נטע זר: כך נקטע שיתוף הפעולה בין פפ גווארדיולה לטוני קרוס

טוני קרוס
טוני קרוס | PIERRE-PHILIPPE MARCOU/AFP via Getty Images

לקשר היה את כל מה שהמאמן חיפש, אבל אחרי שנה אחת החליטה באיירן למכור אותו לריאל. שש שנים אחרי הפרידה, הם ייפגשו לראשונה כיריבים, כשסיטי תתארח בסנטיאגו ברנבאו

קבוצות: ריאל מדריד
(גודל טקסט)

כאשר ניהל משא ומתן עם באיירן מינכן בשלהי 2012, הציב פפ גווארדיולה שתי דרישות עיקריות לגבי בניית הסגל. הוא ביקש להחתים את טיאגו אלקנטרה מברצלונה במחיר מבצע בשל סעיף שחרור נמוך מאוד וקיבל הבטחה שבשום אופן לא יימכר טוני קרוס. המאמן הקטלוני רצה לבנות את הקישור שלו בבוואריה סביב שני אמני המסירה האלה. את טיאגו הוא אכן קיבל לקראת כניסתו לתפקיד בקיץ 2013, אבל בכל הקשור לקרוס הפרה הנהלת המועדון את מילתה. הייתה לפפ עונה אחת בלבד עם האדריכל הגרמני.

כי גם לקרוס היו דרישות. הוא השתדרג בהתמדה לשחקן מפתח, ואף ידע היטב את דעתו של המאמן לגביו. חוזהו היה אמור להסתיים ב-2015, ובמסגרת המגעים להאריכו ביקש הגרמני להעלות את שכרו. סגן הנשיא קרל היינץ רומניגה נעמד על הרגליים האחוריות ולא רצה לשמוע על כך. היה זה מאבק כוחות קלאסי בין שחקן שמרגיש לא מוערך כראוי על ידי הבוסים ביציע הכבוד לבין הנהלה שמתעקשת לעשות שרירים. לטענתו של קרוס עצמו, הכסף היווה שיקול חשוב, אך לא מרכזי. הוא השתוקק בעיקר להרגיש גיבוי מההנהלה ולחוש כי רומניגה ואולי הנס לא רואים בו שחקן נחות בהשוואה לכוכבים האחרים בסגל. המציאות היתה שונה, ורומניגה אף הגדיל לעשות כאשר הצהיר בפניו: "אתה לא יכול לקבל העלאה, כי אתה לא שחקן ברמה העולמית הגבוהה".

באמת? לא צריך להיות גאון כדי לראות עד כמה הטענה הזו היתה אבסורדית, ואת ההוכחה הנחרצת לכך קיבל כל העולם במונדיאל בברזיל. היה זה טורניר חלומי מבחינת קרוס, וההצגה שלו ב-1:7 המיתולוגי על ברזיל בחצי הגמר, כולל צמד בזק במחצית הראשונה, היתה פנומנלית. לא לחינם רדפו מועדוני פאר רבים אחריו כאשר המשא ומתן עם רומניגה נקלע למבוי סתום, וריאל מדריד היתה המשכנעת ביותר. ימים ספורים אחרי שהניף את גביע העולם בריו דה ז'ניירו, עבר קרוס רשמית לסנטיאגו ברנבאו בדרכו להפוך לאגדה בלבן.


כבר הפך לאגדה בריאל מדריד. טוני קרוס (Eric Alonso/Getty Images)

פפ זעם. הוא השקיע מאמץ עצום על מנת לשכנע את ההנהלה להחתים את קרוס על חוזה ארוך טווח, אך לשווא. היה זה האיתות הראשון לכך שאינו רצוי במינכן בטווח הארוך בעצמו. גווארדיולה אמנם זכה בתארים בזירה המקומית, אך נכשל בליגת האלופות וכל מעידה שלו גררה ביקורת נוקבת. הוא מעולם לא הרגיש נוח באמת בבאיירן ונטייתו להרפתקאות טקטיות מגוונות הוציאה לעתים תכופות את האוהדים משלוותם. באליאנץ ארנה התגעגעו בגלוי ליופ היינקס, שזכה בטרבל בעונתו האחרונה לפני הפרישה. הוא היה אחד משלהם. גווארדיולה, עם כל ההערכה לכישוריו, היה נטע זר.

במובן מסוים, גם קרוס חש לא פעם כמו נטע זר במינכן. הוא גדל במזרח גרמניה, ברוסטוק הצפונית, ואנשי באיירן לא ראו בו בוגר מקומי. המנהל הספורטיבי מתיאס זאמר, מזרח גרמני בעצמו, היה לצד גווארדיולה במאבק להשאיר את הקשר, אבל הוא היה בצד המפסיד. בפועל, באיירן היא זו שהפסידה. הסוכן פולקר שטרוט, שעמד מאחורי העסקה, הגדיר את המחיר בגובה 25 מיליון יורו ששילמה ריאל תמורת אחד השחקנים הטובים בעולם בתפקידו כגניבה – ובצדק. באופן פרדוקסלי, דווקא במדריד מצא קרוס בית אמיתי, אותו אף פעם לא רצה לעזוב. בבאיירן האשימו אותו פעם בכך שברח לכאורה מביצוע הפנדל בדו קרב מול צ'לסי בגמר ליגת האלופות ב-2012. במדריד מעולם לא האשימו אותו בדבר. הם רואים בו מנהיג מזן קצת אחר – המנהיג השקט.

גווארדיולה מסכים עם כך. "טוני הוא שחקן חכם, אינטליגנטי ורגוע מאוד. פעמים רבות, כאשר דברים לא מסתדרים, יש הנוטים להפיל על שחקנים מסוג זה את התיק, אבל זה לא נכון. אלה השחקנים האמיצים ביותר. אלה שצועקים יסתתרו בעת צרה. טוני הוא ההיפך – הוא יהיה האמיץ מכולם ברגעים הקשים ביותר. תמיד ידעתי שאני יכול לסמוך עליו", אמר המאמן על חניכו לשעבר. לא במקרה הוא הציב את קרוס גבוה ברשימת הדרישות כאשר חתם במנצ'סטר סיטי ב-2016, והדיווחים על הצעה אפשרית חזרו גם בקיץ האחרון, אבל לא היה למהלך הזה סיכוי אמיתי. ריאל לא התכוונה למכור את היהלום שלה, והגרמני לא התכוון לעזוב. הוא לא אוהב זעזועים. כאשר טוב לו, הוא ישמח להישאר – קל וחומר כאשר הקבוצה הופכת את הזכיות בליגת האלופות לשגרה.


לא היה סיכוי אמיתי שריאל תיתן לו לחזור לזרועותיו של פפ (Angel Martinez/Getty Images)

האם היתה באיירן מינכן מצליחה יותר בצ'מפיונס-ליג לו היתה משאירה לפפ את קרוס? אין לדעת, אבל הוא הגיע למדריד כאשר ריאל היתה מחזיקת הגביע והיה חלק אינטגרלי בעצמו בשלוש זכיות רצופות, ב-2016, 2017 ו-2018. ביחד עם לוקה מודריץ', הוא יצר צמד נהדר במרכז המגרש – ובמובנים רבים הוא עולה על עמיתו הקרואטי. הוא האדריכל האמיתי של ההצלחה, וזינדין זידאן סומך עליו בעיניים עצומות, בדיוק כפי שפפ רצה.

קרוס לא התחרט מעולם, כמובן, על הבחירה לעזוב את באיירן, אבל גם לו יש תחושת פספוס מסוימת מכך ששיתוף הפעולה עם גווארדיולה לא המשיך. "התקדמתי בשלבים. היינקס היה דמות מרכזית מאוד עבורי בתחילת הדרך, הן בלברקוזן והן בבאיירן. לאחר מכן הגיע גווארדיולה ועזר לי לעשות צעד נוסף קדימה. הוא ראה בי שחקן מרכזי במערך שלו ואמר לי שאני מתאים באופן מושלם לשיטתו. הוא העניק לי בטחון לצמוח", נזכר הקשר בדיעבד. הצמיחה הזו המשיכה גם ללא פפ, אך מסקרן לדעת מה היה קורה לו היו עובדים ביחד לאורך זמן, כמו שעושה כיום גווארדיולה עם קווין דה בריינה בסיטי.

ביום רביעי הם ייפגשו לראשונה מאז הפרידה המאכזבת בקיץ 2014. המשחקים האחרונים בין ריאל למנצ'סטר סיטי בליגת האלופות היו בחצי הגמר ב-2016, בדיוק לפני הגעתו של גווארדיולה, וקרוס גבר אז על דה בריינה. כעת זימנה ההגרלה את הקרב הגדול כבר בשמינית הגמר, וגווארדיולה חוזר לסנטיאגו ברנבאו כדי לנסות לנצח את היריבה המסורתית המושבעת ביותר שלו. כדי לעשות זאת, הוא צריך להתגבר בין היתר על הכוכב שהוא מעריץ במיוחד.


פפ וקרוס חוגגים יחדיו בקיץ 2014 (ANGELIKA WARMUTH/AFP via Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי