עוד שלוש פעמים על מנת לקבוע שיא אישי חדש, ואם באיירן תעפיל לגמר הדבר מובטח. אבל בדרך לשם עומד קלופ. במשחק הראשון נגד ליברפול באנפילד הצליחו האדומים לנטרל את האיום הגדול ביותר, ולבנדובסקי לא הרשים בתיקו 0:0. הערב במינכן, הוא רוצה לנצח את המורה האהוב על מנת להימנע מהדחה מוקדמת ולהמשיך לחלום.


לבנדובסקי. שמונה שערים בשלב הבתים (Gettyinages)

והעיתוי מצוין מבחינתו. אחרי המונדיאל הקטסטרופלי, בו לא מצא לבנדובסקי את הרשת וראה את נבחרתו מודחת בשלב הבתים בניגוד לתחזיות האופטימיות, הוא שיקם את הביטחון העצמי בקבוצתו. פתיחה פושרת יחסית בבונדסליגה לוותה בביצועים מרשימים בליגת האלופות, וכעת הוא פוגע גם בזירה המקומית. צמד ב-1:5 הענק במנשנגלדבאך, צמד נגד וולפסבורג בניצחון 1:6 – מה עוד אפשר לבקש כדי להדליק את האש בעיניים לקראת הקרב הגדול באמת?

"אני מחכה מאוד לפגוש שוב את קלופ. היתה לו השפעה עצומה על הקריירה שלי, ואני יכול רק להודות לו. שיתוף הפעולה שלנו בדורטמונד עזר לנו להגיע למקומות בהם אנחנו נמצאים כיום. אני מאושר שזכיתי להכיר אותו כי הוא מדהים – הן כמאמן והן כאדם. למדתי ממנו המון. הוא גרם לי להאמין שאני מסוגל להצליח ברמה הגבוהה ביותר", אמר לבנדובסקי אחרי ההגרלה. וזה באמת מרגש, אבל את הסנטימטים צריך להשאיר בצד. רק אחד מהם יוכל להמשיך הלאה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי