עשור מאז כריסטיאנו: 10 שחקני הרכש הגדולים של פלורנטינו פרס

זינדין זידאן, לואיס פיגו, רונאלדו
זינדין זידאן, לואיס פיגו, רונאלדו | JAVIER SORIANO/AFP/Getty Images

בדיוק עשור מאז ש-90 אלף איש התקבצו בסנטיאגו ברנבאו כדי לקבל את פניו של הפורטוגלי ורגע לפני שהנשיא מתחיל את פרויקט הגלאקטיקוס 3, דירגנו את השחקנים הגדולים ביותר. מפיגו וזידאן ועד ראמוס, ואיפה בייל?

(גודל טקסט)

זה לא היה חצי גמר ליגת האלופות וגם לא קלאסיקו נגד ברצלונה. ובכל זאת, הסנטיאגו ברנבאו היה מפוצץ ב-90 אלף אוהדים שכבר לא יכלו לחכות. כל מדריד הייתה בטירוף, כל ספרד הייתה בטירוף, וכל עולם הכדורגל המתין לזה: כריסטיאנו רונאלדו הוצג רשמית במדי ריאל מדריד בדיוק לפני עשור, ה-6 ביולי 2009. זו הייתה אחת הרכישות הגדולות בהיסטוריה, כזו ששינתה לא רק את המועדון אלא את הכדורגל. אחרי עונה איומה של ריאל מדריד, ושלוש עונות שהיה מחוץ למשחק, פלורנטינו פרס חזר לכהן כנשיא ריאל מדריד ופתח את פרויקט הגלאקטיקוס2. עשור שלם מאז היום ההוא ורגע לפני שפרויקט הגלאקטיקוס 3 בהובלתו של אדן הזאר יוצא לדרך – דירגנו את עשרת שחקני הרכש הטובים ביותר של נשיא ריאל מדריד.

נתחיל עם  רבים וטובים שנותרו בחוץ: קארים בנזמה (עשר שנים כ-'9' של ריאל, פילס את דרכו וטיפס בטבלת המבקיעים אך עדיין נחשב לדמות מעוררת מחלוקת), טוני קרוס (חלק משלוש הזכיות הרצופות בליגת האלופות), דיוויד בקהאם (באז מטורף סביב העברתו, אבל זכה בתואר גדול רק בעונתו האחרונה), איסקו (לא עמד בציפיות), כשגם אנחל די מאריה ומסוט אוזיל שהגיעו בגיל צעיר  כדבר הבא בכדורגל העולמי ובישלו אינספור שערים בתקופת ז'וזה מוריניו – היו על קו הסיום אך לא נכסו.


10. צ'אבי אלונסו

הרגע הזכור ביותר של צ'אבי אלונסו בריאל מדריד, כלל לא היה על כר הדשא, אלא בחליפה מרוהטת ביציע. הקשר הספרדי, בדיוק כמו פול סקולס ורוי קין ב-1999 או פאבל נדבד ב-2003, החמיץ את גמר הצ'מפיונס בגלל צהובים. לאחר השער של גארת' בייל הוא פרץ למגרש וחגג בטירוף עם ערימת השחקנים. אבל עכשיו ברצינות: הקשר הספרדי הצטרף בקיץ 2009, חמש שנים אחרי שליברפול של רפא בניטס גברה על הבלאנקוס במאבק. אלונסו סיפק את השקט והשלווה במרכז השדה וגם רשם בישול מדהים לאלברו ארבלואה בעונת הבכורה שלו בקבוצה עם כדור אלכסוני מ-65 מטר. הוא מעולם לא היה מהיר אבל בהחלט תיקל בצורה מושלמת, ידע היכן לעמוד וכמעט ולא איבד כדורים. בקיץ 2014, לאחר הזכייה בליגת האלופות, הרגיש שמיצה את עצמו במועדון וריאל מדריד במהלך ג'נטלמני אפשרה לו לעבור לבאיירן מינכן בהרפתקאה אחרונה בקריירה.


צ'אבי אלונסו בודק את כר הדשא בגמר 2014 (Lars Baron/Getty Images)

9. רפאל וראן
עונה אחת בלבד כשחקן בוגרים הספיקה לריאל מדריד כדי לצרף את רפאל וראן, קצת אחרי שמלאו לו 18. "זידאן התקשר אליי, בהתחלה לא האמנתי שזה הוא וניתקתי את הטלפון", אמר וראן, והעובדה שהקוסם היה מעורב בהחתמתו מוסיפה עוד פיקנטריה. השתלבותו של הצרפתי הייתה מטאורית, וכבר בעונה השנייה ניצל את הפציעות של סרחיו ראמוס ופפה כדי לשחק במשחקי הקלאסיקו ובמשחקים החשובים בליגת האלופות. וראן היה מהשחקנים הבודדים שהצליח להתמודד עם מסי. המהירות והפיזיות, קור הרוח, הזריזות והרגליים הארוכות. וראן סיים את עונת 2017/18 כאלוף העולם עם צרפת ואלוף אירופה מריאל מדריד, מחבורה מצומצמת של שחקנים שעשו זאת. בגיל 25 בלבד החזיק ארון תארים ששחקנים לא משתווים לו בקריירה שלמה: זכייה במונדיאל (לא שיחק ביורו הביתי בגלל פציעה), ארבעה גביעי צ'מפיונס, שתי אליפויות ספרד ועוד תארים פחות משמעותיים. לאחר העונה הגרועה בקריירה שלו, בריאל מדריד מחכים שישוב.

8. גארת' בייל
היום הוולשי הוא מושא ללעג בסנטיאגו ברנבאו, כזה שספג בוז צורם מהקהל והמאמן זינדין זידאן שלא שיתף אותו במחזור הסיום – מאוד רוצה להיפטר ממנו, כרגע ללא הצעות,. הדעה הרווחת היא שהקשר בינו לבין ריאל מדריד מיצה את עצמו מזמן. היה כדאי לו לעזוב בשיא – דווקא לאחר המספרת ההיא בגמר בקייב, ולא להיכנס למשבצת הקשה בעולם: היורש של כריסטיאנו רונאלדו. כי אין לו את האופי הדרוש לכך.

אבל בראייה רחבה על שש העונות של בייל בריאל מדריד אי אפשר לקחת ממנו את כל מה שנתן, חרף העונה האיומה האחרונה. כי על כל פציעה מרגיזה – היה שער גדול כמו בגמר גביע המלך נגד ברצלונה והוא כבש גם את השער החשוב בגמר ליגת האלופות מול אתלטיקו מדריד, בעונת בכורה מצוינת. כי על כל משחק גולף – היה גם ספרינט עוצר נשימה. כי למרות שהוא לא יודע עדיין מילה בספרדית וזה לא מעניין אותו – שיתוף הפעולה עם חבריו לקבוצה היה נהדר, חלק מטריו ה-B-B-C. כי הוא אמנם לא היה מה שציפו ממנו – אבל תמיד היה. לא הכוכב הגדול אבל גם לא שחקן משני, חלק חשוב בקבוצה שהציבה את עצמה בשורה אחת עם ריאל מדריד הגדולה של שנות ה-50 בתחילת דרכו של מפעל גביע אירופה.


גארת' בייל. את המספרת אף אחד לא ישכח לו (Laurence Griffiths/Getty Images)

7. רונאלדו נזאריו
"אל פנומנו" הגיע לריאל מדריד בישורת האחרונה של קיץ 2002, כמלך המונדיאל לאחר שזכה בתואר החשוב מכל עם ברזיל. רונאלדו אמנם זכה רק באליפות אחת בקבוצה, בעונת הבכורה בקבוצה, אך זו הייתה האליפות הראשונה בקריירה שלו. צמד במשחק הבכורה נגד אלאבס, כשהשער הראשון נכבש מייד לאחר שעלה מהספסל, צמד במשחק האליפות נגד אתלטיק בילבאו, שלושער בלתי נשכח באולד טראפורד ברבע גמר ליגת האלופות וסטנדינג אוביישן מהקהל האנגלי, והמון רגעי קסם ודריבלים מרהיבים. הקבוצה, הזו, האמינו במדריד, תזכה ב"לה דסימה", גביע האלופות העשירי. 

כמובן שהיו גם פציעות רבות, טענות ששמר את עצמו למונדיאל (2006) והעדיף את ברזיל על חשבון ריאל מדריד, הכימיה עם ראול מעולם לא הייתה מושלמת וגם הסנטיאגו ברנבאו שרק לו בוז לא אחת. אבל עדיין, גם אם רונאלדו של ריאל מדריד לא היה פנטזיונר כמו במדי ברצלונה או אינטר – כל בלם ידע שבאחד על אחד אין לו סיכוי מול מספר 9, ולא חשוב כמה הוא שמן. 104 שערים ב-177 הופעות היו לרונאלדו. זינדין זידאן התראיין בעבר וסיפר על חברו: "יום אחד הגיע הנשיא למתחם האימונים וביקש מרונאלדו לרוץ ולהתאמץ קצת יותר. "זה חשוב לקהל", הוא אמר לו. רונאלדו ענה: "כבוד הנשיא, אני לא צריך לרוץ. ביום שבת אבקיע צמד ואשמח את הקהל". וכך היה.

6. קלוד מקאללה
"ממש לא הפריע לי לעשות את העבודה השחורה ולרוץ בשביל שחקנים אחרים", סיפר האיש שאפשר לגלאקטיקוס לספק את השואו. רק לאחר עזיבתו הבינו בבירת ספרד עד כמה הוא חשוב, ושנים שהבלאנקו רדפו אחר מחליף. זינדין זידאן חברו לנבחרת תמיד אמר שהוא היה השחקן הכי חשוב בריאל מדריד. מקאללה הגיע לריאל מדריד בקיץ 2000 מסלטה ויגו אך כמובן עמד בצילו של לואיס פיגו בקיץ הגלאקטיקוס. לאחר שלוש עונות נהדרות הוא ביקש שדרוג בשכרו אך הנשיא פלורנטינו פרס לא הסכים. זו הייתה אחת הטעויות הגדולות של הנשיא שחשב שמקאללה שלא כובש או מבשל שערים – לא שחקן מספיק חשוב. צ'לסי אמרה תודה, קפצה על המציאה וזכתה בבעל הבית במרכז השדה.


רונאלדו. היום בו גם אוהדי יונייטד מחאו כפיים (PAUL BARKER/AFP/Getty Images)

5. לוקה מודריץ'
ז'וזה מוריניו התעקש עליו והוא ידע גם למה. לוקה מודריץ' היה המנוע שהיה כה חסר לריאל מדריד. הוא נראה טוב ליד כל פרטנר, אבל ההתחלה הייתה קשה. רק עם שער השוויון באולד טראפורד בגומלין שמינית גמר ליגת האלופות – משהו השתחרר. ב"מארקה" עוד העזו לבחור בו לרכש הגרוע ביותר של עונת 2012/13, אבל הוא סתם פיות.

מודריץ' הוא זה שבישל לסרחיו ראמוס את הגול בגמר הדסימה נגד אתלטיקו מדריד ב-2014 ועד לעונה האחרונה, החלשה ביותר בקריירה שלו, לריאל מדריד היה רצף מדהים מ-2014 עד 2018 – היא הודחה רק פעם אחת בנוק אאוט בליגת האלופות – נגד יובנטוס, בזמן שמודריץ' סבל מפציעה. בשנה האחרונה הגיע לפסגה בקריירה שלו כשהשתלט על התואר שהיה שייך לליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו – כדור הזהב, והביא את נבחרתו עד לגמר המונדיאל. נראה שגם בעונה הבאה הוא ישחק תפקיד חשוב אצל הבלאנקוס.

4. לואיס פיגו
האיש שפתח את עידן הגלאקטיקוס של ריאל מדריד איי שם בשנת 2000, זה שלנצח ייזכר כבוגד בקאמפ נואו לאחר שעשה את המעשה שלא ייעשה והעז לעבור מברצלונה לריאל מדריד ובכל ביקור של הבלאנקוס שם, הקשר הרגיש היטב את הזעם של האוהדים . פרס שהתמודד לבחירות לנשיאות, הבטיח לאוהדים שייצרף את פיגו ועמד במילה כששילם את סעיף השחרור שלו. פיגו קיבל החלטה אמיצה והצטרף לבירת ספרד בשיא הקריירה. הוא היה שחקן סופר-חשוב באליפות הראשונה של ריאל מדריד מזה ארבע עונות (עונת 2000/01) בה נבחר לשחקן השנה בעולם וזכה איתה סה"כ בשבעה תארים בחמש שנים, כולל התואר היחיד שהיה חסר לו במדי קבוצותיו: ליגת האלופות. עד היום זוכרים את מי שהטיל אימה על המגנים בצד ימין וסובב לחיבורים של פביאן בארטז ומנצ'סטר יונייטד ברבע גמר ליגת האלופות ב-2003.


לואיס פיגו מול ברצלונה. בקאמפ נואו לא יסלחו לעולם (Firo Foto/Getty Images)

3. זינדין זידאן
האגדה מספרת שהנשיא פרס ניגש לזידאן בטקס נבחרי העונה של אופ"א ושאל אותו על גבי מפית: "האם תרצה לשחק בריאל מדריד?". הצרפתי שאיבד את שמחת החיים ביובנטוס, הסכים להצעה בחיוך, והשאר היסטוריה. זידאן הצטרף לריאל מדריד בקיץ 2001 ולמרות ששיחק בקבוצה חמש עונות בלבד הוא נחשב לאחד הגדולים בהיסטוריה של ריאל מדריד, וזה עוד לפני שהמשיך לעשות היסטוריה כמאמן. זידאן היה קוסם, עם נגיעה אלוהית בכדור ושחקן שמעולם לא נמדד במספרים היבשים. במשחק הפרידה שלו מהברנבאו, אלפי אוהדים בכו: ילדים, זקנים, נשים וטף.

הרגע הגדול של זידאן היה, איך לא, בגמר ליגת האלופות 2002. בשעה בה הניף זידאן את הרגל ושלח וולה נהדר לחיבורים של באייר לברקוזן – אולי השער הגדול בתולדות הגמרים – שבר זידאן את הקללה של ליגת האלופות לאחר שני הפסדים בגמר, ומעבר לכך: הוא היה השחקן היקר בעולם וגם אלוף אירופה עם ריאל מדריד ואלוף אירופה ואלוף העולם עם נבחרת צרפת.


שער המאה של זינדין זידאן (DAMIEN MEYER/AFP/Getty Images)

2. סרחיו ראמוס
לא רק היורש של פרננדו היירו, אלא האיש שהתעלה עליו. ראמוס הגיע לריאל מדריד כילד צעיר ומבטיח והפך לאחד מהגדולים בהיסטוריה. בראיון בספרד בשנה שעברה סיפר מונצ'י, המנהל המקצועי של סביליה, שלאחר שנודע לו שסרחיו ראמוס עוזב הוא לא הפסיק לבכות. 32 דקות לסיום חלון ההעברות שילמה ריאל מדריד בקיץ 2005 את סעיף השחרור של הבלם בן ה-19 (כ-28 מיליון יורו) וצירפה את הספרדי לשורותיה. רבים מאוהדי ריאל מדריד קוראים לו רכש העשור. מעמדו של ראמוס הלך ונסק בריאל מדריד וגם בנבחרת ספרד.

הוא כבש את השער הנגיחה האלמותי בדסימה, גמר ליגת האלופות נגד אתלטיקו מדריד, עמוק בתוספת הזמן, ובהמשך מונה לקפטן לאחר עזיבתו של איקר קסיאס בקיץ 2015. הוא הקפטן היחיד שהניף שלוש פעמים ברציפות את הגביע עם האזניים הגדולות, ואל תשכחו: "בלם עם נפש של חלוץ", כמו שסיכם ביחד עם מאמנו לשעבר קרלו אנצ'לוטי. ראמוס כבר אמר בסיום 2018 שהוא צריך לשפץ את ארון התארים שלו בבית (20 במדי ריאל מדריד) כי אין לו מקום, וגם בגיל 33 הוא לא מתכוון לעצור. הויכוח עם הנשיא והאיום לעזוב לסין כבר מאחוריו: "כשאעזוב, אצא מהדלת הראשית". האם ראמוס יפרוש במדי ריאל מדריד?


סרחיו ראמוס. שלוש פעמים ברציפות הניף את הגביע עם האזניים הגדולות (Gettyimages)

1. כריסטיאנו רונאלדו
הטקסט על השחקן הנבחר אמור להיות הארוך ביותר. לא תמיד. כריסטיאנו רונאלדו תמיד אהב לתת למספרים לדבר. כשהצטרף לריאל מדריד עמד בלחץ של תג מחיר עצום והיה הפנים של פרוייקט הגלאקטיקוס2. הוא היה שחקן כל כך גדול שאף אחד לא חשב שייכשל, ומצד שני – קשה היה להאמין שזו תהיה הצלחה כל כך מטורפת. מי האמין שיעמיד ממוצע של למעלה משער למשחק (450 שערים ב-438 משחקים). מי האמין שיעבור את ראול ויהפוך תוך פחות משש וחצי שנים לגדול המבקיעים בהיסטוריה של ריאל מדריד (את השיא קבע דווקא במשחק חוץ בשבדיה מול מאלמו באוקטובר 2015).

האיש שהפך עונה עם 50 גולים לעניין שבשגרה. השחקן היחיד שהיה יכול לעזור לריאל מדריד להתמודד עם ברצלונה של פפ גווארדיולה. מחצי שחקן כנף ועד חלוץ רחבה קטלני בעונותיו האחרונות ויש שיגידו גם חלוץ הרחבה הטוב בהיסטוריה. הרעב הבלתי נגמר, התשוקה לניצחון ולגולים, וגם השחצנות ולעתים הפה הגדול. מבחינת אוהדי ריאל מדריד זה מאוד פשוט: סנטיאגו ברנבאו – אלפרדו די סטפאנו – ראול – כריסטיאנו רונאלדו. למרות הפרידה החמוצה , ויש אוהדים שעדיין התקשו לעכל –  בברנבאו יהיו אסירי תודה לנצח ל-CR7.


כריסטיאנו רונאלדו. ייזכר לעד בסנטיאגו ברנבאו (ריאל מדריד, האתר הרישמי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי