תתחילו לספור אותם: אייאקס עלתה לחצי הגמר עם 1:2 ענק על יובנטוס

שחקני אייאקס חוגגים
שחקני אייאקס חוגגים | AFP

הגברת הזקנה חשבה שהיא בדרך המהירה לחצי עם עוד שער של רונאלדו (28), אבל שוויון מרגלי ואן דה ביק (34), שער של דה ליכט (67) ובעיקר מחצית שנייה נדירה של החבורה ההולנדית הפכה אותם לסיפור המרגש ביותר בעולם

קבוצות: אייאקס
(גודל טקסט)

כשאייאקס חזרה לליגת האלופות לאחר ארבע שנות היעדרות, זאת היתה חגיגה לאוהדים שלהם. אבל היא לא תגיע רחוק, אמרו השאר. כשהיא עלתה לשמינית הגמר לראשונה מאז 2005/6, כולם שמחו בשבילה. אבל היא לא תגיע רחוק, הניחו. כשהההגרלה זימנה לה את ריאל מדריד, האלופה המכהנת ששלטה במפעל שלוש שנים ברצף, מיהרו לברך אותה על קמפיין נהדר ושלחו אותה להתנחם במאבק המותח בליגה. כשהיא הדיחה את ריאל וקיבלה את יובנטוס ורונאלדו ברבע גמר ראשון שלה מזה 16 שנה, הסיפור היה אמור להיגמר.

אבל הערב (שלישי) אייאקס הוכיחה לכולם שאי אפשר לקבור חלום, ניצחה 1:2 את יונבטוס בהצגה נפלאה בטורינו, עלתה לחצי גמר ליגת האלופות בו לא הופיעה מאז 1996/7 והפכה בבת לקבוצה המרגשת של אירופה. בשנה שעברה זאת היתה רומא, והיא נעצרה בחצי. ריאל כשלה, יובה כשלה, מי תצליח לעצור את ההולנדים המעופפים?

שנים שלא נראתה בליגת האלופות מחצית כמו המחצית השנייה שנתנה אייאקס באצטדיון האיטלקי. הקלישאה 'עשו מה שהם רוצים במגרש' לא עושה צדק עם סגנון המשחק הנפלא, המלהיב וכמובן המרגש של החבורה ההולנדית הזאת, שמורכבת ברובה מצעירים חסרי ניסיון לחלוטין במעמדים כאלה. וכמה סמלי שמי שהעלה אותה הוא מתיאס דה ליכט, הקפטן בן ה-19 שאין מועדון גדול באירופה שלא סימן אותו כמועמד להגיע הקיץ.

מחמאות כמובן ליובנטוס ורונאלדו. הפנומן כבש עוד שער ברבע הגמר, אבל אחרי שמונה הופעות ברציפות בחצי הוא יראה את השלב הזה, כמו קבוצתו לשעבר למרבה האירוניה, מהבית. הוא הגיע לטורינו במטרה היחידה להניף איתה את הגביע עם האוזניים הגדולות, אבל אפילו הוא לא יכול היה לעמוד בפני הקדם שהיא אייאקס של 2018/19. בחצי הגמר עשויה לחכות לה סינדרלה נוספת, אם טוטנהאם תצליח להפתיע מחר את סיטי. או שאולי בכלל המכונה המפחידה של גווארדיולה היא זו שתשיג את הכרטיס לחצי, וגם אותה אייאקס תדיח? אחרי ערב כזה, הכל יכול לקרות.

רונאלדו. לא הצליח להשלים את העבודה ביובנטוס (AFP)
רונאלדו. לא הצליח להשלים את העבודה ביובנטוס (AFP)

הרכבים
יובנטוס: וויצ'ך שצ'סני, מתיה דה שיליו (ז'ואאו קאנסלו 64), לאונרדו בונוצ'י, דניאלה רוגאני, אלכס סנדרו, אמרה ג'אן, מיראלם פיאניץ', בלז מאטווידי, פדריקו ברנרדסקי, פאולו דיבאלה (מויזה קין 46), כריסטיאנו רונאלדו.

אייאקס: אנדרה אוננה, ג'ואל ולטמן, מתיאס דה ליכט, דיילי בלינד, נוסייר מזראווי (דיילי סינקחראבן 11), לאסה שונה, פרנקי דה יונג, דוני ואן דה ביק, דויד נרס, דושאן טאדיץ', חאקים זייך.

מהלך המשחק
אייאקס פתחה עם לחץ כבד ושמירה אישית על השחקנים של יובה, אבל לא התקרבה למצב בעיטה בדקות הראשונות. אולי הפתיחה היתה אגרסיבית מדי, שכן מזראווי נפצע כבר בדקה השביעית וירד לטיפול קצר. כעבור ארבע דקות הבין טן האח שהמגן לא יכול להמשיך והכניס במקומו את דיילי סינקחראבן הצעיר שעלה להופעת הבכורה שלו בליגת האלופות.

שחקני יובנטוס חוגגים. אף אחד לא היה מופתע (AFP)
שחקני יובנטוס חוגגים. אף אחד לא היה מופתע (AFP)

החילוף המוקדם הרגיע מעט את אייאקס, שנתנה ליובנטוס להשתלט על קצב המשחק. אבל רונאלדו לא הצליח לעבור את דה ליכט, ובינתיים בצד השני נרס הצליח להגיע למצב בעיטה לאחר מהלך קבוצתי נפלא אבל גלגל כדור חלש החוצה. יובה ניסתה לחזור למשחק אבל רק בדקה ה-28 הצליחה לחדור את ההגנה הקשוחה של ההולנדים. וכמובן שזה היה במצב נייח. פיאניץ' הרים קרן ורונאלדו נגח פנימה בקלות את ה-0:1 כדי להוסיף עוד שער למאזנו בליגת האלופות.

השאננות כנראה עלתה לשחקנים של אלגרי לראש, כי מהרגע שנכנסה לפיגור אייאקס החלה לתקוף. בדקה ה-34 חאקים זייך ראה פרצה בהגנה השחורה-לבנה והכניס את הכדור לדוני ואן דה ביק שכבש בקלות מול שצ'סני והשווה ל-1:1. עד סוף המחצית לשתי הקבוצות היו הזדמנויות לכבוש שער חשוב לפני הירידה להפסקה, אבל השוערים היו ערניים בשני הצדדים.

המחצית השנייה נפתחה עם כמה התקפות מסוכנות של התקפת האורחת, שישבה על הרחבה של יובה במשך כמה דקות. ההולנדים עשו צחוק פעם אחר פעם מההגנה האיטלקית, אבל הבעיטה הסופית לא היתה מושלמת. בלינד ניסה את מזלו בבעיטה מסוכנת מחוץ לרחבה בדקה ה-57, אבל שצ'סני הדף לקרן. בדקה ה-63 היה זה טאדיץ' ששלח כדור אבל פיאניץ' הרחיק בשנייה האחרונה.

ואן דה ביק חוגג את השוויון. אז איש לא חשב שזה מה שעומד לקרות (AFP)
ואן דה ביק חוגג את השוויון. אז איש לא חשב שזה מה שעומד לקרות (AFP)

זה היה הקפטן שהצליח לעשות זאת. אייאקס קיבלה עוד קרן, והראשון להגיע לכדור היה מתיאס דה ליכט שנגח כדור אליו השוער הפולני לא הצליח להגיע, והקבוצה האורחת עלתה ל-1:2 מוצדק וסנסציוני. יובנטוס לא הצליחה לצאת מההלם. רונאלדו ניסה, קין שנכנס במקום דיבאלה וידוע בשערים הדרמטיים שהוא כובש כשהוא עולה מהספסל ניסה, אבל לצד אייאקס עמד גורל. היא היתה בדרכה לחצי גמר ליגת האלופות, ואפילו לא השחקן הטוב בהיסטוריה של ליגת האלופות יכול היה לעצור אותה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי