כולם מרוצים, בינתיים: בוס נחת בלברקוזן כדי להשלים את משימתו

פטר בוס
פטר בוס | Gettyimages

ההצלחות במכבי ת"א ובאייאקס נשכחו אחרי הכישלון בדורטמונד, אבל זו גם הסיבה שחזר דווקא לגרמניה. אחרי שהביס גם את באיירן מינכן ולקראת קראסנודר (19:55), יעקב זיו מנתח את החודש הראשון של ההולנדי בתפקיד

(גודל טקסט)

הקריירה המקצועית של פטר בוס עמדה בסימן שאלה עד לפני כמה שבועות. אחרי שעלה כמו מטאור מיד אחרי הקדנציה הקצרה במכבי ת"א והוביל את אייאקס לגמר הליגה האירופית (שם הפסיד 2:0 למנצ'סטר יונייטד), הוא עבר בתחילת העונה שעברה לדורטמונד. הכהונה אצל הצהובים שחורים התחילה בצורה מופלאה, כולם כבר דיברו על המאמן החדש שהופך ללהיט הגדול של הליגה עם מאזן של שבעה ניצחונות ותיקו אחד – ואז באה ההתפרקות ורצף ההפסדים, שבסיומם הוא פוטר אחרי חמישה חודשים בתפקיד.

מאז בוס לא אימן אף קבוצה. הוא ישב בבית עד דצמבר,אז הגיע הטלפון מלברקוזן שהחליטה לפטר את מאמנה הייקו הרליך ונתנה צ'אנס מחודש לבוס להוכיח את עצמו. בינתיים לפחות נראה שהוא לוקח את ההזדמנות בשתי ידיים. הוא נכנס לתפקידו ב-4 בינואר ומאז יש רק חיוכים ב"ביי ארינה", אף שיש עוד פרשנים שבטוחים שבמקרה של בוס צריך לחכות לפני שמסיקים מסקנות.

הפתיחה לפחות מזכירה את העידן בדורטמונד. במשחק הראשון הוא הפסיד למנשנגלדבך בבית 1:0, אבל מאז רשם שלושה ניצחונות בבונדסליגה, בהם ניצחון מפתיע מאוד 1:3 על באיירן מינכן, אבל הודח מהגביע הגרמני. "רואים שלברקוזן משחקת כבר את הכדורגל של בוס. כדורגל נוצץ, התקפי", נכתב ב"בילד". המאמן עצמו אמר כשהגיע כי "בדורטמונד לא נתנו לי מספיק זמן להוכיח את עצמי. אין לי מילה רעה עליהם, אבל אני מאמין שהפעם יתנו לי הזדמנות לטווח ארוך יותר ואני אקח אותה בשתי ידיים".


היה זקוק לגיבוי ולאמון לאורך זמן. בוס בימיו בדורטמונד (AFP)

רבים הרימו גבה כאשר הרליך הלך הביתה. הקבוצה לא דורגה בתחתית, אבל המנג'ר המקצועי של הקבוצה רודי פלר טען שהרגיש "שיש קיפאון ואנחנו דורכים במקום. רציתי להביא מאמן שיתסיס את הקבוצה ורציתי את בוס עוד לפני עונה, אבל אז הוא העדיף את דורטמונד. כשאמר שהוא מסכים להגיע הרגשתי שיש אפשרות שהוא יהיה סיפור של הצלחה".

אחד השינויים הראשונים הגדולים שביצע בוס בן ה-55 היה לתת את המפתחות לקאי האברץ בן ה-19 וליוליאן ברנדט בן ה-22 כפליימייקרים. האברץ, שכבש עד כה שמונה שערי ליגה, הבקיע בפנדל בניצחון הראשון של בוס – 0:3 על וולפסבורג – ולאחר מכן בניצחון 1:5 על מיינץ. המנהל הספורטיבי של הקבוצה סימון רולפס שמח מהשינוי ואמר: "אלה שחקנים שיכולים לגדול עם הקבוצה ובוס עשה בחוכמה כשנתן להם את המפתחות בקישור בתפקיד 50/50". גם מאמן הנבחרת יוגי לאב היה מרוצה: "הם רצים 12 קילומטרים במשחק. השינוי בתפקוד שלהם יכול לעזור גם לנבחרת".

אחת הסיבות שלברקוזן הימרה על בוס היא העובדה שהוא יודע לשדרג שחקנים צעירים, עשה זאת גם באייאקס וגם בדורטמונד. הוא עצמו אמר אחרי שהגיע: "יש לנו הרבה צעירים בקבוצה והעבודה שלי היא לעבוד איתם ביחד ולשפר אותם. כמובן שכשיש לך כישרון כמו קאי האברץ אז המשימה נעשית קלה יותר". בוס גם נתן להאברץ גב רציני כאשר הודה שהפך אותו לבועט הפנדלים הקבוע של הקבוצה, וכל זה להזכירכם בגיל 19 בלבד.


לא חושש לתת את המפתחות לכוכבים הצעירים (Gettyimages)

כעת תעבור ההתמקדות מהליגה לאירופה, במסגרת שנראית מתאימה עבור הקבוצה שנודעה בעבר כמחמיצת תארים כרונית והיום רוצה לעשות צעד ראשון לקראת עליה לשמינית גמר הליגה האירופית במשחק הראשון נגד קראסנודר (19:55, ישיר בספורט1 כחלק מחגיגה אירופית).

שוער לברקוזן לוקאס הרדצקי סבור כי הניצחון על באיירן יכול להיות מכונן מבחינת הקבוצה: "זה יכול להחזיק אותנו כל העונה", הוא אמר לפני שיוליאן ברנדט הוסיף: "מה שעשינו בארבעה שבועות מניב פירות ונותן הרגשה טובה". בתקשורת הגרמנית מדווחים שהשחקנים מספרים על סדר והיררכיה, שכעת כל אחד מהם יודע מה עליו לעשות על המגרש ושהם עובדים הרבה יותר קשה על כר הדשא. ואכן, הנתונים מוכיחים שהם רצו מול באיירן תשעה קילומטרים יותר – רמז אולי לשיחות המוטיבציה הידועות של בוס.

"המאמן נכנס לחדר ההלבשה במחצית ואמר לנו שאפשר לשנות הכל", נזכר ברנדט במחצית המשחק מול באיירן, "לא הייתה אפילו הרמת קול. המסר היה ברור והוא היה שאפשר לנצח. לא דיברו אפילו על תיקו". בוס חושב שהפעם הוא ישנה את הגורל: "רציתי לחזור במיוחד בבונדסליגה כי אני חושב שלא סיימתי את העבודה שלי". הערב נקבל איתות ראשון אם המשך הדרך מזכיר יותר את הריצה עם אייאקס או את הנפילה עם דורטמונד.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי