גלאקטיקו נולד: ריאל מדריד רואה באדן הזאר ככוכב שיוביל אותה להצלחות

אדן הזאר
אדן הזאר | GABRIEL BOUYS/AFP/Getty Images

בדיוק עשור אחרי החתמת רונאלדו, הבלאנקוס הציגו את מי שאמור להיכנס לנעליו. כדי שזה יקרה יצטרך הבלגי לא רק לשדרג את המספרים שהעמיד בצ'לסי, אלא גם ליצור לעצמו תדמית של סופרסטאר - על המגרש ומחוצה לו

(גודל טקסט)

1. המועדון
הפעם האחרונה שריאל מדריד עברה עונה משפילה הייתה בדיוק לפני עשור. הבלאנקוס השיגו 78 נקודות ליגה בלבד, לא היו חלק ממאבק האליפות, והודחו בשמינית גמר ליגת האלופות לאחר 5-0 בסיכום שני המשחקים מול ליברפול, יחד עם הדחה מגביע המלך הספרדי עוד לפני שמינית הגמר בתום מפגש כפול מול ריאל אוניון מהליגה השלישית. ואם זה לא מספיק, אז ברקע ברצלונה חגגה טרבל שפתח את תור הזהב שלה.

מה עשתה ריאל בקיץ שלאחר מכן? יצאה למסע בזבוזים וצירפה את השחקן הכי טוב באנגליה. תמורת 254 מיליון יורו, שאז נראו הזויים והיום נשמעים כמו סכום השווה לכל כיס, היא הביאה את קאקה, קארים בנזמה, צ'אבי אלונסו, ראול אלביול, אלברו נגרדו, אלברו ארבלואה, אלברו גראנרו ואת התשובה שלה לליאו מסי: כריסטיאנו רונאלדו.

חלון ההעברות הנוכחי עוד לא הגיע לנקודת השליש שלו, אבל אלופת אירופה היוצאת כבר שברה את השיאים של עצמה עם הוצאות של 303 מיליון יורו (שעוד יגדלו בהתחשב בהישגים של השחקנים החדשים). רק שלהבדיל מהכוכבים שהגיעו לברנבאו לפני עשור, הסכום הזה סיפק הפעם חמישה שחקנים שאוהד כדורגל ממוצע לא מזהה ברחוב ארבעה מהם. ככה זה בעידן של פייר-פליי פיננסי וסכומי העברות מטורפים: ניקוי אורוות כולל מתאפשר רק באמצעות צעירים כמו רודריגו, אדר מיליטאו, לוקה יוביץ' ופרלאן מנדי.


אדן הזאר בלבן של ריאל מדריד (Angel Martinez/Getty Images))

ולמרות זאת, הרכישה של אדן הזאר, שהוצג אתמול במדי קבוצתו החדשה, הייתה מטרה שבמדריד ממתינים לה כבר יותר משנה. או יותר נכון מהיום שבו הודיע רונאלדו שהוא עוזב, ובריאל הבינו שאין ברירה אלא לחזור לשוק האנגלי ולהביא משם את השחקן הטוב ביותר שיכול להיות התשובה למסי.

2. השחקן
הנתונים של הזאר לאורך שבע השנים בצ'לסי מוכיחים שמדובר בשחקן ההתקפה הטוב והמגוון באנגליה בעשור הנוכחי: מאז קיץ 2012 הוא השלים 909 דריבלים מוצלחים בליגה האנגלית, כשלצורך השוואה, הבא אחריו שמשחק בפרמייר-ליג לכל אורך התקופה הזו הוא ווילפריד זאהה עם 621. וזה למרות שכל הקבוצות סימנו את הבלגי וביצעו עליו 638 עבירות – הכי הרבה בליגה, כשאחריו שוב זאהה, עם 450 בלבד.


הזאר יוצא למירוץ. דריבליסט ענק (Gettyimages)

הזאר הבקיע 85 שערי ליגה – מה שמביא אותו למקום הרביעי ברשימת השחקנים ששיחקו באנגליה בכל התקופה הזו, אלא ששלושת הראשונים הם חלוצים טבעיים (אגוארו, קיין ולוקאקו). הוא שלישי ברשימת הבישולים, מעט אחרי דויד סילבה וכריסטיאן אריקסן, ובכל מקרה יצר בתקופה הזו יותר מצבי הבקעה מכל שחקן פרמייר-ליג אחר (595).

הכוכב הבלגי זכה בתואר שחקן העונה בשתי הפעמים שבהן צ'לסי זכתה איתו באליפות, והגיע לשיאו במונדיאל אשתקד ובעונה האחרונה, כשכבש 15 שערים, בישל 16 פעמים ובכך היה אחראי על 49 אחוז מהגולים של צ'לסי בליגה.


שתי האליפויות של הבלוז רשומות בעיקר על שמו. הזאר (Michael Regan/Getty Images)

הספקנים יציינו שאין לו את חוש הכיבוש של מוחמד סלאח, לא את ראיית המשחק של כריסטיאן אריקסן ולא את הבעיטה מרחוק של קווין דה בריינה. אבל בריאל יודעים שלכוכב החדש שלהם יש יכולת כדרור ששנייה רק לזו של מסי, גיליון פציעות נקי יחסית, ניסיון מול שחקני ההגנה הקשוחים בעולם והחל מהיום גם שחקני התקפה טובים מספיק, שיכולים לסייע לו להפוך לזוכה בכדור הזהב.

3. האדם
השינוי שהזאר יידרש לעשות על המגרש תלוי מאוד בשינויי האופי והתדמית שהוא יצטרך לעבור. לפני שנה, כשטיבו קורטואה עזב בטריקת דלת את צ'לסי לטובת ריאל מדריד, לאחר שהחרים אימונים והכריח את הכחולים למכור אותו לריאל במחיר הפסד, הוא יצא בהצהרה אומללה שבמערב לונדון לא שוכחים לו. "היום, כשאני עומד בשער אני רואה מולי חומה ענקית של אוהדים בלבן", אמר אחרי חודש בספרד, "כששיחקתי בסטמפורד ברידג' הייתי עומד בשער ורואה מולי את השמיים ואת המלון שמאחורי המגרש".

הזאר לא הצטרף רק לקבוצת כדורגל בעלת שאיפות, אלא לארגון כלכלי ושיווקי עצום שיצפה ממנו לעשות קפיצת מדרגה ולהפוך מעילוי לגלאקטיקו – על המגרש ומחוצה לו. בריאל לא יוצאים לעונות בנייה פיננסיות ולא מסתפקים בשחקנים טובים. פלורנטינו פרס, זינדין זידאן ורבבות האוהדים בסנטיאגו ברנבאו לא יסלחו לו על רצף מחזורים שבהם ייעלם, כפי שקרה לו מפעם לפעם בצ'לסי. הם לא יחיו בשלום עם 15 שערי ליגה בעונה. הם לא מחפשים שחקן קבוצתי שיאחה קרעים בחדר ההלבשה. ריאל מדריד מחפשת ווינר שמכריע את המשחקים הגדולים וכוכב שיודע שהוא כזה ומתנהג בהתאם. שוער שמלכלך על הקבוצה שלו לשעבר, בלם שמשתדל לפצוע את כוכב היריבה בגמר ליגת האלופות, סופרסטאר שלא חוגג שערים של הקבוצה אם הוא לא זה שכבש אותם.

ההיסטוריה מספרת שריאל מדריד מחפשת אגו-מניאק שיוביל אותה. לא סתם היא קבעה את ההצגה של הזאר ליום חמישי בערב, בניסיון לשבור את שיא ההיסטריה וכמות האוהדים שהגיעו לקבל בזמנו את רונאלדו.


הגלאקטיקו עם מס' 7? (צילום: טוויטר)

העניין הוא שהזאר הגיע למדריד כאדם שבשבע השנים האחרונות לא רב עם מאמן באופן מוחצן, למעט ז'וזה מוריניו. הוא היה מוכן לשחק בתפקידים שלא אהב ולא היה יעיל בהם (חלוץ מרכזי). הוא מעולם לא פגע באוהדים וגם לא ספג מהם שריקות בוז. הוא לא התנשא על שחקנים צעירים ממנו. הוא איש משפחה ואב מגיל צעיר. הוא לא מסתבך בשערוריות וסגנון החיים שלו מזכיר יותר את זה של קאנטה מאשר של רונאלדו.

כדי להתעלות על 36 השערים של מסי בעונה האחרונה ולסחוף אחריו קבוצת צעירים וקהל של מיליונים שרעב לעידן חדש, הזאר יצטרך להפוך לאדם שהוא מעולם לא היה. מה שמבטיח כמעט בוודאות סיפור הוליוודי על שחקן שהפך לטוב בעולם תחת מאמן שאותו העריץ כילד – או טרגדיה על אדם שעזב הכל בתקווה לככב במקום עליו חלם, רק כדי לגלות שהוא פשוט לא כזה.


הזאר ומוריניו. בדרך כלל הוא לא רב עם מאמנים (Laurence Griffiths/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי