ז'ואאו פליקס לא נרתע מסטיגמות, הוא מנצח אותן

ז'ואאו פליקס
ז'ואאו פליקס | AFP

בפורטו אמרו שהוא חלש מדי, הסגנון של סימאונה עשוי להקשות על השתלבותו באתלטיקו מדריד, אבל הפורטוגלי כבר הוכיח שהוא פורח דווקא כשמטילים בו ספק. יוכין על ילד הפלא שינסה להיכנס לנעליו של גריזמן

(גודל טקסט)
בתחילת פברואר הגיע כריסטיאנו רונאלדו לעודד את ספורטינג ליסבון בדרבי הביתי מול בנפיקה ולא ממש נהנה. האריות בירוק-לבן אמנם נלחמו, אבל לא היה להם סיכוי מול הנשרים. את התפקיד הראשי במשחק גילם נער בן 19: ז'ואאו פליקס, אשר פרץ לתודעה בסערה, היה בלתי ניתן לעצירה ואפילו החלטת שיפוט שנויה במחלוקת לא הפריעה לו. הבחור הבקיע שער מרהיב וחגג, רק כדי להתאכזב כאשר הוא בוטל באמצעות VAR. התגובה? פשוטה מאוד – פליקס מיד הבקיע עוד אחד והסיר את הספקות. בנפיקה כיסחה את היריבה העירונית 2:4 בדרך לאליפות וסגן הנשיא רוי דה סילבה שיחרר אמירה שנונה במיוחד: "השחקן הפורטוגלי הטוב ביותר היה כאן הערב, ונחמד מצידו של כריסטיאנו להגיע ולצפות בביצועיו".


צחוק בצד, התברר כי ז'ואאו פליקס שווה כבר עכשיו יותר מרונאלדו. כוכב העל של ריאל מדריד נמכר לפני שנה ליובנטוס תמורת 100 מיליון יורו, וכעת שילמה אתלטיקו מדריד את סעיף השחרור של ז'ואאו פליקס והעבירה לבנפיקה 126 מיליון יורו. כאשר חתם על החוזה בנובמבר והכפיל את סעיף השחרור המדובר שעמד קודם על 60 מיליון, איש לא העלה בדעתו שמישהו יחשוב כל כך מהר כי מדובר במציאה. הרי נוטים לנקוב בסעיף הזה בסכומים דמיוניים על מנת להרתיע קונים פוטנציאליים. אלא שהמציאות עולה על כל דמיון, ובעולם הכדורגל מקנאים באתלטיקו על העסקה המהירה. היא זכתה באחד היהלומים הנוצצים ביותר של הדור החדש, אשר אמור להיכנס כבר בעונה הקרובה היישר לנעליו של אנטואן גריזמן.


הבחירה לעבור לאתלטיקו מפתיעה למדי מבחינת ז'ואאו פליקס עצמו. ההמולה סביבו הייתה עצומה ושתי הענקיות של ספרד חשקו בו במיוחד. ברצלונה ראתה בו פרטנר רלוונטי עבור ליאו מסי, ריאל מדריד אף פעם לא מתנגדת להחתים כוכבים פורטוגליים. סקאוטים מטעם שני המועדונים עקבו על בסיס שבועי אחר הכישרון מבנפיקה וגם מנצ'סטר סיטי של פפ גווארדיולה הביעה בו עניין רב. דווקא הקבוצה של דייגו סימאונה שמרה כהרגלה על פרופיל נמוך, ולא הוזכרה עד לא מכבר כמועמדת פוטנציאלית – ואז עלתה על הבמה וטרפה את הקלפים. האם הצעד הזה נכון עבור השחקן?




ממבט ראשון, יש כאן לא מעט ספקות. ז'ואאו פליקס הוא אמן – שחקן יצירתי במיוחד שנהנה לכדרר, לאלתר ולכבוש שערים יוצאי דופן. במובן מסוים, הגישה הזו מזכירה את הקשר הצרפתי תומא למאר, אשר עבר בקיץ שעבר ממונאקו לאתלטיקו, והלך לחלוטין לאיבוד במערך של סימאונה. צ'ולו מטפח קודם כל לוחמים ולמאר התקשה מאוד להסתגל לדרישות התפקיד החדשות. ז'ואאו פליקס, אשר נראה שברירי למדי, עלול אולי לחוות גורל דומה ולהצטער על המעבר הנמהר, אך הקביעה הזו חושפת רק חלק קטן מהתמונה.


הפסיפס השלם מורכב יותר, ומגלה שהמראה החיצוני עלול להטעות. ז'ואאו פליקס אמנם לא בריון, אבל יש לו כוח פריצה נהדר, סיבולת גבוהה, והוא אף מצטיין במשחק ראש על אף שגובהו רק 178 סנטימטרים. בלמים עשויים לטעות בהערכת יכולת הניתור שלו, רק כדי לראות את הפורטוגלי מרחף גבוה מעליהם בדרך לכיבוש נוסף. הנער הפורטוגלי לא נרתע מסטיגמות – הוא מנצח אותן.


הרי גם מאמני הנוער של פורטו חשבו שהוא קצת דקיק מדי. הוריו של פליקס הסיעו אותו במשך מספר שנים על בסיס כמעט יומי מרחק של 130 קילומטרים לכל כיוון על מנת שיתאמן באקדמיה של הדרקונים. הביצועים בהחלט היו מבטיחים, אך כאשר הגיע הנער לגיל 14 הוא בעיקר מצא את עצמו על הספסל כי לא היה חזק מספיק לכאורה, אז הוא פשוט קם ועזב. "זו היתה החלטה שלו. אף אחד לא גירש אותו. הוא רק הרגיש לא מוערך מספיק", מספרת אימו. וההחלטה הזו – אמיצה ויוצאת דופן בגיל כזה – התבררה כבינגו. תוך זמן קצר הוא כבר הצטרף לבנפיקה, ועד היום בפורטו מתקשים מאוד להשלים עם עוצמת המחדל.



השחקן היקר בתולדות אתלטיקו מדריד. ז'ואאו פליקס (Gettyimages)


וכן, הוא עבד שעות נוספות גם בחדר הכושר על מנת שהשרירים יתפתחו מהר יותר. ז'ואאו פליקס הוא משקיען עם רגליים על הקרקע, אשר לא הסתנוור מהנסיקה המטאורית. מעטים מאוד זוכים לשחק בקבוצת המילואים של בנפיקה כבר בגיל 16 ולייצג את הנבחרת הלאומית עד גיל 21 כשהם רק בני 18. אצל פליקס הכל זרם בטבעיות, עם חיוך שובב על הפנים. הוא רק חיכה להזדמנות לפרוץ להרכב הראשון וכאשר הדבר קרה, הוא לקח את הצ'אנס בשתי הידיים. באוגוסט, הוא היה נרגש לעלות כמחליף בדרבי מול ספורטינג באיצטדיון האור, כאשר הנשרים היו בפיגור 1:0. והוא היה המושיע, כמובן. הבחור הצנום התרומם מעל כולם ונגח בעוצמה פנימה את השיוויון בדקה ה-86. כך למדו האוהדים להכיר אותו.


המאמן רוי ויטוריה היה מאושר, אך עדיין היסס לתת לו לשחק באופן קבוע. זו היתה טעות, שעליה הוא שילם כאשר פוטר בעקבות משבר אליו נקלעה הקבוצה בינואר. מחליפו ברונו לאגה קודם מקבוצת המילואים, לכן הוא מכיר טוב מכולם את הדור הצעיר. הוא סמך בעיניים עצומות על ז'ואאו פליקס, והתמורה היתה מדהימה בלשון המעטה. את העונה סיים נער הזהב החדש של הכדורגל הפורטוגלי עם 20 שערים בכל המסגרות, למרות שהוא בכלל לא חלוץ קלאסי. הוא מעדיף לשחק כחלוץ שני, או כפליימייקר, ויש דמיון לא מבוטל בין סגנון התנועה שלו על המגרש לזה של גריזמן. האם זה יהפוך אותו להצלחה מסחררת כבר בעונתו הראשונה במדריד? ימים יגידו, אבל הפוטנציאל מלהיב ביותר. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי