להעיר את הענק הרדום: יורגן קלינסמן חוזר לבונדסליגה

יורגן קלינסמן
יורגן קלינסמן | Lars Baron/Bongarts/Getty Images

ההישג במונדיאל הוגדר ככישלון, בבאיירן מינכן הוא נפגע ומאז העביר עשור שקט בארה"ב, אך כנגד כל הציפיות, היועץ יורד לקווים. ענבל מנור על האיש שלא רוצה שינתחו אותו

קבוצות: הרטה ברלין
(גודל טקסט)
פברואר 2009. יורגן קלינסמן הגיע בפעם האחרונה כמאמן לאצטדיון האולימפי בברלין. זה היה קרב צמרת וצמד של אנדריי וורונין סידר להרטה 1:2 על באיירן ועלייה למקום הראשון. על הקווים של הרטה עמד אז לוסיאן פאברה. בהמשך, בתסריט די דומה למה שקרה לדורטמונד אשתקד, הרטה קרסה וסיימה בסופו של דבר רביעית במרחק שש נקודות מהאלופה וולפסבורג.


קלינסמן אפילו לא סיים את אותה העונה. אחרי ההפסד ההוא הגיע הפסד ביתי 2:1 לקלן, תיקו 0:0 בברמן והדחה מהגביע בלברקוזן. הסבלנות של ראשי באיירן הגיעה לקצה כשהקבוצה ספגה 5:1 בוולפסבורג וארבעה ימים לאחר מכן הושפלה בקאמפ נואו 4:0 ברבע גמר ליגת האלופות. אולי הנס, אז המנהל הספורטיבי, הודיע לקלינסמן שלא ישרוד הפסד ליגה נוסף. חמישה מחזורים לסיום העונה, אחרי 1:0 ביתי מול שאלקה, קלינסמן פוטר.


10 שנים אחרי החוויה המפוקפקת מבחינתו, הוא חוזר. מעטים האנשים בגרמניה שהאמינו שקלינסמן יסכים לאמן קבוצה בבונדסליגה. החיים השקטים בארה"ב עשו לו טוב, הלחץ בכדורגל הגרמני פחות. החזרה המפתיעה שלו למשרת המאמן הראשי בהרטה ברלין היא אחד הדברים המרתקים שקרו העונה בבונדסליגה. בשבת, אחרי למעלה מעשור, קלינסמן יחזור לקווים כמאמן קבוצה. הוא יפגוש שם יריב מוכר שנמצא במצב רעוע – לוסיאן פאברה.



קלינסמן ועוזרו בנבחרת ארה"ב, אנדי הרצוג (Michael Steele/Getty Images)


עיר שראויה לקבוצה מובילה בעולם
לארס וינדהורסט הוא האיש שעומד מאחורי המהלך המרתק. בקיץ רכש איש העסקים 37.5 אחוזים ממניות המועדון תמורת 125 מיליון יורו והפך למשקיע המרכזי. לפני שבועיים, מימש את האופציה לרכישת עוד 12.4 אחוזים תמורת 100 מיליון נוספים. בבונדסליגה, כידוע, אין אפשרות חוקית לבעלות פרטית. חברי המועדון מחזיקים ברוב אפשרויות ההצבעה. יחד עם זאת, הכסף של וינדהורסט שינה כמובן את יחסי הכוחות.


החזון ברור. מבחינת וינדהורסט, הרטה, "קבוצה של עיר גדולה", היא "ענק רדום". המטרה בטווח הבינוני הייתה העפלה לליגת האלופות. הוא הבהיר שלא יעצור בסכום שהושקע. מבחינתו, הרטה יכולה להיות יום אחד גדולה ומשפיעה כמו אימפריות של ערים גדולות: צ'לסי, ריאל מדריד או פריס סן ז'רמן.


עוד לפני הגעת וינדהורסט, הרטה נפרדה ממאמנה בארבע וחצי השנים האחרונות פאל דרדאי, והחליפה אותו באנטה צ'וביץ'. הקרואטי, כמו דרדאי, הוא איש המועדון. שיחק בו מאז 2003, נשאר אחרי הפרישה ובשש השנים האחרונות הדריך את קבוצת המילואים. צ'וביץ' הבטיח גישה התקפית יותר וכדורגל אטרקטיבי, אבל זנח את עקרונותיו בשלב מוקדם בשל הפתיחה הרעה. הרטה אמנם הרשימה ב-2:2 מול באיירן במחזור הפתיחה, אך לאחר מכן הפסידה שלוש פעמים ברציפות.


צ'וביץ' חיפש לייצר נקודות, שלח כמה שחקנים בולטים לספסל, ניצח שלושה משחקים, אבל החל לאבד קרדיט. בשבועות האחרונים, הרטה הכבויה ספגה בצרורות ואספה נקודה אחת מחמישה משחקים. ה-4:0 באאוגסבורג היה הקש ששבר את גב הגמל. "משחק הלוויה". כמו הוב סטיבנס ב-2003, פאברה ב-2009 ומיכאל סקיבה ב-2012, הרטה שלחה הביתה מאמן אחרי תבוסה. הצעד הבא היה להביא את האדם שייצב את העניינים ויציל את העונה. הרטה מדורגת במקום ה-15 וירידת ליגה ממש לא נמצאת בתכניות הגרנדיוזיות של המשקיע.



קלינסמן ושחקניו החדשים באימון הבכורה (JOHN MACDOUGALL/AFP via Getty Images)


שלושה שבועות עד שכולם נדהמו
קלינסמן הגיע כבר לפני שלושה שבועות, כשמונה ליועץ המקצועי להנהלת המועדון. אחרי פיטורי צ'וביץ', וינדהורסט סירב לשמוע על מועמדים כמו ברונו לבאדיה ורוג'ר שמידט. הוא הסכים לקבל את ניקו קובאץ', שחקן העבר של הרטה, אבל המאמן שפוטר מבאיירן מינכן רצה זמן מנוחה עם המשפחה ולא רצה לפגוע ביחסים עם צ'וביץ' (קובאץ' הוא הסנדק של בנו של צ'וביץ'). כך הוקפץ קלינסמן מעמדת היועץ לעמדת המאמן. מיותר לציין, שהצעד הזה היה בתמיכתו הברורה של וינדהורסט.


"למועדון ולקבוצה, ההגעה של קלינסמן היא סימן לאופטימיות. אנחנו לא מוותרים ובונים לעתיד – כולם יכולים לעמוד מאחורינו", אמר המשקיע. האם מדובר בהשתלטות? הרטה מיהרה להרגיע. "אין מאבקי כוח, אנחנו שותפים", אמר המנהל הספורטיבי מיכאל פריץ. על פי דיווחים שונים שיצאו בטיימינג לא מפתיע, פריץ רצה את קלינסמן כמאמן במהלך 2018 ונתקל בסירוב. הפעם הנסיבות השתנו.


מינוי קלינסמן יצר באזז שבהרטה לא זוכרים כדוגמתו. חדר התקשורת היה מפוצץ בעיתונאים שהגיעו להצגה הרשמית של המאמן. קלינסמן דיבר על החיבור לברלין. אביו, זיגפריד, היה אוהד הקבוצה ובגיל 8 לקח אותו בפעם הראשונה לראות את הרטה משחקת. רצה הגורל ו-10 שנים אחר כך, יורגן הצעיר ערך בכורה בבוגרים של שטוטגרט קיקרס במשחק מול הרטה. עד היום, סיפר, הוא חבר כבוד של המועדון, בו שיחק בשנתיים האחרונות גם בנו ג'ונתן.    


"זה המועדון היחיד בו אני חבר. יש דברים בכדורגל שקורים בין לילה, אבל זה לא נכון לגבי היחסים שלי עם הרטה. התבקשתי לייצב את העונה וזה כבוד בשבילי לקחת אתגר כזה. יש לי המון מוטיבציה וכשאני נכנס לתפקיד כמו זה, אני נותן 100 אחוז. אין אצלי חצי עבודה", אמר קלינסמן. לא סתם הוא שם דגש על שני דברים: החיבור לברלין וסימן השאלה הגדול לגבי הרצון שלו לאמן בכדורגל הגרמני. כה גדול סימן השאלה עד שאף אחד לא העלה לפני מספר שבועות על דעתו שמשרת היועץ היא צעד בדרך למשרת המאמן. 



הוקפץ מעמדת היועץ למאמן (Christian Marquardt/Bongarts/Getty Images)


בגרמניה מקום שלישי נחשב כישלון
אחרי הפרישה, קלינסמן חי חיים נוחים ושלווים בהנטינגטון ביץ', קליפורניה. אשתו אמריקאית וילדיו נולדו בארה"ב. הגיחה הראשונה שלו חזרה לגרמניה הייתה לקראת המונדיאל הביתי ב-2006. לטענת פרשנים בגרמניה, קלינסמן ביצע שינויים שהפכו בסוף התהליך את הנבחרת לאלופת העולם שמונה שנים מאוחר יותר. הוא ביצע חילופי דורות, זנח את פילוסופיית המשחק המבוקר וגם צירף לצוות את המנהל אוליבר בירהוף והעוזר יואכים לב. הנבחרת שיחקה טוב תחתיו, אבל בגרמניה כמו בגרמניה, מקום שלישי נחשב לכישלון.


קלינסמן שב כעבור שנתיים למשרה בבאיירן ועזב אותה מוכה, שפוף ופגוע. הלחץ והציפיות היו יותר ממה שהיה מוכן להכיל. גם מערכת היחסים עם אולי הנס לא הועילה. מסלול ההתנגשות בין השניים הסתיים בפיצוץ אחרי הפיטורים. קלינסמן הגיע להעניק ראיון באולפן טלוויזיה וביקר את הנהלת באיירן. הנס ראה והשתולל, טען שהסוכן של קלינסמן הכתיב למראיין את השאלות. במהלך הראיון, המנחה כינה את קלינסמן, "ברק אובמה של הכדורגל הגרמני", הנס ירה חזרה: "אם הוא ברק אובמה, אני אמא תרזה".


חודשים לאחר מכן טען קלינסמן בראיון נוסף שהנס היה חייב להיות מפוטר יחד איתו, לאור העובדה שהיה מעורב מאוד בנעשה בחדר ההלבשה. "יש שני סוגים של אנשים: כאלה שמחפשים כל הזמן לצמוח וכאלה שמגנים על הסטטוס שלהם ועל מה שבנו בעבר. הגעתי לגבול בבאיירן בהקשר הזה. לא יכולתי לעבוד בשקט על ההתקדמות של הקבוצה. פגשתי אנשים שחושבים אחרת ממני. במבט לאחור, הפרידה הייתה צעד טוב ונכון".  


קלינסמן חזר לחיים הנוחים בארה"ב. קיבל את הנבחרת והוביל אותה לשמינית גמר המונדיאל בברזיל, אך פוטר בעקבות קמפיין רע במוקדמות מונדיאל 2018. שלוש שנים הוא לא עבד וזה לא ממש היה חסר לו. מדי פעם הופיע כפרשן בטלוויזיה הגרמנית, אבל ברוב הזמן פשוט נהנה מהשקט. לפני חודש ניהל מגעים לאימון נבחרת אקוודור, הציב דרישות הזויות ובסופו של דבר בחר במשרת היועץ בברלין. במילים אחרות, הוא לא באמת רצה לאמן.



"ברק אובמה של הכדורגל הגרמני" (Alexander Hassenstein/Bongarts/Getty Images)


להעיר את הענק הרדום
לפני מספר חודשים, סירב קלינסמן גם לתפקיד בשטוטגרט, הקבוצה איתה הוא הכי מזוהה בגרמניה. רבים ראו באקט הזה סימן לכך שקלינסמן מעולם לא יחזור לכדורגל הגרמני. האווירה לא מתאימה לו. המשקעים גדולים מדי. הוא לא רוצה את זה. בטח לא צריך את זה. לכן, ההודעה הרשמית השבוע התקבלה בהפתעה, אבל גם בהבנה. ברלין צריכה עכשיו בעיקר פיגורה ומוטיבציה.


"החיוך הילדותי נשאר גם בגיל 55", נכתב השבוע בגרמניה. קלינסמן שפע חיוכים ביומו הראשון בתפקיד. בכלל, הגרמנים תמיד ראו בו יותר מוטיבטור ממאמן גדול. בנבחרת, לב נתפס כמוח הטקטי מאחוריו, וקלינסמן שנא את ההשוואה ונפגע ממנה. זו אולי הייתה הבעיה שלו. הגרמנים ראו בו אמריקאי, האמריקאים ראו בו גרמני והוא בסך הכל רצה שלא ינתחו אותו יותר מדי.


בכל זאת, גם למשימה קצרת הטווח בהרטה, בנה סביבו צוות נרחב. קפטן הרטה לשעבר ארנה פרידריך חזר במשרה חדשה של מנהל ביצועי. מאמן השוערים של הנבחרת אנדראס קפקה (שבנו משחק בהרטה) הצטרף גם הוא לצוות. אלכסנדר נורי, שכבר שימש כמאמן ראשי בברמן ובאינגולשטאט, מונה לעוזרו. קלינסמן אמור להביא את האש שלו ולהרים קבוצה מוכשרת, אך כבויה, למקום טוב באמצע ואולי קצת יותר מזה. כך או כך, הוא בא בשביל מטרה ספציפית עד תום העונה. הוא בא כפרזנטור, כמוטיבטור ואיש שאמור לספק תוצאות בטווח הקצר ולקדם את המותג. הפעם, הוא אפילו לא מנסה להתחמק מזה. 


"אנשים תמיד אמרו לי שברלין מחכה למשהו גדול, לברלין יש פוטנציאל, ברלין היא ענק רדום שלא יכול לזוז", אמר קלינסמן ולא שכח היכן מרוחה החמאה: "וינדהורסט נתן דחיפה גדולה. הכל קרה כל כך מהר והתפקיד העתידי שלי עדיין לא הוגדר, אבל התכנית היא שאשאר עד סוף העונה. עכשיו למיכאל יש מספיק זמן להכין תכנית".  

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי