שנה אחרי הדמעות: מוחמד סלאח חוזר לגמר ליגת האלופות

מוחמד סלאח
מוחמד סלאח | Gettyimages

הכוכב המצרי שיחק לאורך כל העונה תחת זכוכית מגדלת, וכעת צריך להוכיח את עצמו פעם נוספת לאחר שקיבל הזדמנות לתקן את הטראומה מהגמר נגד ריאל מדריד. ענבל מנור על רגע האמת של אחד השחקנים הטובים בעולם

קבוצות: טוטנהאם
(גודל טקסט)

מוחמד סלאח לא יכול היה להפסיק לבכות. כשירד מכר הדשא בקייב, הוא הרגיש שחרב עליו עולמו. הוא בכה על הדשא. הוא בכה בחדר ההלבשה. הוא בכה בסיום המשחק. "הזיכרונות רעים מאוד. גמר ליגת האלופות זה חלום שלך, של העיר ושל האוהדים. הייתי במצב רע מאוד מבחינה מנטלית. כשהוחלפתי, ירדתי לחדר ההלבשה ובכיתי. הרגשתי שגמרתי את גמר ליגת האלופות ואת המונדיאל. זה היה רגע קשה מאוד עבורי", אמר לפני חודש בראיון ל-CNN.

המראיינת הקשתה ושאלה מתי הצליח לצאת מהמצב הנפשי הקשה. "זה עדיין בראש עד עכשיו. הייתי קרוב לזכות ולא זכיתי". שנה עברה. שנה לא פשוטה. המספרים של מלך מצרים ירדו (ועדיין לא מנעו ממנו לזכות בתואר מלך השערים), המבקרים חיכו בפינה ואפילו הפייק ניוז לא פסח עליו. הוא הפסיד עם ליברפול את תואר האליפות, אבל מבחינתו הכל בטל ומסתכם במשחק אחד. גמר ליגת האלופות מול טוטנהאם הוא ההזדמנות של סלאח למחוק את הערב המקולל ההוא בקייב.

תזכורת: סלאח היה בלתי ניתן לעצירה בעונה הראשונה בליברפול אחרי המעבר מרומא. הוא סיים עם שיא פרמיירליג של 32 שערי ליגה והוסיף 11 בליגת האלופות כל הדרך לגמר. זו הייתה פריצה מטאורית ופנומנלית שאף אחד לא ציפה לה. קפיצת מדרגה בלתי נתפסת משחקן שרבים תהו בקיץ איך שולמו עליו 45 מיליון ליש"ט לאחד שמוזכר בנשימה אחת עם ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו. סיפור סינדרלה. העולם גילה והתאהב בכוכב כדורגל טהור ונקי מגימיקים, לא מצועצע, לא מקועקע, לא דואג שכל שערה תהיה במקום.


סלאח ממרר בבכי על הדשא אחרי פציעתו (gettyimages)

עשרות מיליוני לבבות החסירו פעימה כשסלאח נפגע בכתף לאחר מפגש ברוטלי משהו עם סרחיו ראמוס. הוא ניסה למשוך כמה דקות, אבל בדקה ה-31 ירד מהמגרש בדמעות והעולם בכה איתו. כריסטיאנו ניגש אליו לנחם ובסיום המשחק אמר: "סלאח הוא אחד מתגליות העונה ואני מקווה שהפציעה לא תשאיר אותו מחוץ למונדיאל. מדברים על הקרב ביני לבין מסי, אבל יש עוד כמה שחקנים עם סיכוי לזכות בכדור הזהב והמצרי הוא אחד מהם".

באזור חדרי ההלבשה בקייב בסיום הגמר בו ניצחה ריאל מדריד 1:3, הסתובב גם נוסרט גקצ'ה. השף הטורקי המפורסם, הידוע בתנועת ההמלחה, התחכך בשחקני הבלאנקוס, הצטלם והעלה סרטונים לאינסטגרם. באחד מהם נראה ראמוס המאושר "ממליח" את גביע ליגת האלופות. אלא שהתמונה ששברה את הרשת הייתה זו שהעלה השף המכונה סולטביי עם סלאח. משמאל, נוסרט מחויך, מעונב עם פוזה למצלמה, מימין סאלח, עם כתף חבושה, בלי חולצה, עיניים נוצצות מדמעות ומבט שבור. "אלוהים יברך אותך אחי", כתב סולטביי לסלאח. וגרף כמעט שני מיליון לייקים.

נוסרט חטף לא מעט ביקורות. ברשתות לא הבינו את חוסר הרגישות – איך העז בכלל לבקש להצטלם עם סלאח במצבו ולמה לא עזב אותו לנפשו. אבל בחוצפתו, נוסרט יצר תיעוד נדיר של שחקן שבור. בעידן האינסטגרם, שכיח למצוא תמונות וסרטוני חגיגה מחדר ההלבשה, אבל לא צילומים של שחקן מרוסק בשעתו הקשה ביותר.


רונאלדו מנחם את סלאח אחרי הפציעה (gettyimages)

סלאח לא היה מוכן לוותר על גביע העולם, אבל לא שיחק במשחק הפתיחה של מצרים מול אורוגוואי. הוא הבקיע את שני השערים שכבשה נבחרתו בהפסדים לרוסיה וסעודיה ולא מצא נחמה. "נסעתי למונדיאל לא כשיר ובכיתי כמעט כל יום בחדר. לפני המשחק נגד אורוגוואי בכיתי באוטובוס ואחר כך בשירותים כי רציתי לפתוח, רציתי לשחק. ידעתי שאני לא כשיר. הכל נעלם ברגע אחד וזה מאוד קשה", סיפר לאחרונה. עם סרחיו ראמוס לא דיבר מאז אותו משחק, אבל לטענתו "הסיפור סגור".

הפציעה והטראומה ליוו את סלאח במהלך השנה האחרונה, כשבמקביל נאלץ להתמודד עם אתגר נוסף: רף הציפיות ממנו עלה פלאים. כל הפרשנים הבכירים רצו לדעת האם זו הייתה עונה חד פעמית או שהכוכב המצרי יהיה מסוגל להסתובב שוב סביב 40 גולים בכל המסגרות. "סלאח הוא שחקן שאני רוצה לראות בעונה הבאה רק כדי להבין האם הוא באמת מפלצת", אמר גארי נוויל.

"הוא עשה קפיצה משום מקום. מאיפה זה בא? נורמלי לראות שחקנים גדולים ומשתפרים, אצל סלאח זה בא בבום. מה שמעניין אותי לראות זה אם סלאח הוא באמת שחקן של 40 גולים בעונה או שהוא שחקן של 20 – שזה עדיין שחקן טוב מאוד. השוו אותו לרונאלדו ומסי ואמרו שהוא יכול לזכות בכדור הזהב. רק אם הוא ימשיך בקביעות להבקיע 40 ו-35 שערים, אפשר יהיה להתחיל לדבר על זה".

המספרים של סלאח נבדקו תחת זכוכית מגדלת במשך כל העונה. והוא אכן הבקיע 18 שערים פחות בכל המסגרות, ניצל מצבים באחוזים נמוכים יותר ויצר פחות מצבים. בדצמבר, טען יורגן קלופ:  "אם אתה עובד במשרד והכתף שלך לא בסדר ב-100 אחוז – אם זו לא היד איתה אתה כותב, הכל אמור להיות בסדר. אבל אם אתה שחקן כדורגל, פציעה כזאת מורידה 10-15 אחוז יכולת".


סלאח במדי נבחרת מצרים. לא ויתר למרות פציעתו (gettyimages)

ב-9 בפברואר, ליברפול הביסה את בורנמות 0:3 וסלאח כבש את שער הליגה ה-49 שלו ב-62 משחקים באדום. דווקא שם, רגע לפני שיא מועדון, משהו נתקע. סלאח לא מצא את הרשת וקבוצתו איבדה את הפסגה אחרי שתי תוצאות תיקו מאופסות מול מנצ'סטר יונייטד ואברטון. סלאח נראה רע, חלוד, כבד והרבה להחמיץ. אוהדים זועמים אף טענו באותה תקופה שסלאח "חמדן" וקראו להדיח אותו מההרכב.

"נדיר שהוא עובר תקופה כזאת. אין ספק שבשבועות האחרונים הנגיעה שלו והמשחק מחוץ לרחבה לא ברמה המצופה ממנו", אמר ג'יימי קראגר והוסיף: "בכל פעם שהכדור מגיע אליו, הוא מאבד אותו". גם נוויל, שלו חשבון פתוח עם סלאח, לא הפסיק לעקוץ. פתאום כל הססמאות על עונה שמבדילה שחקן טוב משחקן גדול צפו על פני המים – עד שסלאח ענה. שער מול סאותהמפטון שבר בצורת של חודשיים ועד תום העונה המצרי כבש עוד חמישה שערים בשבעה משחקים בכל המסגרות – כולל אחד מרהיב ב-0:2 על צ'לסי.


סלאח חוגג במדי ליברפול (AFP)

"הציפיות ממני יותר גבוהות. הבקעתי 40 ומשהו שערים בעונה שעברה ועכשיו רוצים שאבקיע 60 ובעונה הבאה ירצו שאבקיע 90. זה לא עובד ככה", אמר סלאח. העונה הזאת הסתיימה עם הצהרה – עוד נעל זהב (אותה הוא חולק עם מאנה ואובמיאנג). לאחר המחזור האחרון, העלה תמונה בה הוא מחזיק את הפרס לעיני בתו וצייץ: "כן אני יודע שיש לנו כבר אחת בבית. זו חדשה". כאילו רוצה לומר: אתם מוזמנים להמשיך לדבר. אני אמשיך להבקיע.

והיו המון דיבורים סביב סלאח העונה, כולל טענה שפיצוץ עם קלופ גרם לו לבקש לעזוב לריאל מדריד. במציאות, כל מה שעניין את סלאח זה להגיע שוב לגמר הצ'מפיונס כדי להשיג את התיקון. הוא לא היה על המגרש כשליברפול רשמה את הקאמבק המדהים מול ברצלונה ובכלל הבקיע רק ארבעה שערים בצ'מפיונס העונה, אבל הטרגדיה של העונה שעברה הופכת אותו לסיפור המרכזי של הגמר. ג'ורדן הנדרסון הודה: "הוא לא יכול לחכות למשחק".


סלאח וקלופ. מי אמר שהם מסוכסכים? (AFPׁ)

סלאח היה השבוע במצב רוח מרומם, כאילו ניסה לשדר שהשדים מאחוריו. במדריד מכל הערים, רק שנה אחרי הערב הקשה בחייו, הוא זכה להזדמנות שנייה לזכות: "אני שמח שיש לי הזדמנות לשחק גמר נוסף ומקווה שהפעם אסיים את המשחק. אני מקווה שנוכל לתקן את מה שקרה בשנה שעברה ולזכות במפעל. הכל מרגיש טוב יותר בפעם השנייה ברציפות. יש לנו יותר ניסיון, אנחנו מחכים למשחק והייתה לנו הכנה נהדרת בספרד. כולנו מלאי מוטיבציה ואני מקווה שהפעם ננצח".

הוא אפילו העניק ראיון סופר משוחרר לגארי ליניקר במהלכו לא הצליח להתאפק ושלח עקיצה ליריב הגדול שיפגוש בגמר. הארי קיין וסלאח נאבקו על תואר מלך השערים בעונה שעברה. כששער מוזר בסטוק נרשם לזכותו של קיין, סלאח שחרר ציוץ מתפלא. בסיום העונה, קיין המפסיד שאל בקול רם האם סלאח יהיה מסוגל להמשיך באותו הקצב. עכשיו, סלאח מחכה לדו קרב: "קיין כובש מצטיין בקבוצה שלו ובכדורגל האנגלי", אמר. "לפני שאני באתי". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי