עכשיו אתה כי ההוא הלך: המבחן הגדול שעומד בפני ארנסטס שטקוס

ארנסטס שטקוס
ארנסטס שטקוס | דני מרון

השוער הליטאי הובא כשברקע הזיכרונות הכואבים מפרשת גיא חיימוב, יאניס אנסטיס והבושה מול דינמו. היכולת שלו הערב (17:25, ספורט1) נגד קרייאט תעשה את ההבדל עבור הפועל ב"ש בין עונה מוצלחת לעוד אחת כמו קודמתה

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)

אחרי שאריאל הרוש העביר ביקורת פומבית על ההתנהלות בהפועל באר שבע, ורגע לפני המעבר שלו לספרטה רוטרדם ההולנדית, החליטו בבירת הנגב להשיב לו מנה אחת אפיים, או אם תרצו לעקוץ אותו, והודיעו: "שיהיה לו בהצלחה בקבוצה השישית בשבע שנים".

מה שבאר שבע שכחה, או שסתם לא ידעה, הוא שלשוער החדש שלה, הליטאי ארנסטס שטקוס, יש בדיוק אותו כרטיס ביקור: שש קבוצות בשבע שנים. אצל שטקוס זה יישמע קיצוני עוד יותר, כי לאורך השנים האלה הוא גם שיחק בשש מדינות שונות: בהולנד לבש את האפודה של דן האג, בטורקיה הגן על השער של סיבאספור, ביוון שיחק בקיריארה ולפני כן זינק עבור נאה סאלמיס הקפריסאית אליה הגיע מגומל הבלארוסית.

"מעברים בין קבוצות אף פעם לא טובים", אמר אתמול שוער העבר אריה אלטר, שדילג בעצמו בין לא מעט קבוצות, כולל שנתיים בהפועל ב"ש, "אלא אם הם נעשים על רקע מקצועי, או בימים האלה רקע כלכלי. המצרך הכי חשוב לשוער כדורגל הוא יציבות, ובדרך כלל זה פועל יוצא ליכולת שלו. המשבר שנוצר בין ברק בכר לאריאל הרוש גרם לחוסר אמון בין השניים, ומכאן כבר אין דרך חזרה. אני לא יודע עד כמה הרוש מתקדם במעבר שלו להולנד, אבל מבחינת שטקוס זוהי התקדמות להגיע מהפועל חיפה להפועל באר שבע".

הרוש. עזב בטריקת דלת (מאור אלקסלסי)
הרוש. עזב בטריקת דלת (מאור אלקסלסי)

למעשה, לעומת הרוש שעוזב בטריקת דלת את טרנר לטובת ארץ טחנות הרוח, שטקוס עשה את בדיוק הדרך ההפוכה – תחליטו אתם מי התקדם ומי נסוג לאחור. דבר אחד ברור: סאגת השוערים בבאר שבע מקבלת העונה עוד פרק, והערב (חמישי 17:25, שידור ישיר בספורט1) בקזחסטן יעמוד שטקוס למבחן אמיתי, אחרי ששמר על רשת נקייה בשתי ההופעות האחרונות שלו בליגה האירופית (0:1 נגד לאצ'י האלבנית, 0:2 נגד קייראט הקזחית בשבוע שעבר).

"שטקוס הוא שוער מצוין. בוודאי לליגה הישראלית. שוער בטוח, שוער יציב ובשנתיים שלו בהפועל חיפה סיפק את הסחורה. החזיק אותם כמו שצריך וגם היה שותף מלא לזכייה בגביע המדינה. העניין הוא שבאר שבע זה סרט אחר מאשר הפועל חיפה, הלחץ שונה, ולמרות שאני בדעה שהקבוצה עשתה עסקה טובה, עדיין הוא צריך להבין שיסתכלו עליו בצורה אחרת", אומר אלטר, שחגג בקריירת המשחק שלו שתי אליפויות עם הפועל ת"א, אליפות עם מכבי נתניה וגביע אלוף האלופים עם נתניה.

רק לפני שנה "נפלה" הפועל ב"ש. היווני יאניס אנסטיס אסף חמישה כדורים מהרשת שלו מול דינמו זאגרב במוקדמות ליגת האלופות, גמר לאלופים דאז את העונה האירופית ויש סבורים עד היום שגם את העונה הישראלית, שהסתיימה כזכור במקום השלישי. הבאת השוער היווני, שאגב הפרידה ממנו עלתה המון כסף לאלונה ברקת, באה אחרי שב"ש הסכימה לשלם להפועל חיפה 1.2 מיליון שקל עבור שטקוס, מתוך רצון להגיע לשלב הבתים של ליגת האלופות, ועוד להעביר את גיא חיימוב ואת המגן מיחאיי קורהוט לאדומים של חיפה. הדבר דלף לאוזניו של חיימוב במהלך מחנה האימונים בפולין, הוא נטש את המחנה בזעם וסירב לעבור להפועל חיפה. דודו גורש כבר היה בדרך לבית"ר ירושלים, וכך נולדה עסקת השוער היווני.

אנסטיס. הפרידה ממנו עלתה המון כסף לאלונה (אודי ציטיאט)
אנסטיס. הפרידה ממנו עלתה המון כסף לאלונה (אודי ציטיאט)

"הישועה" הגיעה מכיוון הרוש, שוער נבחרת ישראל שסיים עונה מוצלחת באי השכן וזכה שם בתואר שוער העונה. הרוש נראה אז מתאים כמו כפפה ליד. במקביל צורף אוהד לויטה ממכבי חיפה, שחזר לקדנציה שנייה בבאר שבע. חיימוב פגש אותו בכביש החוף, בדרך לירוק שלמרגלות הכרמל.

פתיחת העונה הכושלת גרמה לחילופים רבים אצל האלופה, ובין השאר בחר בכר לתת קרדיט לאוהד לויטה על פני הרוש. לויטה לקח את ההזדמנות בשתי ידיים, הציג יכולה מצוינת, הקבוצה עלתה על מסלול חיובי והבטיחה את מקומה בפלייאוף העליון.

בבאר שבע לא אהבו את הגישה של הרוש להחלטת המאמן ובסוף העונה האריכו את חוזהו של לויטה בשנתיים נוספת. במקביל הוחלט לצרף שוער, והרוש מצא את עצמו במחנה המנודים עד שמצא את העולה החדשה לליגה הראשונה בהולנד. בספרטה רוטרדם יקבל הרוש 200 אלף יורו, ב"ש תוסיף 150 אלף ושוער הנבחרת הלאומית לא ייפגע לא בשנה הקרובה וגם לא בשנה שלאחר מכן, בה הוא עדיין יהיה חתום בטרנר.

שטקוס חותם בבאר שבע.
שטקוס חותם בבאר שבע. "מותר" לו לספוג (אתר הפועל באר שבע)

"דוביד שוייצר ז"ל אמר פעם שהדג בצלחת כי הוא פתח את הפה. זה בדיוק מה שקרה להרוש", מסכם אלטר, שבין השאר גם הקים את ארגון השחקנים ושימש מנכ"ל במשך 14 שנה, "לא עושים דברים כאלה. לא מדברים על מועדון שאתה מתפרנס ממנו. מצד שני, גם לא מקובל עליי עניין המנודים. זה עבר כבר מהעולם. זה אסור גם לפי חוקי פיפ"א. העניין הוא שאף אחד לא אוכף את הדבר הזה בארץ".

כך או אחרת, הערב בקייראט "מותר" לשוער הליטאי בן ה-34 לספוג שער, אבל לא יותר מזה. שוער עם 27 הופעות במדי נבחרתו, כולל הופעה לפני ארבעה חודשים במוקדמות הליגה האירופית וכולל כל משחקי הנבחרת בליגת האומות, יצטרך להשכיח את "הסלט היווני" מלפני בדיוק שנה ושבוע.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי