טובים השניים: על הציוות החריג בין לקאזט לאובמיאנג

פייר אמריק אובמיאנג, אלכסנדר לקאזט
פייר אמריק אובמיאנג, אלכסנדר לקאזט | AFP

בימים בהם חלוצים מתחרים לרוב על משבצת אחת, אמרי מעניק חופש פעולה לכוכבים שכבשו העונה יחד 50 שערים בכל המסגרות. הערב נגד צ'לסי (21:30 בספורט1), ארסנל זקוקה לצמד הקטלני כדי להניף את הגביע. יוכין מנתח

קבוצות: ארסנל
(גודל טקסט)

ארסנל לא הייתה מגיעה לגמר הליגה האירופית ללא צמד החלוצים שלה. 3:7 בסיכום שני המשחקים מול ולנסיה מרגיש משכנע בדיעבד, אך הקרבות היו צמודים הרבה יותר בפועל והעטלפים נטלו את ההובלה הן במשחק הראשון בלונדון והן בגומלין בספרד. נדרש קור רוח ושיתוף פעולה של פייר-אמריק אובמיאנג ואלכסנדר לקאזט על מנת לנצח אותם.

באיצטדיון האמירויות הבקיע לקאזט פעמיים, ואז נעץ אובמיאנג את המסמר השלישי והחשוב בדרך ל-1:3 שהעניק לתותחנים בטחון עצמי רב לקראת הגומלין. במסטאייה, היה זה תורו של אובמיאנג להצטיין עם שלושער, אבל גם לקאזט מצא את הרשת בעיתוי קריטי ביותר בתחילת המחצית השניה, וארסנל ניצחה 2:4. בשורה התחתונה: ארבעה שערים לאובמיאנג, שלושה ללקאזט, וכל אחד מהם גם חתום על בישול לעמיתו. מושלם.

הציוות הזה חריג למדי בכדורגל המודרני. פעם, במיוחד בתקופה כאשר המערך 2-4-4 היה נפוץ מאוד, היו לא מעט צמדים מיתולוגיים בחוד, ודי להזכיר את אנדי קול ודווייט יורק במנצ'סטר יונייטד. כיום המצב שונה בתכלית, כי חלוצים מרכזיים מתחרים בדרך כלל על משבצת אחת. אם מרכוס ראשפורד מקבל את האשראי באולד טראפורד, רומלו לוקאקו יידחק בדרך כלל לספסל. אם קון אגוארו פורח במנצ'סטר סיטי, גבריאל ז'סוס לא יהיה בהרכב. שיתופי פעולה מוצלחים בחוד כוללים בדרך כלל חלוץ מרכזי ושחקני אגף, כמו השלישייה הקדמית של ליברפול – רוברטו פירמינו במרכז, מוחמד סלאח וסאדיו מאנה בצדדים.


ציוות חריג למדי בכדורגל המודרני. לקאזט ואובמיאנג (Gettyimages)

גם בארסנל היו לא מעט הזדמנויות בהן העדיף המאמן אונאי אמרי חלוץ אחד בלבד, אך לבסוף הוא הבין כי עדיף לתת לשניהם לזהור ביחד. זה לא טריוויאלי אם אתה שבוי בקונספציה של חלוץ אחד, ובתחילת הדרך היו מקרים בהם תוקפקד לקאזט כחלוץ קלאסי, בעוד אובמיאנג דהר באגף. המתכון הזה הוכיח את עצמו לא רע, כי אובמיאנג הוא אחד השחקנים מהירים בתבל ועמדת הקיצוני כלל לא זרה לו. הוא מרגיש בה נוח ומילא אותה גם בתחילת הקדנציה בדורטמונד כאשר הגיש את הכדורים לרוברט לבנדובסקי. ואולם, הוא בעיקר מעדיף לנוע סביב הרחבה ולנצל את החוש המפותח שלו לאתר שטחים מתים. מבנה הגוף שלו וגובהו, 187 סנטימטרים, מרמזים על היותו סקורר מרכזי טיפוסי, אך זה ממש לא המצב. אובמיאנג נהנה להיות נייד ככל הניתן.

מנגד, לקאזט מתנשא ל-175 סנטימטרים בלבד, אך הוא חלוץ שגרתי הרבה יותר, במובן החיובי של המילה. הוא התרגל להיות בשפיץ במהלך השנים הארוכות שבילה בליון, אבל השתוקק לפרנטר שיבין את המשחק כמוהו. אובמיאנג סיפק לו את התשובה בלונדון. הקליק בין השניים היה מיידי והם משלימים זה את זה ועוזרים זה לזה. להגנות קשה מאוד להתמודד עם שני חלוצים בעלי סגנונות שונים אשר משדרים על אותו גל ומפנים שטחים אחד לשני. כאשר הפנים אמרי את הפוטנציאל הגלום בכך, הוא עבר לשחק עם צמד הצרפתים בחוד, בדרך כלל במערך 3-4-1-2 והעניק להם חופש פעולה מקסימלי. התוצאה, כפי שהוכיחו סופית המשחקים מול ולנסיה בחצי גמר הליגה האירופית, עשויה להיות קטלנית במיוחד.

כאשר יש בקבוצה שני חלוצים ברמה גבוהה מאוד, בדרך כלל מתפתחת תחרות ביניהם, גם אם היחסים האישיים טובים. זה לא המצב עם אובמיאנג ולקאזט, אשר שמחים תמיד לפרגן זה לזה. כאשר הוחתם בינואר 2018, היה צפוי אובמיאנג לחדש את שיתוף הפעולה הנפלא עם הנריך מחיטריאן מימי בורוסיה, אך במהרה התברר שהוא אוהב עוד יותר לבלות על המגרש עם לקאזט. בעוד הארמני הפך בהדרגה לשחקן מעט פחות דומיננטי בסגל, החלוצים מהווים את הצמד המוביל. הם מאושרים בצוותא, ואף סיגלו לעצמם חגיגה משותפת אחרי כיבוש שערים. לא משנה מי מוצא את הרשת – הם יוצאים לריקוד ביחד.


רוקדים יחד על המגרש (Gettyimages)

"הבנתי שזה הולך להיות נפלא ברגע שראיתי את פייר-אמריק באימון הראשון", סיפר לקאזט. "יש לנו ראייה דומה של כדורגל – רעיונות דומים, תחושות דומות. אנחנו אוהבים לדבר על זה בחדר ההלבשה. היכולת שלנו להבין זה את זה מאפשרת לנו להכריע משחקים. זו הפעם הראשונה בקריירה בה יש לי פרטנר כזה בהתקפה, וזה כיף. אני רוצה שיבקיע כמה שיותר, והוא רוצה שאני אבקיע כמה שיותר", אומר אובמיאנג.

עד כמה הפרגון גדול? בתחילת אפריל 2017, סבל לקאזט מבצורת ארוכה. אובמיאנג הבקיע פעמיים מול סטוק, והמשחק כבר הוכרע כאשר נשרק פנדל לזכות התותחנים. במצב שגרתי, אובמיאנג היה מעדיף להשלים שלושער, אך הוא ויתר על התענוג והגיש את הכדור לחברו. "הוא היה צריך לשקם את הביטחון", הסביר בדיעבד, אחרי שלקאזט כבש מהנקודה הלבנה בדרך ל-0:3.

בחלוף שנה, התפקידים התחלפו. אובמיאנג החמיץ פנדל בזמן פציעות בתיקו 1:1 מול טוטנהאם במרץ האחרון, והכאב היה גדול. הבעיטה החלשה שלו מנעה מהתותחנים ניצחון יוקרתי בדרבי ופגעה קשות בסיכויים להעפיל לליגת האלופות. הסקורר התקשה להירדם בלילות. בחלוף שבוע, הוכשל לקאזט ברחבה בקרב חשוב מול מנצ'סטר יונייטד, ובמצב רגיל היה שמח מאוד לבעוט את הפנדל בעצמו. לא הפעם. החלוץ לקח את הכדור, נתן אותו לאובמיאנג ולחש: "קדימה, תבקיע את זה". אובמיאנג אכן הבקיע, וארסנל ניצחה 0:2. באמת ובתמים, אין כאן תחרותיות. השניים מוכנים לחזק את החברות האמיצה בכל דרך שתידרש.

בסופו של דבר, הם גם חתומים על רוב הכיבושים של ארסנל. אובמיאנג זכה בתואר מלך השערים בפרמייר-ליג, לצד מאנה וסלאח, ובסך הכל הבקיע 31 פעמים בכל המסגרות. ללקאזט 19 כיבושים בכל המסגרות, והוא שיפר את מאזנו בהשוואה לעונה שעברה. במצטבר, הם חוגגים 50 – מספר עגול ויפה, אך לא מספיק אם ברצונם להניף הערב את הגביע בגמר הליגה האירופית (החל מ-21:30, ישיר בספורט1) ולהעפיל לליגת האלופות. על מנת להכניע את צ'לסי, תזדקק ארסנל למופע גדול של שניהם. אולי שניהם גם יצטרכו להבקיע.


50 שערים יחד בכל המסגרות העונה. צמד קטלני (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי