רק אל תקראו לו "סופר-סאב": סיפורו של נילס פטרסן

נילס פטרסן
נילס פטרסן | Gettyimages

החלוץ הסתובב בגרמניה, כבש בכל מקום, שבר את שיא הכיבושים למחליף ורק פציעה עזרה לו להיכנס להרכב של פרייבורג. אולי אחרי שישה שערים בשבוע, מצבו ישתפר

קבוצות: פרייבורג
(גודל טקסט)
"תעשיית עולם הכדורגל שטחית ואנחנו השחקנים אפילו לא יודעים לקרוא היטב. אני מתבייש שהידע שלי על העולם כל כך מועט. אני נמצא במצב של התלבטויות ובלבול במשך 10 שנים, אך הצלחתי להחזיק מעמד ולהשאיר את הראש מעל המים כי אני יודע לבעוט טוב בכדור. האוהדים ביציעים של פרייבורג יותר אינטלקטואלים וחכמים ממני".


הווידוי המדהים והנדיר הזה של נילס פטרסן, חלוץ פרייבורג, ראוי להערכה. יחד עם זאת, דבריו הכנים לא מפתיעים בשל העובדה שמאמנו בקבוצה הוא לא אחר מאשר כריסטיאן שטרייך, מורה להיסטוריה לשעבר שזכה לכינוי 'הפילוסוף' ברחבי גרמניה. שטרייך ידוע באמירותיו הכנות ובהבעת דעותיו על נושאי היום במדינה. בין אם זה בנושא חברתי או פוליטי.



דבריו של פטרסן הגיע יומיים לאחר יום הולדתו ה-29. למחרת הריאיון הוא כבש שלושער בקאמבק המטורף של קבוצתו במשחק החוץ מול קלן האומללה, שצוללת במהירות לליגה השנייה. אהוב הקהל המקומי וכוכב העבר של 'התיישים', לוקאס פודולסקי, היה ביציע מכוסה בבגדי חורף מחממים ולא רצה לצפות בטרגדיה. 



שטרייך. מאמן ופילוסוף (Gettyimages)


השער הראשון של פטרסן הגיע במחצית הראשונה בבעיטת יעף נפלאה ברגלו השמאלית והפחות דומיננטית. הכדור הרעיד את הרשת ואת השלג שנערם עליה במגרש המושלג בקלן. השער המצמק הזה רק המתיק במעט את הגלולה המרה שפרייבורג הייתה צריכה לבלוע לאחר שהמארחת כבשה שלושה שערים (החלקה על השלג של הבלם לינהארט שגרמה לשער הראשון, פנדל ושער עצמי של סטאנקו) תוך 29 דקות. האורחים היו מושפלים במיוחד, מכיוון שקלן כבשה עד ההתמודדות הזאת שישה שערי ליגה בלבד בלי להשיג אפילו ניצחון אחד לאחר 14 מחזורים.


המחצית השנייה הייתה זהה לחלוטין בהיבט אחד. גם פרייבורג כבשה שלושה שערים לאותו שער שקלן הבקיעה את שעריה כמעט באותו פרק זמן. האורחת עשתה זאת בשלושים דקות. יאניק הברר כבש בדקה ה-65 וגרם לפרייבורג להאמין ולקלן להילחץ. בדקה ה-89 סליח אוזקאן הכשיל את ניקולס הופלר ברחבה ופטרסן ניצל את ההזדמנות. בתוספת הזמן, נגיעת יד ברחבה של החלוץ הצרפתי סרו גיראסי גרמה לשופט רוברט קאמפקה להורות שוב אל עבר הנקודה הלבנה (שכבר כמעט לא נראתה מרוב שלג ופנדלים) ופטרסן, בקור רוח, השלים שלושער שני בקריירת הבונדסליגה שלו והעניק לפרייבורג שלוש נקודות יקרות.


יומיים לאחר מכן, עם סרט הקפטן על הזרוע, היה הגרמני שוב מדויק וכבש את שער הניצחון במשחק הביתי מול מנשנגלאדבך. פנדל מוצלח הקפיץ את פרייבורג למקום ה-13 עם קצת אוויר לנשימה. השבוע המושלם המשיך עם עוד צמד ב-3:3 הפסיכי באאוגסבורג, בו באופן טראגי ספגה הפעם קבוצתו שני שערי שוויון בתוספת הזמן.



פטרסן מול קלן. שלושער על הדשא המושלג (Gettyimages)


החלוץ הגבוה (1.88) נולד וגדל בוורניגרודה, עיר קטנה במדינת סקסוניה-אנהלט במזרח גרמניה, בעלת קצת יותר מ-30 אלף תושבים. הוא גדל במועדון העירוני, עד שקיבל את ההזדמנות הגדולה והצטרף בגיל 17 לקבוצת הנוער של קרל צייס יינה. לאחר שנתיים ערך את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת ששיחקה אז בליגה בשנייה כאשר נכנס כמחליף מול קלן. מאותו רגע התחילה האגדה של 'הסופר סאב'. בעונה לאחר מכן פטרסן כבש ארבעה שערים כמחליף, שלושה מהם עזרו ליינה להשיג חמש נקודות חשובות בקרבות ההישרדות. לצערם של השחקן והמועדון, הקבוצה בכל זאת נשרה לליגה השלישית.


אחרי חצי עונה בליגה השלישית, נשאר פטרסן באזור מוכר ונחת בקבוצה מזרח גרמנית נוספת. הפעם המועדון שקלט אותו היה אנרג'י קוטבוס. בחצי העונה הראשונה שלו בליגה הבכירה פטרסן שיחק בעיקר בקבוצה השנייה ורשם רק הופעת אחת בבונדסליגה, כאשר שיחק במחזור הסיום. שחקן הרכש לא הצליח לסייע גם במשחקי הפלייאוף מול נירנברג וקוטבוס ירדה לליגה השנייה. בעונתו השנייה כבר קיבל יותר הזדמנויות כאשר פתח 11 פעמים בהרכב וכבש עשרה שערים, שניים מהם כמחליף.


בעונה השנייה הגיעה הפריצה הגדולה. 33 הופעות בהרכב הפותח הניבו 25 שערים ואת תואר מלך השערים של הבונדסליגה השנייה. כבר במהלך העונה החלוץ הגרמני צד את עיניהם של מועדונים מהבונדסליגה וגם בקבוצות נוספות ברחבי אירופה, אך הוא החליט להישאר בקוטבוס והאריך חוזה עד 2014. כשמועדון כמו באיירן מינכן מציע לכדורגלן להצטרף לשורותיו ובונה עליו כחלוץ העתיד של האימפריה, אף חוזה חתום לא ימנע כנראה את המעבר וקפיצת המדרגה המשמעותית. כבר בסיום אותה עונה מופלאה בליגה השנייה חתם פטרסן על חוזה בקבוצה הבווארית שרצתה להחזיר את תואר האליפות אליה. באיירן סיימה את העונה במקום השלישי, מרחק של עשר נקודות מהאלופה החדשה והמגניבה, בורוסיה דורטמונד של יורגן קלופ.



פטרסן. מהליגה השלישית לבאיירן מינכן (Gettyimages)


בתוך שלוש שנים קפץ החלוץ ממעמקי הליגה השלישית היישר אל הסגל הנוצץ של שיאנית האליפויות בגרמניה לצדם של מריו גומז, פרנק ריברי, אריין רובן ואלופי העולם העתידיים תומאס מולר, פיליפ לאם, בסטיאן שוויינשטייגר וטוני קרוס. עונת הבכורה של פטרסן בבונדסליגה הייתה סולידית מאוד עם תשע הופעות ושני שערים אליהם הוסיף עוד שניים בגביע. שער הבכורה שלו בליגה היה במחזור החמישי כאשר באיירן הביסה את לא אחרת מאשר פרייבורג.


פטרסן נכנס כמחליף, כבש ובכך פתח את המאזן שיירשם בספרי ההיסטוריה בעתיד. בסיום העונה באיירן שוב הפסידה את האליפות לדורטמונד ובקיץ 2012 הושאל פטרסן לוורדר ברמן לעונה אחת, הרשים בכך שהבקיע 11 שערי ליגה (כמובן שצמד מול פרייבורג) וזכה לחוזה לארבע שנים במועדון מעיר הנמל. כמות דלה של שבעה שערים בעונתו השנייה בברמן (שלושה מהם כמחליף) העלו סימני שאלה לגבי הרף אליו הוא מסוגל להגיע. האם הוא החלוץ הקטלני שציפו שהוא יהיה? האם הוא חלוץ המטרה האידיאלי? או שהוא יעיל רק כמחליף?


התשובות לשאלות אלו התבהרו בחלון ההעברות של ינואר 2015. ורדר ברמן השאילה את החלוץ לפרייבורג עד סיום העונה. במחזור הראשון של הסיבוב השני לאחר פגרת החורף, פטרסן ערך את הופעת הבכורה שלו במדי הקבוצה מהיער השחור כאשר נכנס כמחליף במחצית במצב של פיגור 1:0 בבית מול פרנקפורט. התוצאה בסיום הייתה 1:4 לטובת המארחת, תודות לשלושער של שחקן הספסל.



התקופה בברמן. בעונה השנייה החלו הספקות (Gettyimages)


בסיום אותה עונה פרייבורג נשרה לליגה השנייה ושם פטרסן חזר להראות ניצוצות. החלוץ היה שוב גדול על ליגת המשנה, אמנם הוא לא זכה בתואר מלך השערים בפעם השנייה, אך הסתפק בסגנות בטבלת מלכי השערים. הפרס הגדול והחשוב יותר הגיע בדמות העפלה לבונדסליגה וחזרה לאור הזרקורים. פטרסן ששיחק בנבחרת גרמניה עד גיל 19, קיבל זימון לנבחרת שנסעה למשחקים האולימפיים בריו 2016. העונה הקסומה נמשכה כאשר כבש שישה שערים בטורניר, כולל חמישייה מול פיג'י, בדרך לזכייה במדליית הכסף.


 

בעונה הקודמת פתח פטרסן רק שבע פעמים בהרכב, אבל הצליח להבקיע 10 שערים. במחזור האחרון, באליאנץ ארנה, הגיעה פרייבורג למשחק הפרישה של פיליפ לאם וצ'אבי אלונסו, שהיה גם משחק ההכתרה של האלופה, באיירן מינכן. יום חג ומאושר עבור תושבי בוואריה שחגגו ניצחון 1:4 על האורחת. מול אותה באיירן, אותה קבוצה אשר ראתה בו חלוץ העתיד שלה ושל גרמניה, פטרסן כבש שער מצמק, בדקה ה-76, לאחר שעלה כמחליף שמונה דקות לפני כן, אך חשוב מכך, חלף על פני אלכסנדר ציקלר ששיחק בבאיירן וקבע שיא בונדסליגה חדש. 19 שערים כמחליף. 10 שערים בעונה אחת. תשעה מהם כמחליף. שלושה פנדלים מוצלחים. חמישה שערי ניצחון. הבחור הוא לא רק 'סופר-סאב', אלא לגמרי ווינר בנוסף לכל.

העונה כבש שער נוסף כמחליף וקבע את השיא על 20 שערים, אבל בששת המחזורים האחרונים פתח בהרכב הקבוצה והחזיר עם שבעה שערים. הוא קיווה שתפקיד 'הסופר-סאב' יתחלף בקיץ האחרון לאחר מכירתו של מקסימיליאן פיליפ לבורוסיה דורטמונד שם הספיק להיפצע, אך הוא לא קיבל את ההזדמנות והפך לחלוץ מטרה פותח והמוציא לפועל רק בגלל שגם פלוריאן נידרלכנר נפצע גם הוא באימון הקבוצה בתחילת נובמבר. אז ייתכן שבאמת האוהדים ביציעים של פרייבורג חכמים יותר מפטרסן, אבל החלוץ הגרמני לא טיפש בכלל ומאמנו 'הפילוסוף' בוודאי לימד אותו דבר אחד או שניים. הוא יודע לנצל בצורה נפלאה את המצבים אליהם הוא מגיע. בכל קבוצה ובכל זמן נתון.



בנבחרת האולימפית. שישה שערים ומדליית כסף בריו (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי