מייד אין צ'יינה: המשמעויות ממעברו של גארת' בייל לסין

גארת' בייל
גארת' בייל | JOHANNES EISELE/AFP/Getty Images

הגעתו הצפויה של הוולשי לג'יאנגסו סונינג מהווה עוד שלב בדרך להפיכתה של הליגה הסינית לאטרקטיבית בקנה מידה עולמי: "היום מביאים שחקנים בשיא הקריירה. מסי לא יגיע, אבל רונאלדו? יכול לקרות", מנתח רונן קצב

(גודל טקסט)

מעברו הצפוי של גארת' בייל מריאל מדריד לג'יאנגסו סונינג יוצר כמובן באז אדיר נוסף סביב הליגה הסינית, שלא יודעת שובע וגם לא ממש מציבה תקרת זכוכית מעליה. בייל הוא הכוכב העכשווי הכי גדול שמגיע לליגה הסינית, בוודאי כשמדובר בשחקן שהחזיק עד לפני שנתיים בשיא ההעברות העולמי (101 מיליון יורו מטוטנהאם לריאל מדריד, בקיץ 2013), כוכב נבחרת שהגיעה לחצי גמר היורו האחרון ובוודאי אחד משני השמות הכי גדולים שדרכו בליגה הסינית, אם מחשיבים את קרלוס טבס.

קשה מאוד לעקוב אחרי האבולוציה המואצת בליגה הזו, שרק ב-1994 קיבלה מעמד מקצועני וב-2004 שדרגה את עצמה לתצורה הנוכחית. כשלירון זרקו שיחק שם ומלך השערים היה הפרגוואי האלמוני קסיאנו דל ואז'ה, אף אחד לא ספר אותם – במיוחד לנוכח העובדה שבשנים הראשונות של הליגה הימרו שחקנים נגד הקבוצות שלהם בסוכנויות ההימורים ושופטים מכרו משחקים. רק ב-2006 נשבר לראשונה מחסום מיליון הדולר להעברה וכאשר מירוסלב בלאזביץ', מאמנה האגדי של נבחרת קרואטיה, הגיע לסין ב-2010, אקס הפועל באר שבע ומכבי תל אביב ז'וזה דוארטה היה בין מובילי הליגה בכיבוש שערים.

מרצ'לו ליפי, המאמן שהוליך את נבחרת איטליה לזכייה במונדיאל 2006, הראה את הדרך למאמנים גדולים ולשחקנים בעלי שם וכאשר הוא חתם ב-2012 בגוואנגז'ו אברגרנדה, דידייה גרודבה וניקולה אנלקה הגיעו מצ'לסי לשנחאי שנואה, רק שהם כבר היו בשלהי הקריירה.

הראה לשמות הגדולים את הדרך לסין. מרצ'לו ליפי (KHALED DESOUKI/AFP/Getty Images)
הראה לשמות הגדולים את הדרך לסין. מרצ'לו ליפי (KHALED DESOUKI/AFP/Getty Images)

כשרוביניו הגיע ב-2015 לאברגרנדה, אותה אימן אז פליפה סקולארי, הצטרף אליו גם פאוליניו מטוטנהאם בגיל 27 וסימן עוד שינוי: שחקנים מגיעים בשיא הקריירה שלהם, חלקם בגיל צעיר מאוד, והמחירים החלו להשתולל. פאוליניו נמכר לברצלונה בסכום של 40 מיליון יורו ונקנה בחזרה כעבור שנה באותו מחיר. אוסקר נמכר ב-54 מיליון ליש"ט לקבוצות שאפילו מתקשות לזכות בגביע האלופות האסיאתי.

בייל מגיע לליגה שממוצע הצופים בה קפץ מתשע אלף ל-24 אלף צופים במשחק ואברגרנדה לבדה מביאה בממוצע קהל של 44 אלף איש למשחק. בליגה מאמנים שמות כמו רפא בניטס, שהביא מלבאנטה את עמנואל בואטנג מנבחרת גאנה כשהוא בן 23. בדליין ייפאנג שלו משחקים גם יאניק קראסקו, מארק האמשיק וסלומון רונדון – שחקנים בעלי שם, ממש לא פנסיונרים. לבייל מחכים בג'יאנגסו בין השאר הבלם מירנדה שהגיע מאינטר, אלכס טשיירה, שבגיל 26 עזב את שחטאר דונייצק אחרי 22 שערים בחצי עונה ואדר, גם הוא אקס אינטר. מרואן פלאיני וגרציאנו פלה נמצאים בשנדונג, סטפן אל שעראווי בשנגחאי שנואה ואפילו מרקו ארנאוטוביץ', שכבש לפני ארבעה חודשים בסמי עופר נגד ישראל במדי אוסטריה, הצטרף להאלק ואוסקר בשנחאי ס.י.פ.ג.

גם הוא הגיע לסין בגיל צעיר. אוסקר (טוויטר)
גם הוא הגיע לסין בגיל צעיר. אוסקר (טוויטר)

סוכן השחקנים רונן קצב, ששידך לגוואנגז'ו R&F את זהבי וסבע, מכיר את הליגה הזו לפני ולפנים. "הליגה הסינית היא מזמן לא רק נחלתם של שחקנים שבאים לגמור קריירה", הוא מנתח, "זה היה בתחילת הדרך. אולי לא מגיעים עדיין שחקנים בני 20, אבל קח את פאוליניו או אוסקר, שהגיעו יחסית צעירים. יש היום שלוש קבוצות בולטות: אברגרנדה, בייג'ינג גואן ושנגחאי ס.י.פ.ג. שאר הקבוצות רוצות להתחזק כדי לתת תחרות. זו כבר לא אברגרנדה שלקחה אליפות שבע שנים ברציפות. כולן רוצות את התואר. עובדה, בעונה שעברה זכתה שנחאי באליפות. כולן מנסות להביא שמות גדולים, למרות שהדבר היחיד שיתסכל את מי שלא יבוא, זו העובדה שהוא יהיה שני לזהבי במלכות השערים. אם בעבר היו מביאים את דרוגבה וטבס, עכשיו כבר מביאים שחקנים בשיא הקריירה שלהם. סונינג רואים בבייל מציאה, כי אין דמי העברה דרמטיים. עוד כמה שנים הליגה הסינית תהיה מהאטרקטיביות בעולם, אבל יצטרכו לשנות שם את החוקים כדי להביא עוד זרים".

בייל, שמגיע מחוזה של 17 מיליון יורו בריאל מדריד, אמור להרוויח על פי השמועות בין 22 ל-25 מיליון יורו בעונה, עדיין רחוק מטבס שהרוויח בשנחאי שנואה 37.5 מיליון יורו בעונה. שכרו של ערן זהבי, 12.5 מיליון דולר – שכר חסר תקדים לספורטאי ישראלי, בפער אדיר מהיתר – לא נמצא אפילו בין עשרת הגדולים בסין, אבל המשכורות בליגה הסינית מובילות את טבלאות השכר העולמיות. האם הייתה זו ברירת מחדל, או קפיצה לכסף גדול? האם השכר של בייל מנע ממנו לחתום בקבוצה אירופית, או שהוא פשוט היה נחוש לפגוש את האי פנג דינג, המגן הזוועתי של גוונגז'ו R&F, עליו שילמה פעם הביי שמונה מיליון דולר, בדיוק כמו שקיבלה מכבי ת"א על זהבי?


מגיע לסין בשיא הקריירה. גארת' בייל (AFP)

קצב: "אם היו לבייל 15 מיליון נטו, הוא יקבל עכשיו 22 מיליון. הוא הולך לסין כי הוא רוצה להרוויח כסף. את ההישגים שלו הוא כבר עשה. זה לגיטימי. מה, תלך עוד פעם לטוטנהאם? אם אתה יכול לקחת כסף גדול, אתה לוקח".

השאלה היא מה יסמן בייל לאחרים, או לשלושת השמות הגדולים בכדורגל העולמי – ליאו מסי, כריסטיאנו רונאלדו וניימאר – והאם דריסת רגל שלהם תהפוך את הליגה הסינית מליגה של שחקני הגנה רכים, משחקים רבי שערים ומיס-מץ' מובהק בין זרים למקומיים, לליגה שבה יצטופפו כל השמות הגדולים ואיתם הכסף הגדול?

אפילו לא בטופ 10. ערן זהבי (אתר הליגה הסינית)
אפילו לא בטופ 10. ערן זהבי (אתר הליגה הסינית)

קצב קצת מהוסס: "אני לא בטוח, אבל זה לא משהו שלא יכול לקרות. הם מרוויחים טוב איפה שהם נמצאים, כולל חוזי פרסום. מצד שני יכולה להגיע קבוצה שרוצה להראות שהיא בתחרות, והיא מסוגלת לשלם. כסף לא מעניין את מסי, ואני גם חושב שאם ריאל מדריד לא הייתה פולטת את בייל, הוא לא היה מגיע לסין. אני רואה את מסי גומר את הקריירה בברצלונה, אבל רונאלדו? הוא לא באמת משויך למועדון מסוים. אצלו זה יכול לקרות".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי