סודובה מוכנה לקרב: כך מכבי ת"א תימנע מעוגמת נפש

אבי ריקן, איתי שכטר
אבי ריקן, איתי שכטר | אודי ציטיאט

קל לזלזל ביריבה ליטאית – הרי מעטים בישראל שמעו על החבורה הלוחמנית והנלהבת של ולדימיר צ'ובורין, אולם לאחרונה היא הדיחה את אפואל ניקוסיה, נתנה פייט לכוכב האדום והתפוצצה עם 0:10 היסטורי. יוכין מזהיר

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

קל לזלזל ביריבה ליטאית – הרי מעטים מאוד בישראל שמעו על סודובה לפני ההגרלה מול מכבי תל אביב, וקבוצות מהמדינות הבלטיות מעולם לא רשמו הישגים משמעותיים במסגרות אירופיות. למעשה, הנבחרות הלאומיות שלהן נמצאות במשבר, ולטביה הפכה לבשר תותחים של ממש – לא לחינם פירקה אותה ישראל ללא קושי במשחק החוץ במוקדמות יורו 2020 לפני חודשיים. ומה כבר ההבדל בין לטביה לליטא? לאוזן הישראלית זה נשמע בערך אותו דבר.

קל לזלזל, אבל תהיה זו טעות גדולה מאוד. הצהובים, שהפסידו לסרפסבורג הנורבגית לפני שנה בניגוד מוחלט לציפיות, הם פייבוריטים ברורים לעבור לשלב הבא במוקדמות הליגה האירופית, אך הקבוצה של ולדימיר איביץ' תעשה זאת רק אם תתייחס במלוא הרצינות לאתגר. כי סודובה היא לא שם מוכר, ואפילו לא שם דבר בליטא עצמה, אך מדובר בקבוצה שנמצאת במומנטום חיובי מובהק, עם מאמן שנחשב ללא פחות מקוסם. מבחינת המועדון עצמו, המאזן באירופה בשנים האחרונות מעודד במיוחד, והחבורה הרב-לאומית של ולדימיר צ'ובורין הקזחי תתייצב למפגשים עם המון בטחון עצמי, בעוד השחקנים יודעים היטב שאין להם מה להפסיד. הפער האיכותי הנתפס משחק לידיהם. הם יכולים רק להפתיע לטובה.

זה מה שסודובה כבר עשתה לפני שנתיים. שחטיור סוליגורסק הבלארוסית נחשבה לפייבוריטית בסיבוב המוקדם הראשון בליגה האירפית – והודחה. אחרי שעברה גם את לייפאיה הלטבית, הדהימה סודובה אפילו את סיון השווייצרית ופירקה אותה 0:3 בבית. אקס-מכבי תל אביב מוסא קונאטה, אשר דווקא הצליח מאוד בסיון ועבר לאמיין הצרפתית ימים ספורים אחרי המפגשים, נוטרל על ידי ההגנה הליטאית, ולשער שלו בתיקו 1:1 בגומלין לא הייתה משמעות מעשית. לבסוף, סיימה סודובה את דרכה כאשר נכנעה ללודוגורץ בסיבוב המוקדם הרביעי, אך עצם העובדה כי הביאה את אלופת בולגריה לאצטדיונה הביתי הצנוע גרם אושר רב לאוהדים.


יקיר האוהדים.  ולדימיר צ'ובורין

הליטאים התייצבו מאחורי סודובה שהציתה את הדמיון והוכיחה כי אפשר להשיג תוצאות מכובדות מאוד בזירה האירופית. צ'בורין הקזחי הפך כבר אז ליקיר האוהדים, ומעמדו התחזק הרבה יותר כאשר הקבוצה הצנועה זכתה כנגד כל הסיכויים באליפות ראשונה היסטורית בשלהי 2017.

צריך להבין את הרקע על מנת להפנים את עוצמת ההישג. סודובה מגיעה מהעיר מריאמפולה בת כ-35 אלף תושבים בלבד. המועדון לא היה רלוונטי בעידן ברית המועצות, ושיחק בליגות הנמוכות גם בליטא העצמאית עד 2003. אין לו משקיעים עשירים, הספונסור הראשי במשך רוב השנים היה מפעל לייצור זכוכית, ומחשבות על אליפות בדרך כלל לא חלפו בראשי האוהדים. עם צ'בורין זה השתנה, וסגנונו ההרפקתני הניב פירות מופלאים. במחזור האחרון בעונת 2017, הייתה זקוקה סודובה לניצחון על מנת להדיח מהפסגה את האלופה הנצחית ז'לגיריס וילנה, ומשחק העונה הזה לא יישכח עוד שנים רבות במדינה. החבורה הצנועה ריסקה את הפייבוריטית 0:3 – בדיוק כמו את סיון. מאז, מאמינים השחקנים שהשמיים הם הגבול בכל מצב.

והנה לכם – בסיבוב המוקדם הראשון בליגת האלופות לפני שנה, הפתיעה סודובה את אפואל ניקוסיה. אלופת קפריסין היא קבוצה ברת השוואה למכבי תל אביב, ואף עולה עליה מבחינת הניסיון האירופי בשנים האחרונות, אך היא זלזלה בליטאים ועפה בבושת פנים אחרי שספגה שלושער מרגלי ריחינו סיסיליה תוך 19 דקות ונכנעה 3:1 במגרשה החדיש של סודובה. ריחינו, שעבר מאז לליגה ההולנדית השנייה, הוא דוגמא נהדרת לזרים בקנה המידה הנכון אשר מאותרים על ידי הסקאוטים של הליטאים, והתקציבים שהתקבלו מהופעות סדירות באירופה מאפשרות להציע שכר סביר למתאימים. הם לא יכולים להיות כוכבים, כמובן, אך במונחי סודובה אלה שחקני חיזוק נהדרים.


רק הכנה רצינית תמנע עוגמת נפש. איביץ' וזיו בקלוז' (אודי ציטיאט)

הכוכב האדום בלגרד קטעה את חלום ליגת האלופות אשתקד, אבל במוקדמות הליגה האירופית התמודדה סודובה עם סלטיק, וסיימה איתה בתיקו 1:1 מכובד בבית. הגעתה של אלופת סקוטלנד – מועדון חשוב הרבה יותר גם בהשוואה ללודוגורץ – הייתה חגיגה עבור כל המדינה. "אני רוצה שכולם ינהרו ליציעים, כי המשחק הזה חשוב עבור כל ליטא", אמר אז המגן הקרואטי אנדרו שברליוגה – וצדק. מקומה של סודובה בקונצנזוס הציבורי התחזק, ואליפות דרמטית שנייה ברציפות רק חיזקה אותו. צ'בורין הוא לא פחות מגיבור לאומי.

אז עכשיו מכבי תל אביב עומדת בדרכה של החבורה הלוחמנית והנלהבת הזו והמשחק הראשון ייערך בנתניה (חמישי ב-20:15, ספורט4), וסודובה מוכנה לקרב. היא נתנה פייט מצוין לכוכב האדום, אותה פגשה שוב במוקדמות ליגת האלופות, ואז התפנתה לחגיגה מול נציגת סן מרינו, אותה הביסה 0:10 במצטבר כדי לרשום את התוצאה הגבוהה ביותר בתולדות הכדורגל הליטאי. על גלי ההצלחה הזו, וכאשר היא שוב מובילה את הליגה בדרך אולי לאליפות שלישית ברציפות, היא מסוגלת לעשות חיים קשים מאוד לצהובים. אלופת ישראל איכותית יותר, אך לאיביץ' יש יריב מעולה בעמדת המאמן, ורק הכנה רצינית מאוד תמנע עוגמת נפש משמעותית במיוחד. קבוצה שמדיחה את אפואל יכולה לעשות את זה גם למכבי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי