הבמה כולה שלו: הרגע שמצדיק את הבחירה של נאתכו בפרטיזן

ביברס נאתכו
ביברס נאתכו | ANDREJ ISAKOVIC / Contributor

קפטן הנבחרת יכול היה לחזור לאקסית המיתולוגית או להרוויח סכומי עתק בטורקיה, אבל בחר במועדון הפאר מבלגרד ובמהרה הפך לכוכב על בסרביה. הערב (19:45 בספורט1) הוא יכול לעשות כותרות על חשבון מנצ'סטר יונייטד

(גודל טקסט)

"פרטיזן בלגרד חיכתה לשחקן כזה במשך 15 שנה", נכתב באתר הפופולרי מוזארט אחרי ניצחונם של השחורים-לבנים על אסטנה במחזור הקודם בליגה האירופית. ההערכה כלפי ביברס נאתכו עצומה – בסרביה התקשו להאמין כאשר הקשר הישראלי בחר לחתום כשחקן חופשי דווקא בליגה הצנועה שלהם, והם מתלהבים מכל רגע. שיחות עם עיתונאים סרבים מציירות תמונה פנומנלית בכל קנה מידה – השבחים פשוט לא יודעים גבול.

מבחינה כלכלית, היו לנאתכו הצעות טובות באופן משמעותי, בעיקר מטורקיה שם כבר הכינו אנשי סיבאספור את פרטי החוזה האחרונים. גם האקסית המיתולוגית, רובין קאזאן, הייתה בתמונה. ואולם, זוראן טושיץ' סבר כי כדאי לנסות לשכנע את חברו לשעבר לצסק"א מוסקבה לחדש את שיתוף הפעולה. "תיארתי לעצמי שכסף אינו השיקול החשוב ביותר מבחינתו", הוא הסביר לתקשורת הסרבית. וכך היה. נאתכו חתם על חוזה לשלוש שנים, ובחלוף חודשיים בלבד ברור שהשידוך הזה נהדר עבור כל הצדדים. אוהדי פרטיזן נהנים עד הגג מהכוכב שהפך באופן מיידי למנהיג הקבוצה.

המניעים של נאתכו היו מקצועיים וחברתיים. חינוך ילדיו ואיכות חיים עבור משפחתו היו חשובים לו מאוד, ובלגרד מעניקה אופציות טובות יותר בנושא בהשוואה לסיבאס. הוא גם רצה להיאבק על תארים מקומיים ולשחק במסגרת אירופית – וגם כאן פרטיזן הייתה התשובה הנכונה. סיבאספור אף פעם לא תהיה אלופת טורקיה, ורובין קאזאן נמצאת במשבר עמוק בתחתית. נאתכו יכול היה להיות שחקן דומיננטי מאוד בשורותיהן, אך מבחינת השאיפות בצמרת ובזירה האירופית הקריירה שלו הייתה מסתיימת.

לעומת זאת, לפרטיזן יש סיכוי להיאבק מול הכוכב האדום בלגרד על אליפות, היא משחקת בליגה האירופית, ואף מסוגלת – לפחות תיאורטית – לעלות בשנים הקרובות גם לליגת האלופות. הליגה הסרבית עצמה חלשה יותר, אך הדבר גם מאפשר לשמור כוחות במידת הצורך. בגיל 31, אחרי עונה מאכזבת בה בילה הרבה יותר מדי זמן על ספסל אולימפיאקוס, הפתרון הזה מתאים לנאתכו כמו כפפה ליד, והחוזה לטווח ארוך מעניק לו יציבות שחיפש אחרי שעזב את צסק"א בקיץ 2018.


פתרון שהתאים כמו כפפה ליד (האתר הרשמי של פרטיזן בלגרד)

טושיץ' ידע בדיוק כיצד יתאים נאתכו למערך של קבוצתו האהובה, כי לפרטיזן לא היה נווט במרכז המגרש. "אני אוהב שחקנים שלוקחים אחריות, משחקים עם הראש למעלה, רואים את כל המגרש ומעניקים לקבוצה שקט תעשייתי. ביברס עונה על ההגדרה הזו. נהניתי מאוד לשחק איתו בצסק"א, ואני מקווה שזו תהיה השפעתו גם על פרטיזן", אמר טושיץ' אחרי ההחתמה הסנסציונית, אותה הינדס במו ידיו. העיתונאים הבכירים בסרביה משוכנעים ששאיפתו התגשמה, ואולי אף מעבר לציפיות.

"נאתכו הוא השחקן הטוב ביותר של פרטיזן מזה שנים ארוכות", קובע העיתונאי ולאדימיר נובאקוביץ', "כל האוהדים והפרשנים רואים בו שחקן מפתח קריטי. הוא מזכיר לי את הימים הטובים של יוגוסלביה המאוחדת, כאשר היו בליגה אמני מסירות רבים בכל עונה נתונה. עכשיו אין לנו כאלה, אנחנו לא מייצרים אותם יותר, ואלה שמצליחים עוברים מהר מאוד לליגות הגדולות. יכולת המסירה וראיית המשחק של נאתכו נדירות עבור הליגה הסרבית. לפעמים נדמה שהוא המבוגר האחראי שמנווט ילדים שמשחקים בחצר. המאמן סאבו מילושביץ' יודע שיש לו מזל גדול. הוא מבין שנאתכו נמצא בכמה רמות מעל הליגה. כאשר נפוצו באוגוסט הדיווחים על הגעתו האפשרית, זילזלנו בהם. חשבנו שזה בלתי אפשרי. יש לפרטיזן מזל גדול מאוד שטושיץ' הצליח לשכנע אותו".


"15 שנה חיכו לשחקן כזה בפרטיזן" (ANDREJ ISAKOVIC/AFP/Getty Images)

"כבר במשחק הראשון אפשר היה לראות עד כמה נאתכו טוב. הוא תמיד יודע מה לעשות עם הכדור, וזה משהו שלא רואים בליגה הסרבית", טוען העיתונאי דיאן סטנקוביץ', "הוא ישיר מאוד, תמיד מחפש את הדרך קדימה, משחק בפשטות וביעילות. לכן מילושביץ' גם התחיל להשתמש בו לא רק כקשר מרכזי, אלא לעתים כפליימייקר בעמדה קדמית יותר. כבר הרבה מאוד זמן פרטיזן מחפשת שחקן כזה, ועכשיו יש לה".

אחרי התיקו 2:2 מול אלקמאר במחזור הראשון בליגה האירופית, העניק האתר מוזארט לנאתכו את הציון 8.5 מתוך 10 – חריג מאוד מבחינתו. "במשך עשור, היה רק שחקן אחד שקיבל 10 במשחק ספציפי, ופעמיים ניתן הציון 9. הציון 8.5 גבוה מאוד, והוא משקף את התרומה העצומה של נאתכו כבר במשחקו האירופי המלא במדי פרטיזן", אומר סטנקוביץ'. נאתכו כבש את שער הבכורה שלו בפנדל, השלים צמד אחרי ההפסקה, ולא היה רחוק מלהוביל את הקבוצה לניצחון. במחזור השני, על אדמת קזחסטן, הגיעו שלוש הנקודות כאשר נאתכו בישל את השער השני של עומר סדיק בניצחון 1:2. כעת מפתחים בבירת סרביה תקוות להעפיל לשלב הבא וממתינים בקוצר רוח לשני המפגשים מול מנצ'סטר יונייטד.

עבור טושיץ', שהגיע לאולד טראפורד לפני יותר מעשור על תקן צעיר מבטיח וסומן ככוכב עתיד על ידי אלכס פרגוסון, יהיו אלה משחקים מרגשים במיוחד. ביחד עם נאתכו, הוא מביא את הניסיון הדרוש במעמדים אלה. הישראלי כבר ניצח בעבר קבוצה ממנצ'סטר בליגת האלופות – זכור במיוחד צמד הבישולים שלו לסיידו דומביה במדי צסק"א בנובמבר 2014. כעת, בחלוף חמש שנים, יש הזדמנות נוספת לנצח נציגה בכירה מהפרמיירליג, ובפרטיזן רואים בליגה האירופית את הסיכוי הממשי לתהילה העונה.


כבר ניצח קבוצה בכירה ממנצ'סטר. נאתכו ב-2014 (ALEXANDER NEMENOV/AFP/Getty Images)

"העונה לא יהיה פשוט לשחורים-לבנים להתמודד מול הכוכב האדום על האליפות, כי הסגל שלהם קצר. למרות הניצחון הישיר בדרבי לפני חודש, הם כבר איבדו נקודות חשובות מול קבוצות נחותות יותר, והמרחק מהפסגה גדול מדי. לעומת זאת, העפלה משלב הבתים בליגה האירופית אפשרית ביותר, וגם השדים האדומים לא מפחידים כמו בעבר. האוהדים סומכים על נאתכו וטושיץ' במשחק הביתי ביום חמישי ובאולד טראפורד בעוד שבועיים", מסביר נובאקוביץ'.

נאתכו לא היה משתתף במשחקים כאלה לו היה חותם בסיבאספור או ברובין. פרטיזן מעניקה לו את הבמה, והקהל מאחוריו. האם ינצל את ההזדמנות לעשות שוב כותרות גדולות ברחבי היבשת? הערב תהיה ההזדמנות הראשונה בבלגרד (החל מ-19:45, ישיר בספורט1).

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי