השמיים הם הגבול: הולאנד הוא אחת הגניבות המוצלחות בעולם בעשור האחרון

ארלינג הולאנד
ארלינג הולאנד | STRINGER / Contributor

למרות שעבד עם סולשיאר בנורבגיה וסומן על ידי מנצ'סטר יונייטד, הנורבגי לא התלהב מהרעיון ובקיץ הוא יצטרך לבחור בתבונה את הנתיב הנכון. יוכין על ילד הפלא שחתם בזלצבורג תמורת שני מיליון יורו וכבש את אירופה

(גודל טקסט)

אולה גונאר סולשיאר הוא החלוץ הנורבגי הגדול בכל הזמנים, אך כיום, כמאמן, הוא רוצה לטפח חלוצים טובים עוד יותר. לפני שהחליף את ז'וזה מוריניו באולד טראפורד, הוא עבד על בסיס יומיומי עם הנער אותו הגדיר כבעל פוטנציאל גבוה משלו. וכך אמר מאמן מולדה דאז על ארלינג הולאנד בקיץ 2018: "הוא הרבה יותר טוב בהשוואה לרמה שלי בגיל 18. זה אפילו לא קרוב. יש לו רעב, יכולת ואופי כדי ללכת רחוק מאוד. ההתקדמותו מדהימה בכל קנה מידה. הוא באמת יכול להיות כוכב על". מעטים מחוץ לנורבגיה שמו לב לאמירה הזו כאשר פורסמה, אך היום כולם מדברים על הולאנד. הבחור בן ה-19 כבש את עולם הכדורגל בסערה, והוא ממש לא מתכוון לעצור.

רשימת השיאים של הולאנד בחודשים האחרונים עוצרת נשימה. במאי הוא הפך לשחקן הראשון אי פעם שהבקיע תשיעייה במשחק גביע העולם – מול הונדורס בטורניר לנבחרות עד גיל 19. נורבגיה הודחה בשלב הבתים, אבל המשחק הזה לבדו הספיק לסקורר כדי להיות מלך השערים של המונדיאל. ואז הוא קיבל את הבמה הגדולה בליגת האלופות במדי זלצבורג, ושינה את ספרי ההיסטוריה. במשחק הבכורה במפעל, הוא הפציץ שלושער מול גנק – והוכתר לשחקן הצעיר בתולדות הצ'מפיונס-ליג שעשה זאת אחרי ראול. במחזור השני, חיכו לו באנפילד בסקרנות רבה, אך הנורבגי היה חולה, ולכן שולב רק במחצית השנייה. זה לא הפריע לו לשים את הכדור ברשת גם עם חום גבוה. במחזור השלישי, במפגש הביתי מול נאפולי, הוא לא התרגש כאשר ה-VAR פסל לו שער בפתיחה בגלל נבדל גבולי וחגג צמד נוסף.

איש מעולם לא הבקיע שישה שערים בשלושת המשחקים הראשונים בליגת האלופות. הולאנד עשה היסטוריה, ובאופן כללי מדהים להשוות את מאזנו לקבוצות שלמות. נכון לעכשיו, כבשה ריאל מדריד שלושה שערים במפעל. גם לצ'לסי שלושה שערים עד כה. לברצלונה ארבעה שערים, וכך גם לאינטר. אתלטיקו מדריד התכבדה בחמישה שערים. להולאנד לבדו יש שישה, כמו לאייאקס כולה. במקביל, יש לו 12 שערים בליגה האוסטרית, אם כי זה מתקבל על הדעת בטבעיות גדולה יותר – זהו, למשל, גם היבול שסיפק בשלב זה שון וייסמן. תוסיפו שלישיה בגביע, ותקבלו 21 שערים ב-14 הופעות בכל המסגרות. לא פלא שסקאוטים נוהרים לכל המשחקים של השוורים האדומים.


הסקאוטים נוהרים בעקבותיו. ארלינג הולאנד (Gettyimages)

בעצם, סקאוטים נהרו לצפות בביצועיו של הולאנד עוד כאשר היה במולדה. ביולי 2018, בעיצומו של המונדיאל, הרחיקו נציגים של מנצ'סטר יונייטד לנורבגיה כדי לראות את משחק החוץ של סולשיאר מול מובילת הטבלה בראן ברגן. המאמן יזם את הביקור בעצמו כי סבר שעתידו של התלמיד המצטיין צריך להיות במדי השדים האדומים, והיה מאושר עד הגג מכל הסיבות האפשריות כאשר הבחור הפציץ רביעייה ב-21 הדקות הראשונות בדרך לנצחון מטורף 0:4. ואולם, הולאנד לא התלהב מהרעיון לעבור ליונייטד – וזאת משתי סיבות.

הראשונה נעוצה בכך שהוא אוהד שרוף של לידס יונייטד. ארלינג הוא בנו של אלף אינגה הולאנד, ששיחק בלידס כאשר הילד הגיח לאוויר העולם ביולי 2000. ימים ספורים מאוחר יותר עבר הקשר למנצ'סטר סיטי, אבל ארלינד בחר בכל זאת לשמור אמונים לעיר הולדתו. על אף שלידס ירדה לליגת המשנה כאשר היה בן שלוש ולא שבה מאז, הוא תומך בה בכל ליבו, ומקפיד לומר בהזדמנויות שונות כי חלומו הגדול הוא לזכות באליפות עם לידס דווקא. ממש לא אכפת לו שמדובר בשאיפה לא מציאותית – זו המשאלה. מאחר ואוהדי לידס לא מסמפטים את מנצ'סטר יונייטד, זה לא היעד האידיאלי מבחינתו, והעובדה כי רוי קין פצע פעם בכוונה את אביו, ואז התרברב על כך באוטוביוגרפיה שערורייתית, לא תורמת אף היא.

הסיבה השנייה היא מקצועית – הולאנד לא רצה לקפוץ מהר מדי והקפיד לעשות צעדים מדודים. לכן הוא סירב להצעה להצטרף לאקדמיה של הופנהיים והעדיף ב-2016 את מולדה. לכן הוא גם פסל את יובנטוס ואת דורטמונד, אשר בשורותיהן לא ייעדו לו מקום מיידי בסגל הראשון. זלצבורג התאימה לו כמו כפפה ליד, והמועדון האוסטרי ראה בו יורש אידיאלי למואנס דאבור. אחרי שהעסקה הושלמה בקיץ שעבר, והולאנד הגיע רשמית לעירו של מוצארט בינואר, אפשר היה למכור את הסקורר הישראלי לסביליה תמורת 15 מיליון יורו. מחירו של הנורבגי היה נמוך פי שניים, והסכום הזה נראה בימים אלה מגוחך באופן קיצוני. זו אחת הגניבות המוצלחות בעולם בעשור האחרון.


סבור שהולאנד צריך לשחק במנצ'סטר יונייטד. אולה גונאר סולשיאר (Gettyimages)

כי להולאנד יש הכל. מדובר בבחור סקנדינבי עם נוכחות עצומה ברחבה – 194 סנטימטרים של גוף אתלטי במיוחד. מעטים מאוד הבלמים שמסוגלים להתמודד איתו מבחינה פיזית. עם זאת, הולאנד ניחן גם בטכניקה משובחת ובראיית משחק נהדרת, ואלה תכונות נדירות יחסית לחלוצים מרכזיים טהורים. הוא נייד מאוד, קיבל שיעורים רבים מאוד מאביו שבילה את הקריירה במרכז המגרש, ונהנה לבשל לא פחות מאשר להבקיע. חברו לקבוצה, מקסימיליאן וובר, מעיד: "מדובר בפנומן. מעולם לא ראיתי שחקן כה גבוה עם נגיעה כה רכה בכדור. באימונים פשוט אי אפשר לעצור אותו. אין לי ספק שהוא יהיה אחד השחקנים הטובים בעולם".

וזו המטרה. הולאנד הגדיר אותה עוד בהיותו ילד, ועובד קשה מאוד כדי להגשימה. מקצוענותו לא יודעת גבול, וסולשיאר נפעם מהמחויבות של הנער כאשר השניים עבדו ביחד. לצד זאת, יש בו גם להט ותשוקה. בניגוד לשחקנים סקנדינבים רבים, הולאנד אמוציונלי מאוד, ופעם אפילו הקניט את אוהדי היריבה כאשר שיחק במולדה. הכדורגל בוער בו, והוא לא מפחד מדבר. ליברפול ונאפולי ממש לא הרתיעו אותו. הוא מודע לאיכויותיו ונחוש לשפר אותן עוד ועוד. הדרך למעלה נראית סלולה, אם יצליח לשמור את הרגליים על הקרקע. גם בכך עשויים אביו, וסולשיאר ששומר איתו על קשר רצוף, לסייע לו.

אם הכל ילך כשורה, מחירו של הנורבגי יאמיר למימדים שלא יאפשרו לזלצבורג לסרב להצעות בקיץ הקרוב. כל הדלתות יהיו פתוחות בפניו, והוא יצטרך רק לבחור בתבונה את הנתיב הנכון. עד כה, הוא עשה זאת באופן מושלם, וכל שבוע מזמן לו חוויות חדשות. הערב (שלישי ב-22:00) הוא יהיה באצטדיון סן פאולו, ונאפולי כבר חולמת על הרגע בו תשים את ידה על היהלום. גם היא נמצאת ברשימה הארוכה של הקבוצות שחושקות בשירותיו של הולאנד, אבל קודם לכן היא צריכה לנסות לעצור אותו. האם היא תהיה הראשונה שתמנע ממנו לכבוש בליגת האלופות?


נאפולי תהיה הראשונה לעצור אותו? (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי