זה לא אותו דבר: עזיבת רונאלדו וזידאן הותירה חלל עצום בריאל

כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו | ריאל מדריד, רשמי

השחקן הגדול בתולדות הבלאנקוס נפרד, המאמן שהוביל לשלוש זכיות רצופות באלופות הדהים את פרס עם מכתב התפטרות וכך הוטלה האחריות על לופטגי ובייל. מיכאל יוכין על קיץ דרמטי שגרם לשינוי מהותי, וספק אם טוב יותר

(גודל טקסט)

"היה נחמד לשחק בריאל מדריד", אמר כריסטיאנו רונאלדו דקות ספורות אחרי שריקת הסיום בגמר ליגת האלופות אשר הניב ללוס בלאנקוס תואר אירופי שלישי ברציפות. אוהדים רבים לא לקחו את ההצהרה הזו ברצינות. הרי במשך תשע השנים של כוכב העל הפורטוגלי בסנטיאגו ברנבאו, כולם התרגלו לשיטותיו למשוך תשומת לב. הוא כבר היה "עצוב", "לא מרוצה", "מאוכזב" ו"מתוסכל". אז אחרי משחק אישי בינוני למדי מול ליברפול, בו לקח גארת' בייל את כל המחמאות עם מספרת מטורפת, טבעי היה כי רונאלדו ינסה להפנות את הזרקורים לכיוונו. ואולם, הפעם זה לא היה בלוף. הפעם הוא התכוון לעזוב, ושם, על דשא האצטדיון האולימפי בקייב, תם עידן מפואר.

אפשר לאהוב ולהעריץ את כריסטיאנו, אפשר לסלוד ממנו, אבל כולם חייבים להסכים – ריאל מדריד תהיה שונה לחלוטין בלעדיו. הוא גדול שחקניה בכל הזמנים, גדול כובשיה בכל הזמנים, גדול, כל המשחק שלה מאז 2009 היה בנוי בעיקר סביבו. הוא הותיר אחריו חלל עצום, ולא יהיה פשוט למלא אותו. ההחלטה למכור שחקן בגיל 33 תמורת 100 מיליון יורו עשויה להיות נכונה, הן בטווח הארוך והן בטווח הקצר, אבל תידרש בניה מחדש.

זינדין זידאן ידע זאת מראש, ולא ממש התלהב מהרעיון. לכן, עוד לפני המכירה של רונאלדו, ימים ספורים אחרי שהפך למאמן הראשון בהיסטוריה שמניף את גביע האלופות שלוש פעמים ברציפות, הדהים הצרפתי את הנשיא פלורנטינו פרס עם הודעה על עזיבתו. פרס רגיל לפטר ולא לקבל מכתבי התפטרות, אבל זידאן העדיף לנטוש כאגדה וכמיתוס. הוא לא רצה להמתין לגרזן שינחת על צווארו. ואולי זיזו הוא לא טקטיקן גדול, אך היה קונצנזוס שהוא האיש הנכון ביותר לריאל מדריד דווקא בגלל ההיכרות המעמיקה עם המועדון וההתאמה המושלמת לדמויות בחדר ההלבשה. הסיכוי למעבר חלק יותר לעידן החדש היה גבוה יותר לו היה זידאן נשאר. אלא שהוא לא כאן, והאחריות מוטלת על ז'ולן לופטגי.


זידאן עם רונאלדו. המאמן הדהים בהודעה על עזיבתו (AFP)

שוער העבר הבאסקי לא היה הבחירה הראשונה של ריאל, והדרך בה התבצע המינוי מעידה על הפאניקה שאחזה במועדון בימים שאחרי נטישתו של זידאן. אין ספק שאפשר היה להתנהל אחרת מול ההתאחדות הספרדית ולא לגרום למשבר עצום אשר שיאו בפיטוריו של המאמן הלאומי האומלל יומיים לפני משחק הפתיחה במונדיאל. הכאב והדרמה רק מגבירים את המוטיבציה של לופטגי להצליח במקום העבודה החדש ולהוכיח, בעיקר לעצמו, כי היה כדאי לשלם את המחיר הכבד. הבעיה היא כי הוא התמחה עד כה בעיקר באימון נבחרות, וזה מקצוע שונה מהותית מאימון קבוצות. הקדנציה שלו בפורטו הסתיימה בפיטורים ובטעם מר. עם זאת, יש גם לא מעט הגיון במינויו.

הסיבה פשוטה. המאמן החדש מכיר שני כוכבי מפתח בסגל ריאל וכבר ידע להפיק מהם את המקסימום. הוא גרם לאיסקו לזהור בנבחרת הצעירה, כולל בזכייה ביורו 2013 עד גיל 23 בישראל, וגם בנבחרת הבוגרת. הוא גם היה האיש שלקח את קאסמירו תחת חסותו בעונת ההשאלה בפורטו והחזיר את הקשר האחורי הברזילאי מוכן למלא את המשבצת בהצטיינות בסנטיאגו ברנבאו. ברור כי השניים המליצו בחום על לופטגי כאשר נשאלו לדעתם. כעת חשיבותם עבור הקבוצה תעלה עוד יותר.


לופטגי. המוטיבציה שלו להצליח רק הולכת וגוברת (gettyimages)

הדבר נכון במיוחד מבחינת איסקו אשר הרגיש פעמים רבות מקופח בתקופת זידאן. הקשר היצירתי סופסל בכמחצית מהמשחקים של הקבוצה בשלוש השנים הקודמות, אך כעת הבמה עשויה להיות שלו. אם יצליח להתעלות ולגלות יציבות, הוא עשוי להיות היורש המרכזי של רונאלדו, בין היתר בזכות הקשר ההדוק עם המאמן. לא היה בנבחרת ספרד שחקן שהתאכזב יותר מפיטוריו של לופטגי מאשר איסקו, אך גם לא היה שחקן ריאל מאושר יותר ממינויו. מאידך, יש גם טוענים נוספים לכתר שהותיר הפורטוגלי.

מבחינת המועדון, ובראשו פרס, אמור גארת' בייל לקחת את המושכות. הכוכב הוולשי הוגדר על ידי פרשנים רבים כאכזבה מאז נרכש מטוטנהאם תמורת 100 מיליון יורו ב-2013, אך הדבר נבע משני גורמים מרכזיים – הדומיננטיות העצומה של רונאלדו והפציעות. אחרי המספרת והצמד מול ליברפול, הבהיר בייל באופן חד משמעי כי הוא מתכוון לחפש אתגר חדש, כי גם הוא לא האמין שכריסטיאנו ילך. כעת, אם יישאר בריא, הוא מסוגל לתפוס את הבמה. בגיל 29, זו הזדמנות שלא תחזור.


בייל. ייקח את המושכות? (AFP)

ויש גם יורש פוטנציאלי שלישי, הצעיר מכולם, מרקו אסנסיו. גם הוא לא קיבל את מספר הדקות שרצה בעידן רונאלדו וזידאן, אך הכישרון הראוותני שלא יודע להבקיע שערים "רגילים" עשוי לפרוח ללא הפורטוגלי. ריאל אמנם הפסידה בסופר קאפ נגד אתלטיקו מדריד ביום רביעי, 4:2 בהארכה, אבל העובדה כי איסקו, בייל ואסנסיו פתחו יחדיו בהרכב מבשרת טובות. בשלישיה הזו, אף אחד לא חייב לבלוט כמו רונאלדו. הם יכולים להיות שווים ולהרגיש שווים. זו נקודת המפתח, ואם האווירה בחדר ההלבשה תשתפר ללא האגו העצום של הכוכב הענק, תהיה לכך השפעה חיובית.

החודשים הראשונים ללא רונאלדו לא יהיו פשוטים והצעדים הראשונים של לופטגי בתפקיד הכביר עלולים לגרור ביקורת לא מבוטלת, אבל בסופו של תהליך ריאל בהחלט עשויה גם להרוויח מהשינוי. היא תהיה בהכרח שונה, אבל היא יכולה להיות טובה יותר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי